ChristenUnie: Onderzoek meer varianten spoor Bussum
De ChristenUnie heeft Kamervragen gesteld over de plannen voor het spoor in Bussum. De partij wil dat er onderzoek wordt gedaan naar een variant waarbij station Naarden-Bussum vier sporen houdt en naar een verdiepte ligging. “Het is mooi dat de overwegen worden aangepakt. Inwoners van Bussum moeten nu veel te lang wachten bij de spoorwegovergangen. Dit leidt tot gevaarlijke situaties en een slechte bereikbaarheid. Er dreigt nu echter een oplossing gekozen te worden die groei van het treinverkeer onmogelijk maakt en het risico op vertragingen vergroot”, aldus Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber.
Momenteel wordt onderzocht of de spoorwegovergangen bij de Comeniuslaan en de Generaal de la Reijlaan kunnen worden ondertunneld of dat het spoor tussen deze overgangen verdiept kan worden. Reden is het toenemende treinverkeer en de lange sluitingstijden van de spoorwegovergangen. In beide varianten verdwijnen echter de inhaalsporen bij het station. Dik-Faber: “Hiermee haal je alle flexibiliteit weg uit de dienstregeling. Als een stoptrein te laat is krijgt de intercity ook vertraging. Met nieuwe spoorbeveiligingstechnieken kunnen intercity’s bij stations stoptreinen veel sneller inhalen, maar dan moet er bij stations wel een mogelijkheid zijn om in te halen.”
Lange termijn
De ChristenUnie wil dat er een lange termijnvisie komt voor de verdere ontwikkeling van de Gooilijn, het spoor tussen Weesp en Amersfoort, en dat de plannen voor de spoorwegovergangen in Bussum hierop worden aangepast. Dik-Faber: “De keuze voor de oplossing voor de Generaal de la Reijlaan en de Comeniuslaan is gericht op de grootste knelpunten op de korte termijn. Deze keuze is wel bepalend voor de mogelijkheden die er in de toekomst zijn bij de andere spoorwegovergangen op het traject. De huidige varianten betekenen in feite dat de andere overgangen alleen nog kunnen worden opgeheven of worden vervangen door een onderdoorgang. Maar eerder onderzoek van de gemeente heeft juist aangetoond dat onderdoorgangen bij de andere overwegen niet goed zijn in te passen. Daarom moet een langere verdiepte ligging nog eens serieus worden onderzocht en moet er een eerlijke kosten/baten vergelijking komen van de verschillende varianten uitgaande van een oplossing voor alle overwegen in de gemeente.”
Vragen van het lid Dik-Faber aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu over doelgerichtheid en toekomstvastheid van spoorplannen bij station Naarden-Bussum.
- Klopt het dat ProRail in het kader van de top 50 projecten van plan is op korte termijn de rij- en opvolgtijden bij station Naarden-Bussum aan te passen door onder meer het verwijderen van inhaalsporen en wissels? Wat is hiervan de winst in rij- en opvolgtijden en sluitingstijden van de spoorwegovergangen?
- Kunt u aangeven hoeveel procent van de sluitingstijd van de verschillende spoorwegovergangen in Bussum wordt veroorzaakt door de daadwerkelijke passage van treinen, hoeveel onnodig door de snelheidsverschillen van de passerende treinen en hoeveel onnodig als gevolg van nog langs het perron stilstaande treinen?
- Klopt het dat het top 50 project het meest onnodig hinderende en meest risicogedrag-uitlokkende probleem, namelijk het vroegtijdig sluiten van de overgangen terwijl de trein nog langs het perron staat, niet of nauwelijks aanpakt maar dat dit met BB21/ERTMS wel mogelijk is? (Verbeteren Veiligheid op Overwegen, Railned, Spoorveiligheid, 1999; p5 en p23.) Is het u bekend dat voor één spoorrijrichting de overwegsluitingen vergelijkbaar zijn met die van een normaal verkeerslicht? Klopt het inderdaad dat niet zozeer het af en toe sluiten in één spoorrijrichting, maar vooral het overlappen van twee of meer sluitingen van beide richtingen de hinder zo problematisch maakt?
