ChristenUnie stelt vragen over vertraging door spoortunnel Drontermeer
In de nieuwe spoortunnel onder het Drontermeer zit een enorme ontwerpfout. De bouwer moest voor 50 miljoen euro een tunnel afleveren waar een trein met een snelheid van 200 kilometer per uur doorheen kon rijden, maar dat gaat niet. Kamerlid Carla Dik-Faber heeft Kamervragen gesteld.
Dik-Faber: ,,Ik wil weten wanneer ProRail dit probleem oplost en of de schade kan worden verhaald op de bouwer die ook verantwoordelijk was voor het ontwerp. Door constructiefouten in de tunnel kunnen de treinen niet op snelheid blijven rijden. De afspraak was zelfs 200 kilometer per uur toen de Kamer jaren geleden akkoord ging met de Hanzelijn, maar nu blijkt dat 140 km per uur al problematisch is. Hoe moet het dan als straks de snelle intercity’s beschikbaar komen. Uiteindelijk gaat het om kostbare tijd van de treinreiziger!”
De snelheidsvermindering heeft gevolgen voor de treinreizigers. Zij missen door de vertraging makkelijker hun aansluiting. Ook kan de beloofde snelheidswinst op de 1 miljard kostende en in 2012 opgeleverde Hanzelijn nu niet worden gehaald. Dinsdag nam de Kamer nog een motie van de Christen Unie aan, die NS en Prorail verzoeken om de reistijd van onder meer Groningen en Leeuwarden naar de Randstad substantieel te bekorten.
Vragen van het lid Dik-Faber (ChristenUnie) aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu over snelheidsbeperkingen in de Drontermeertunnel en de spoortunnel Best.
- Kent u het bericht “Intercity Hanzelijn op halve snelheid” uit de Telegraaf van 3 juli?
- Herinnert u zich het rapport “Capaciteitseffecten ERTMS level 2” waarin wordt gesteld dat de potentiele reistijdwinst tussen Lelystad en Zwolle 2 tot 2,4 minuten is bij 160 km/uur op 40 km van dit traject maar dat deze winst vooralsnog niet gehaald kan worden vanwege luchtdrukproblematiek in de Drontermeertunnel die nog moet worden opgelost?
- Hoe lang is het probleem met de Drontermeertunnel al bij ProRail bekend? Wanneer is uw Ministerie hier voor het eerst van in kennis gesteld?
- Deelt u de mening dat de snelheidsbeperking door machinisten bij de Drontermeertunnel niet machinisten kan worden verweten, maar dat het hier gaat om een ontwerpfout van beide tunnelbuizen?
- Kunt u aangeven of de beide buizen van de Drontermeertunnel aan alle geldige constructienormen bij 200 km/u voor reizigerscomfort, veiligheid en interoperabiliteit voldoen zoals die gelden op basis van de spoorwegwet en lagere regelgeving, interne ProRail-normen en normen op grond van EU-richtlijnen? Zo nee, wat is hiervan de oorzaak? Zo ja, zal de regelgeving worden aangepast zodat reizigerscomfort, veiligheid en interoperabiliteit in tunnels wel goed wordt verankerd ook wanneer gereden wordt met regulier materieel?
- Deelt u de mening dat de Hanzelijn door de snelheidsbeperking nog niet voldoet aan het Tracébesluit Hanzelijn waarin staat dat het hele traject (met uitzondering van de passage bij Kampen-Zuid) geschikt is voor 200 km/uur?
- Wanneer zal ProRail deze ontwerpfout herstellen zodat het reizigerscomfort wordt verbeterd, treinen niet meer met een beperkte snelheid hoeven te rijden en ook de snelheid van 200 km/u gereden kan worden met regulier V200-geschikt materieel ?
- Wordt de schade verhaald op de bouwer van de tunnel aangezien het hier gaat om een design & construct contract? (zie: http://www.bne.ballast-nedam.nl/page_1500.asp)
- Waarom is in het rapport “capaciteitseffecten ERTMS” slechts gerekend met 160 km/uur terwijl het Tracébesluit uitgaat van 200 km/uur? Kunt u alsnog aangeven wat de reistijdwinst zou zijn bij 200 km/uur, inclusief de passagemogelijkheid met deze snelheid van de Drontermeertunnel?
- Is bij het ontwerp over de verdiepte ligging van het spoor in Vught rekening gehouden met de lessen van de Drontermeertunnel? Voor welke maximum snelheid wordt deze nieuwe tunnel ontworpen?
