ChristenUnie: minder regels bodemenergiesystemen

Carla Dik - webmaandag 01 juli 2013 10:37

Bodemenergiesystemen moeten makkelijker kunnen worden gerealiseerd. Dat vindt Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber. “De minister heeft na jaren overleg regels vereenvoudigd en procedures korter gemaakt, maar provincies dreigen dit nu te dwarsbomen. Voor ondernemers dreigt het nu juist lastiger in plaats van makkelijker te worden om deze duurzame technieken toe te passen. Daarmee wordt het halen van de nationale CO2-reductiedoelstelling bemoeilijkt”, aldus Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber. De ChristenUnie wil dat minister Schultz van Infrastructuur en Milieu de provincies hierop aanspreekt en heeft daarom schriftelijke vragen gesteld.

Aanleiding is een brandbrief van de branchevereniging voor bodemenergiesystemen. Provincies zouden extra regels stellen en geen gebruik willen maken van landelijk vastgestelde richtlijnen voor de besluitvorming over vergunningaanvragen en handhaving van de regels. Dik-Faber: “Voor bedrijven is het van belang dat ze overal in Nederland met dezelfde regels te maken hebben omdat de kosten anders erg hoog worden. Nederland is koploper op het gebied van bodemenergiesystemen en dat moeten we zo houden. Door ruimte te bieden voor deze systemen wordt niet alleen een bijdrage geleverd aan bescherming van het milieu, maar wordt ook innovatie en economische ontwikkeling gestimuleerd.”

Carla Dik

Reacties op 'ChristenUnie: minder regels bodemenergiesystemen'

Archief > 2013 > juli