- Klopt het dat u momenteel voor de nabije toekomst twee varianten onderzoekt, te weten een variant met een korte tweesporige verdiepte ligging en een variant waarbij twee spoorwegovergangen (Generaal de la Reijlaan en Comeniuslaan) worden vervangen door twee onderdoorgangen voor het lokale verkeer? (Gemeente Bussum, 28 maart 2013, http://www.bussum.nl/plannen-en-projecten/actueel-nieuws/artikel/studies-naar-varianten-voor-de-spoorse-doorsnijding-bussum-naarden/)
- Kent u het rapport “Verkenning van de spoorse doorsnijding in de gemeenten Naarden en Bussum”?(Gemeente Naarden en Gemeente Bussum, februari 2010, http://www.bussum.nl/nc/plannen-en-projecten/overige-projecten/spoorse-doorsnijding/tabblad-downloads/?cid=53192&did=970&sechash=c312b36b) Deelt u de conclusie datonderdoorgangen bij de meeste overwegen nauwelijks inpasbaar zijn? Zo nee, kunt u dit onderbouwen? Bent u ermee bekend dat er in Bussum geen draagvlak is voor varianten met onderdoorgangen?
- Deelt u de mening dat de keuze voor onderdoorgangen betekent dat toekomstige knelpunten bij de andere spoorwegovergangen in Bussum alleen nog kunnen worden opgelost door opheffen van deze andere overgangen of realisatie van onderdoorgangen die nauwelijks inpasbaar zijn, en een verdiepte ligging dan ook niet meer realiseerbaar is? Hou verhoudt dit zich tot de Kadernota Spoorveiligheid? Deelt u de mening dat er daarom een integrale afweging nodig is van kosten en baten op de langere termijn (uitgaande van het mogelijk verdwijnen van alle spoorwegovergangen in Naarden en Bussum)?
- Klopt het dat in beide varianten en in het top 50 project wordt uitgegaan van een halte aan de vrije baan en dus de bestaande inhaalmogelijkheid voor treinen ter hoogte van het station verdwijnt (door het teruggaan van 4 naar 2 sporen) en dat hierdoor zowel de verkeerscapaciteit als de flexibiliteit voor bijsturing van treinen wordt beperkt?
- Wat is uw bijsturingsvisie op trajecten met hogere frequenties? Deelt u de constatering dat bij het ontbreken van inhaalsporen bij stations de enige mogelijkheid van bijsturing bestaat uit het doorgeven van vertraging aan opvolgende treinen (olievlekwerking), het schrappen van treinen of het overslaan van stations door stoptreinen? Deelt u de conclusie dat deze opties niet reizigersvriendelijk zijn?
- Deelt u de opvatting dat het noodzakelijk is om bij zware infrastructurele investeringen toekomstvast te bouwen waarbij mogelijk in de toekomst noodzakelijke uitbreidingen niet onmogelijk of onnodig duur worden gemaakt? Zo nee, waarom houdt u bij snelwegen meestal wel rekening met groeiruimte (zoals het breder dimensioneren van viaducten) en bij het spoor vrijwel nooit meer?
- Bent u bekend met de mogelijkheden van ERTMS voor scherpere overwegaansturing, kort volgen, dynamische snelheidsadvisering en later remmen? Deelt u de mening dat met de komst van ERTMS er snelle en nagenoeg vertragingsloze inhalingen bij stations mogelijk zijn, mits flexibel kan worden gekozen uit meerdere opeenvolgende stations? Zo nee, bent u bereid deze capaciteit vergrotende toepassing in het kader van de Railmap ERTMS nader te onderzoeken?
- Kun u meegaan met de gedachte dat het gezien deze innovatie in de toekomst capacitair noodzakelijk dan wel zeer wenselijk is dat intercity’s bij minimaal 2 á 3 opeenvolgende sprinterstations kunnen inhalen, en dat dit op de Gooilijn logischerwijs de stations Weesp, Naarden-Bussum en mogelijk Bussum-Zuid of Diemen betreft?
