Week 14 - Niels

maandag 11 april 2011 07:04

Hierbij een verslag van een aantal interessante, belangrijke en leuke dingen die ik de laatste tijd mocht doen.

Walk4Water
Op zaterdag 19 maart vond het Walk4Water evenement van ZOA-Vluchtelingenzorg plaats. Ik heb meegelopen in Kootwijkerzand. De sponsorloop ging door prachtige bos en heide en met een jerrycan water over het zand. Het was erg gezellig met mede-bestuurslid Imre Grevers en met de Apeldoornse GroenLinks’er Ben. En er is een mooi bedrag opgehaald voor dit evenement ondanks het wegvallen van overheidssubsidie.

Strategiebijeenkomsten
Ook mochten we als bestuur de laatste periode een aantal strategiebijeenkomsten houden. De periode na de campagne leent zich goed voor een bezinning op christelijke politiek en vanuit onze positie als jongeren kijken we hoe de ChristenUnie van de toekomst eruit moet komen te zien.

Project mensenrechtenschendingen bedrijven
We zijn ook bezig met een themawerkgroep over mensenrechtenschendingen door bedrijven. Ter introductie van dit thema verwijs ik jullie naar de documentaire ‘Bloed in je mobieltje’ We hebben contact gehad met instituut SOMO dat onderzoek doet naar deze mensenrechtenschendingen. Wordt vervolgd.

Groen van Prinstererlezing
Afgelopen woensdag was ik samen met Maarten en Robert bij de Groen van Prinstererlezing van prof. en vertrekkend senator Egbert Schuurman in de Eerste Kamer. De lezing was getiteld: Christusbelijders in de politiek. Het was een fantastische lezing. Zie deze website. Schuurman duidde de wereldproblematiek vanuit christelijk perspectief en hij verbond daaraan ook het bestaansrecht van de christelijke politiek. Niet om Gods Koninkrijk op aarde te bouwen, maar wel om iets zichtbaar te maken van recht en gerechtigheid. Opkomen voor Leven is daarbij van het grootste belang.

Stop Operation Breakdown
Tenslotte heeft PerspectieF na de bekendmaking van de massale bezuinigingen op Defensie aangegeven dat deze Operation Breakdown moet worden gestuit. Als jongeren met een internationale blik vinden wij dat de afbraak van de Dutch Approach, de Nederlandse 3-D benadering van Development, Defense and Diplomacy, moet worden gestuit. Hervormen is prima, en oud oorlogsmateriaal weggooien ook, maar we moeten verder blijven kijken dan de nationale grenzen en inzetten op vrede en veiligheid in de wereld. Zeker in deze tijden! De Arabische wereld staat nog steeds op z’n kop, en in zuidelijk Afrika blijven burgeroorlogen elkaar opvolgen. Nederland is het aan haar eigen Grondwet verplicht om de internationale rechtsorde te bevorderen. Zie opunie.nl voor mijn pleidooi voor een liberale hervorming van het buitenland beleid van het huidige kabinet.

Reacties op 'Week 14 - Niels'

Archief > 2011 > april