- Waarom is de spoortunnel bij Best slechts ontworpen voor 140 km/uur terwijl het traject Boxtel-Eindhoven één van de trajecten is die geschikt is voor 160 km/uur? Is het mogelijk hier alsnog de snelheid te verhogen zodat er daadwerkelijk 160 km/uur gereden kan worden op het hele traject Boxtel-Eindhoven zodra hier ERTMS is ingevoerd? (Zie: Brief staatssecretaris Infrastructuur en Milieu, 2 juni 2014, Kamerstuk 33652 nr 17, Bijlage “Capaciteitseffecten ERTMS level 2”, blz. 49)
- Labels
- Carla Dik
Archief > 2014 > juli
- 30-07-2014 30-07-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind en het Kamerlid Van der Staaij (SGP) over het bericht Christenen in Irak vluchten voor ISIS
- 29-07-2014 29-07-2014 08:08 - Voor Joden weer vijf voor 1933 (column ND)
- 29-07-2014 29-07-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind en Gert-Jan Segers over de anti-Israëldemonstratie die zaterdag 12 juli 2014 in Den Haag is gehouden
- 28-07-2014 28-07-2014 12:26 - Sudanese christin Meriam Ibrahim veilig vertrokken uit Sudan
- 25-07-2014 25-07-2014 14:39 - Kamervragen over de Gaza-demonstratie in Den Haag
- 24-07-2014 24-07-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Gert-Jan Segers en de Leden Van der Staaij (SGP) en Omtzigt (CDA) over de Gaza-demonstratie van 24 juli 2014 in Den Haag
- 17-07-2014 17-07-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind e.a. over de opvang van Syrische vluchtelingen
- 15-07-2014 15-07-2014 00:00 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Carola Schouten ten behoeve van de Wet beloningsbeleid financiële ondernemingen
- 14-07-2014 14-07-2014 18:40 - Kamervragen ChristenUnie over opvang Syrische vluchtelingen
- 14-07-2014 14-07-2014 15:58 - Foto's Joël Voordewind bij Syrische vluchtelingen in Libanon
- 12-07-2014 12-07-2014 18:07 - ChristenUnie: Klant strafbaar bij gedwongen prostitutie
- 11-07-2014 11-07-2014 10:01 - ChristenUnie komt met initiatiefwet tegen voedselverspilling
- 10-07-2014 10-07-2014 00:00 - Inbreng Gert-Jan Segers ten behoeve van de Wet registermediator
- 10-07-2014 10-07-2014 00:00 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Gert-Jan Segers ten behoeve van de Wet bevordering van mediation in het burgerlijk recht
- 10-07-2014 10-07-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over statiegeld op bierflesjes
- 09-07-2014 09-07-2014 15:35 - Voordewind vanuit Jordanië: ‘Minder hulpgeld naar VN, meer naar kleine organisaties’
- 08-07-2014 08-07-2014 00:00 - Inbreng schriftelijk overleg Carla Dik-Faber ten behoeve van Landbouw- en Visserijraad d.d. 14 juli 2014
- 04-07-2014 04-07-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Gert-Jan Segers en Carla Dik-Faber inzake de aanpak van drugsafval
- 04-07-2014 04-07-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over snelheidsbeperkingen in de Drontermeertunnel en de spoortunnel Best
- 03-07-2014 03-07-2014 15:30 - ChristenUnie stelt vragen over vertraging door spoortunnel Drontermeer
- 03-07-2014 03-07-2014 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het voortgezet algemeen overleg Armoede- en schuldenbeleid (AO d.d. 02/07)
- 03-07-2014 03-07-2014 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het plenair debat Wijziging AOW twee woningen regel
- 03-07-2014 03-07-2014 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het plenair debat Wijziging Wet gemeenschappelijke regelingen en enkele andere wetten ivm afschaffing plusregio's
- 03-07-2014 03-07-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het voortgezet algemeen overleg Nieuwe definitie van ontwikkelingssamenwerking (ODA) (AO d.d. 11/06)
- 03-07-2014 03-07-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het voortgezet algemeen overleg Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (IMVO)
- 03-07-2014 03-07-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg MIRT (AO d.d. 18/06)
- 03-07-2014 03-07-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg ERTMS (AO d.d. 24/06)
- 03-07-2014 03-07-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet schriftelijk overleg over het ontwerpbesluit beheer verpakkingen 2014
- 03-07-2014 03-07-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het voortgezet algemeen overleg Midden-Oosten Vredesproces (AO d.d. 17/06)
- 03-07-2014 03-07-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Jaarwisseling 2013-2014 en vuurwerk
- 03-07-2014 03-07-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Eerstelijnszorg
- 03-07-2014 03-07-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Passend onderwijs
- 02-07-2014 02-07-2014 20:46 - Slob: participatiesamenleving biedt kansen, maar vraagt om een heldere visie en vertrouwen
- 02-07-2014 02-07-2014 10:33 - Kamermeerderheid voor onderzoek substantiële reistijdverbeteringsmaatregelen treinen
- 02-07-2014 02-07-2014 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het plenair debat over de Voorjaarsnota 2014
- 02-07-2014 02-07-2014 00:00 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Joël Voordewind ten behoeve van Macrodoelmatigheid in het beroepsonderwijs
- 02-07-2014 02-07-2014 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het algemeen overleg Justitiële jeugdinrichtingen
- 02-07-2014 02-07-2014 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het algemeen overleg Armoede- en schuldenbeleid
- 02-07-2014 02-07-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Decentrale energie
- 02-07-2014 02-07-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Opvang en terugkeer
- 02-07-2014 02-07-2014 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het algemeen overleg IVD-aangelegenheden
- 01-07-2014 01-07-2014 14:21 - Zorg voor de schepping is niet alleen voor vegetariërs (column Christelijk Weekblad)
- 01-07-2014 01-07-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Carola Schouten over het bericht dat een lasser in Veenendaal een boete van 12.000 euro heeft gekregen
- 01-07-2014 01-07-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Uitwerking directe betalingen van het gemeenschappelijk landbouwbeleid
Reacties op 'ChristenUnie stelt vragen over vertraging door spoortunnel Drontermeer'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.