Station Schiedam Kethel moet er komen

P4200037woensdag 19 mei 2010 12:10

Deze week lekte via OV-magazine uit dat station Schiedam Kethel door minister Eurlings zal worden geschrapt uit de plannen voor hoogfrequent spoorvervoer omdat het budget van 4,5 miljard euro onvoldoende zou zijn om alle spoorplannen in de Randstad te realiseren. Ook de spoorverdubbeling tussen Delft-Zuid en Schiedam zou niet doorgaan. ChristenUnie-kamerlid Ernst Cramer die zich al een aantal jaar sterk maakt voor het nieuwe station in Schiedam dient woensdag een motie in om het station alsnog gerealiseerd te krijgen.

Het Kamerlid schreef het afgelopen jaar een initiatiefnota over de bouw van nieuwe stations. Ernst Cramer: “De procedures verlopen erg moeizaam terwijl het om kleine investeringen gaat waarmee veel reizigers een plezier wordt gedaan”. Het Kamerlid constateerde in zijn nota dat met name stations op drukke corridors in de Randstad moeizaam van de grond komen door capaciteitsknelpunten. Cramer: “Het budget voor nieuwe stations voorziet niet in de benodigde inhaalsporen. Het gevolg is dat deze stations vaak op de lange baan worden geschoven. Daarbij wordt vergeten dat niet alleen de reizigers van het nieuwe station profiteren van die inhaalsporen maar ook intercity reizigers die een meer betrouwbare dienstregeling krijgen omdat stoptreinen gepasseerd kunnen worden.”
 
Schiedam Kethel is een duidelijk voorbeeld hoe het niet moet. Cramer: “De wijk Schiedam Spaland is al lang en breed klaar, de regio staat te trappelen om het station ook te verbinden met een nieuwe tramlijn, maar het station is er nog steeds niet. Zo nodig je mensen uit om twee auto’s voor de deur te hebben. Bij nieuwbouwwijken moeten tijdig stations gerealiseerd worden. Ik kan het ook niet uitleggen dat dit station niet wordt gerealiseerd maar wel de A4 door Midden-Delfland.
 
Labels
Ernst Cramer

« Terug

Reacties op 'Station Schiedam Kethel moet er komen'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2010 > mei