Op Flevo met Diederik Samson

donderdag 27 augustus 2009 19:55

Het zomerreces zit er al weer bijna op en politiek Nederland wordt langzaam wakker. Ik sta weer te popelen om aan de slag te gaan. Afgelopen weekend had ik al weer het eerste debat. Dit keer met niemand minder dan Diederik Samson (PvdA) en Liesbeth Spies (CDA). En dat op het leukste festival van het jaar; Flevo. Diederik Samson vind ik de beste debater uit de Tweede Kamer en dan is het leuk een beetje te prikkelen.

Eind 2009 wordt de belangrijkste klimaattop in de wereldgeschiedenis gehouden in Kopenhagen. Met als debatstelling ‘een beter milieu begint bij de rijken’ konden we goed uit de voeten. Volgens Samson heeft Europa haar nek al uitgestoken. “Het is nu wachten op China en de Verenigde Staten tot zij ons voorbeeld volgen”. Dat vond ik een beetje slapjes. Als de rest niet volgt moeten wij nog steeds het goede voorbeeld blijven geven!

Iedereen wil wel een beter milieu, maar de vraag is wat wij bereidt zijn er voor in te leveren. Willen we inderdaad minder vervoer, minder douchen en minder eten? En is dat eigenlijk wel nodig? Kan technologische ontwikkeling niet alles oplossen? Allemaal vragen waar meer antwoorden op mogelijk zijn. Een ding is zeker; op de huidige manier van leven kunnen we niet doorgaan. Er moet verandering komen. Daar waren Diederik, Liesbeth en ik het over eens.

Diederik Samson en Liesbeth Spies zullen er in Kopenhagen ook weer bij zijn. Dat is mooi, want ik ga daar ook heen om steun te vragen voor een eerlijk klimaat. Ik lobby voor het punt dat er compensatie moet komen voor zuidelijke landen die als eerste de gevolgen van klimaatverandering zullen ondervinden. Wij als grote vervuilers moeten daar voor betalen. Hopelijk gaan we in Kopenhagen afspraken maken om fors CO2 te verminderen en ook te betalen voor onze overmatig grote ecologische voetafdruk.

Overdenking

Reacties op 'Op Flevo met Diederik Samson'