Kamermeerderheid voor onderzoek substantiële reistijdverbeteringsmaatregelen treinen

1010872.JPGwoensdag 02 juli 2014 10:33

De ChristenUnie wil onderzoek naar maatregelen die een substantiële reistijdverbetering voor treinen vanuit de regio’s naar de Randstad mogelijk maken. Vandaag werd een motie hierover aangenomen door de Tweede Kamer. Kamerlid Carla Dik-Faber: “De reistijd vanuit bijvoorbeeld Friesland naar de Randstad is de afgelopen 45 jaar nauwelijks verbeterd. Het is tijd voor een kwaliteitssprong op het spoor.”

Het moet mogelijk zijn om in de toekomst vanuit bijvoorbeeld Groningen, Enschede of Maastricht een kwartier sneller in de Randstad te zijn. Dik-Faber: ,,Dit kan bijvoorbeeld door moderne treinbeveiliging, het inzetten van treinen die sneller kunnen optrekken en door verhoging van de maximum snelheid naar 160 of op sommige stukken zelfs 200 km per uur. Ik wil dat de mogelijkheden op een rij worden gezet zodat we weten hoeveel dit kost en oplevert en heb daarom een motie ingediend.”

De ChristenUnie vindt dat in de zogenaamde lange termijn spooragenda reistijdverbetering te weinig aandacht krijgt. Dik-Faber: “Er wordt vooral gekeken naar hogere frequenties en dan vooral in de Randstad. Het spoor in de regio’s verdient echter ook een impuls!”

Open data

De Tweede Kamer heeft een motie aangenomen waarin wordt gevraagd dat in de nieuwe vervoerconcessie voor het hoofdrailnet (2015-2025) klantoordelen voortaan onafhankelijk worden gemeten via de OV-klantenbarometer. Momenteel meet NS zelf de klantoordelen terwijl de andere vervoerders gebruik maken van de klantenbarometer. Door bij de klantenbarometer aan te sluiten worden prestaties van vervoerders beter vergelijkbaar en kan NS niet meer verweten worden dat de slager zijn eigen vlees keurt. In dezelfde motie is ook vastgelegd dat de brondata van reisinformatie, vervoerprestaties en tarieven real-time beschikbaar moeten worden gesteld als open data zodat een ieder met deze gegevens toepassingen kan ontwikkelen. Zo wordt het mogelijk om handige reisapps te ontwikkelen en krijgen reizigersorganisaties en politici meer inzicht in de prestaties van NS per traject zoals het aantal vertragingen en het aantal passagiers per dagdeel en seizoen.

Labels
Carla Dik

« Terug

Reacties op 'Kamermeerderheid voor onderzoek substantiële reistijdverbeteringsmaatregelen treinen'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2014 > juli