Schriftelijke vragen Gert-Jan Segers en Carla Dik-Faber over de aanbesteding van dienstauto’s voor de brandweer
Schriftelijke vragen van ChristenUnie Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber en fractievoorzitter Gert-Jan Segers aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu en de minister van Veiligheid en Justitie
Onderwerp: De aanbesteding van dienstauto’s voor de brandweer
Kamerstuk: 2016Z09574
Datum: 18 mei 2016
Vraag 1
Herinnert u zich het antwoord op vragen inzake de duurzaamheidseisen in de aanbesteding van politievoertuigen? 1) Welke concrete wijzigingen in deze aanbestedingen zijn aangebracht naar aanleiding van overleg met de politie en uw oproep om de dieseleis te heroverwegen en duurzaamheid een prominentere plek te geven?
Vraag 2
Is naar aanleiding van deze aanbesteding overleg geweest over vergelijkbare aanbestedingen die op korte termijn voorzien zijn? Zo ja, om welke aanbestedingen ging het en wat was het resultaat hiervan? Zo nee, waarom niet?
Vraag 3
Bent u bekend met de «openbare aanbestedingsprocedure Landelijke aanbesteding Dienstauto’s brandweer (LABD)» zoals gepubliceerd op 2 mei 2016 voor circa 1.000 dienstauto’s (grotendeels personenauto’s en bestelwagens)?
Vraag 4
Klopt het dat het hier weliswaar om een definitieve aanbesteding gaat, maar de aanbesteding te allen tijde opgeschort/teruggetrokken en daarmee gewijzigd kan worden?
Vraag 5
Heeft u, evenals bij de aanbesteding van de politie, contact gehad met de brandweer over de duurzaamheid van de aanbesteding? Zo ja, wat waren de resultaten van dit overleg? Zo nee, bent u bereid om alsnog op korte termijn met hen in overleg te treden om de eisen en criteria in de aanbesteding ten minste in lijn te brengen met het plan van aanpak Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI)?
Vraag 6
Klopt het dat ook in de aanbesteding van dienstvoertuigen voor de brandweer de eis is opgenomen dat de voertuigen een dieselmotor moeten hebben (met uitzondering van de categorie stadsmini’s)?
Vraag 7
Klopt het dat in de aanbesteding geen minimumeisen (zoals CO2-eisen) ten aanzien van duurzaamheid zijn opgenomen?
Vraag 8
Klopt het dat ook kostenbesparende aandachtspunten, minimumeisen en gunningscriteria (zoals zuinige, stille en veilige banden, een bandenspanningsmeter en een brandstofverbruiksindicator) uit het criteriumdocument duurzaam inkopen dienstauto’s in de aanbesteding van de dienstauto’s voor de brandweer ontbreken? Zijn er dwingende, functionele argumenten waarom deze opties niet zijn opgenomen? Zo ja, welke?
Vraag 9
Klopt het dat in de aanbesteding weliswaar het energielabel als gunningscriterium is opgenomen maar dat deze slechts voor 2,5% respectievelijk 5% meeweegt, in plaats van de 20% die in de landelijke duurzaam inkoopcriteria als minimum wordt gesteld om effectief te kunnen zijn? 2)
Vraag 10
Hoe kwalificeert u, alles overziend, de duurzaamheidsambitie van de aanbesteding van de dienstvoertuigen van de brandweer in het licht van de klimaatagenda, het plan van aanpak MVI en de brandstofvisie en uitvoerings-agenda?
Vraag 11
Op welke wijze zijn de brandweer en de politie betrokken bij het bestuurlijk overleg over MVI dat u tijdens het Algemeen overleg Duurzaamheid op 28 januari 2016 aankondigde? Welke betrokken overheden en publieke diensten hebben zich (opnieuw) gecommitteerd aan het streven om 100% duurzaam in te kopen? Welke overheden en publieke diensten willen zich hier niet aan committeren en met welke reden? Welke overheden en publieke diensten hebben juist aangegeven een hoger ambitieniveau na te streven? Met welke overheden en publieke diensten is (nog) geen overleg geweest?
Vraag 12
Kunt u aangeven welke aanbestedingen voor voertuigen en mobiliteitsdiensten met meer dan 50 tot 100 voertuigen vanuit de rijksoverheid en nationale overheidsinstellingen zoals de brandweer, politie, defensie, Rijkswaterstaat et cetera het komende jaar nog gepland staan?