- Bent u vanwege voornoemde overwegingen bereid om, naast het top 50 project en de twee genoemde varianten ook varianten te onderzoeken waarbij inhalen bij station Naarden-Bussum mogelijk blijft, of in de toekomst weer mogelijk gemaakt kan worden, bijvoorbeeld:
- een innovatieve variant met een sterk verbeterde overwegaansturing met behulp van ERTMS-technieken (vooruitlopend op een in een later stadium te realiseren verdiepte ligging)
- een innovatieve variant waarin het spoor voorlopig alleen in oostelijke richting wordt verdiept/ondertunneld om zo dichtligtijden, hinderperceptie en onveiligheid aanzienlijk te beperken
- een variant met een korte tweesporige verdiepte ligging met vier sporen bij het station (het 3e en 4e spoor eventueel pas later te bouwen in verband met het beschikbare budget)
- een variant met een langere tweesporige verdiepte ligging met vier sporen bij het station (het 3e en 4e perronspoor eventueel pas later te bouwen in verband met het beschikbare budget) - Heeft u in het kader van het spoorproject Bussum al advies gevraagd aan reizigersorganisatie ROVER, het LOCOV en de Fietsersbond over hun visie op de toekomstig gewenste ontwikkeling van de Gooilijn, de mogelijke wens van inhaalmogelijkheden op deze lijn en het belang van de verschillende spoorwegovergangen voor fietsers?
Archief > 2013 > juli
- 30-07-2013 30-07-2013 09:14 - Column Gert-Jan Segers: Herman en de hel
- 27-07-2013 27-07-2013 13:54 - "Naast noodhulp ook de ziel voeden"
- 26-07-2013 26-07-2013 00:00 - Schriftelijke vragen Voordewind en Segers over bericht "Online porno automatisch geblokkeerd in GB"
- 25-07-2013 25-07-2013 10:55 - ChristenUnie wil onderzoek blokkering online porno
- 22-07-2013 22-07-2013 13:27 - ChristenUnie: maak vier sporen bij Elst niet onmogelijk
- 22-07-2013 22-07-2013 09:50 - ChristenUnie tegen boycot producten Joodse nederzettingen
- 22-07-2013 22-07-2013 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het algemeen overleg Dreigingsbeeld Terrorisme Nederland (DTN) 32
- 22-07-2013 22-07-2013 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik over Verdeling verantwoordelijkheden bij opstellen LT spooragenda
- 22-07-2013 22-07-2013 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik over het spoor bij station Elst en bouwplannen gemeente Overbetuwe
- 18-07-2013 18-07-2013 10:07 - ChristenUnie: Onderzoek meer varianten spoor Bussum
- 18-07-2013 18-07-2013 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik over doel en toekomstvastheid spoorplannen station Naarden-Bussum
- 18-07-2013 18-07-2013 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik over de exportpositie naar Rusland na de uitbraak van vogelgriep
- 15-07-2013 15-07-2013 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind over bericht Egypt's Christians face backlash for Morsi ouster
- 15-07-2013 15-07-2013 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind over kinderarbeid en lage lonen Nederlandse zaadbedrijven India
- 12-07-2013 12-07-2013 15:40 - Reactie ChristenUnie op Energieakkoord
- 12-07-2013 12-07-2013 10:11 - ChristenUnie wil aandacht voor kinderarbeid Nederlandse zaaizaadbedrijven in India
- 11-07-2013 11-07-2013 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik over bericht Boeren gebruikten in 2012 nog steeds veel antibiotica
- 11-07-2013 11-07-2013 00:00 - Inbreng schriftelijke overleg Carla Dik-Faber ten behoeve van Risicobeoordeling paardenvlees
- 10-07-2013 10-07-2013 17:08 - 'Erken dat Irakese asielzoekers niet gewongen terug kunnen'
- 10-07-2013 10-07-2013 14:22 - ‘Eerste Kamer stelt verkeerde prioriteiten bij prostitutiewet’
- 08-07-2013 08-07-2013 17:11 - Schouten (CU) en Dijkgraaf (SGP): 'Handen uit de mouwen'
- 08-07-2013 08-07-2013 10:37 - 'We mogen niet berusten in moderne slavernij van prostitutie'
- 05-07-2013 05-07-2013 16:00 - 10-uursmaatregel voor het Persoonsgebonden Budget (PGB) van tafel