Vraag 13
Welke activiteiten worden vanuit het plan van aanpak MVI ondernomen om er zorg voor te dragen dat deze aanbestedingen zo duurzaam mogelijk worden vormgegeven?
Vraag 14
Klopt het dat evenals bij de politie de belastingvrijstelling die de brandweer geniet voor de belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM) en Motorrijtuigenbelasting (MRB), dieselvoertuigen een kostenvoordeel geven ten opzichte van bijvoorbeeld een benzinevoertuig? Kunt u aangeven wat het kostenvoordeel van vrijstellingen van de BPM en MRB voor deze aanbesteding is bij de keuze voor een dieselvariant? Hoe groot zou dit zijn als de brandweer voor alternatieven zoals hybride-, (semi)elektrische- of benzine-voertuigen zou kiezen? Is het mogelijk om de brandweer te compenseren voor dit verschil in belastingvoordeel indien toch voor een niet-diesel variant wordt gekozen zodat er een daadwerkelijk «level playing field» ontstaat?
1) Aanhangsel van de Handelingen, vergaderjaar 2015–2015, nr. 2280
2) https://www.pianoo.nl/document/10561/productgroep-dienstautos
Voor meer informatie: www.tweedekamer.nl.
Archief > 2016 > mei
- 31-05-2016 31-05-2016 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg Nucleaire veiligheid (AO d.d. 24/05)
- 31-05-2016 31-05-2016 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over vertraging in het onderzoek over schade aan woningen in Steenbergen en de gasopslag van de NAM bij Langelo
- 27-05-2016 27-05-2016 19:33 - Carla Dik-Faber: aangekondigde verruiming van de embryowet stap te ver
- 26-05-2016 26-05-2016 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het verantwoordingsdebat over het jaar 2015
- 25-05-2016 25-05-2016 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over rookruimtes in de horeca
- 25-05-2016 25-05-2016 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat inzake wetsvoorstel tot implementatie van de herziening van de mer-richtlijn
- 24-05-2016 24-05-2016 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan een plenair debat over kritiek van de NAVO op de uitgaven voor Defensie
- 19-05-2016 19-05-2016 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het VAO Zorgverzekeringswet
- 19-05-2016 19-05-2016 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het VAO Preventiebeleid
- 19-05-2016 19-05-2016 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat over het faillissement van TSN
- 19-05-2016 19-05-2016 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat over de uitkomsten van de klimaattop in Parijs
- 18-05-2016 18-05-2016 00:00 - Schriftelijke vragen Gert-Jan Segers en Carla Dik-Faber over de aanbesteding van dienstauto’s voor de brandweer
- 18-05-2016 18-05-2016 00:00 - Schriftelijke vragen Eppo Bruins e.a. over de voorlopige inwerkingtreding van het handelsakkoord tussen de EU en Canada (CETA)
- 18-05-2016 18-05-2016 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het plenair debat over wijziging van de Rijkswet op het Nederlanderschap in verband met het intrekken van het Nederlanderschap in het belang van de nationale veiligheid
- 18-05-2016 18-05-2016 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan een algemeen overleg over JBZ-onderwerpen op het terrein van asiel- en vreemdelingenbeleid
- 17-05-2016 17-05-2016 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber en Kees van der Staaij (SGP) over het hoge aantal abortussen
- 17-05-2016 17-05-2016 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan de plenaire behandeling van wijziging van socialezekerheidswetten in verband met de regeling van de bestuurlijke boete
- 13-05-2016 13-05-2016 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind e.a. over het bericht "Abbas confirms PA still paying terrorists salaries"
- 03-05-2016 03-05-2016 11:02 - Groen, gelovig en gelukkig (ND-column Gert-Jan Segers)
- 03-05-2016 03-05-2016 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over mogelijk kankerverwekkende stoffen in voeding
- 03-05-2016 03-05-2016 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber en Kees van der Staaij (SGP) over de handreiking schriftelijk euthanasieverzoek
- 03-05-2016 03-05-2016 00:00 - Schriftelijke vragen Gert-Jan Segers over de registratie van jihadgangers en terugkeerders
- 03-05-2016 03-05-2016 00:00 - Schriftelijke vragen Carola Schouten over de vorming van woningmarktregio’s