- 05-07-2013 05-07-2013 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik over de permanente structuur voor de OV-chipkaart
- 04-07-2013 04-07-2013 22:22 - Kamermeerderheid wil maatregelen voor werkloze afgestudeerde docenten
- 04-07-2013 04-07-2013 13:42 - Kamermeerderheid voor behoud subsidie godsdienstonderwijs
- 04-07-2013 04-07-2013 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het voortgezet algemeen overleg Krimp in het onderwijs (AO d.d. 27/6)
- 04-07-2013 04-07-2013 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan plenair debat Voorstel wet lid Schouw overweging verandering Grondwet
- 04-07-2013 04-07-2013 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het voortgezet algemeen overleg Toekomstverkenning publieke omroep
- 04-07-2013 04-07-2013 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg Natuur- en milieueducatie
- 04-07-2013 04-07-2013 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het voortgezet algemeen overleg Transitie Jeugdzorg
- 04-07-2013 04-07-2013 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het voortgezet algemeen overleg Woningcorporaties (AO d.d. 26/06)
- 04-07-2013 04-07-2013 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg Waterkwaliteit (AO d.d. 27/06)
- 04-07-2013 04-07-2013 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het voortgezet algemeen overleg Rijkshuisvesting (AO d.d. 03/07)
- 04-07-2013 04-07-2013 00:00 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Gert-Jan Segers ten behoeve van Aanpassingswet OCW-wetten BES
- 03-07-2013 03-07-2013 15:55 - ChristenUnie: meevaller kinderopvangtoeslag naar kindgebonden budget
- 03-07-2013 03-07-2013 11:07 - ChristenUnie: behoud banen Rijk in Emmen
- 03-07-2013 03-07-2013 09:38 - ChristenUnie: Dekker moet praktijkonderwijs ontzien
- 03-07-2013 03-07-2013 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik over knelpunten bij invoering Wijzigingsbesluit bodemenergiesystemen
- 03-07-2013 03-07-2013 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg Biotechnologie
- 03-07-2013 03-07-2013 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan VAO Invulling subsidietaakstelling onderwijs en onderzoek
- 03-07-2013 03-07-2013 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het plenair debat over de voorjaarsnota 2013
- 03-07-2013 03-07-2013 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Sudan
- 03-07-2013 03-07-2013 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het algemeen overleg Nieuw Beleidskader gemeentelijke herindeling
- 03-07-2013 03-07-2013 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Passend onderwijs
- 03-07-2013 03-07-2013 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het algemeen overleg Rapportage Rijkshuisvesting
- 03-07-2013 03-07-2013 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het algemeen overleg Coffeeshopbeleid
- 03-07-2013 03-07-2013 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Natuur- en milieueducatie
- 02-07-2013 02-07-2013 19:24 - ChristenUnie waarborgt levensbeschouwelijke programmering
- 02-07-2013 02-07-2013 19:21 - ChristenUnie-voorstel steun voor schuldhulpvrijwilligers aangenomen
- 02-07-2013 02-07-2013 16:50 - Kamer omarmt ChristenUnie-voorstel beëindiging visitatie asielzoekers
- 02-07-2013 02-07-2013 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het debat over naleving handboek aantredende bewindspersonen I & M
- 01-07-2013 01-07-2013 13:12 - ChristenUnie wil deze week duidelijkheid buitenschuld van staatssecretaris
- 01-07-2013 01-07-2013 10:37 - ChristenUnie: minder regels bodemenergiesystemen
- 01-07-2013 01-07-2013 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het notaoverleg Duurzame gewasbescherming
Reacties op 'ChristenUnie: Onderzoek meer varianten spoor Bussum'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.