Eurlings laat Almere in de kou staan

treinwoensdag 12 mei 2010 10:03

De NS komt terug van haar plan om 6 intercities en 6 sprinters te gaan rijden tussen Amsterdam en Almere. Er is een tekort ontstaan van 140 tot 670 miljoen euro zo maakte OV-magazine deze week bekend. ChristenUnie-kamerlid Ernst Cramer is ontstemd over het feit dat er nu wordt gesneden in de plannen voor spooruitbreiding in Almere.

“De minister heeft steeds beloofd dat Almere goed zal worden ontsloten over de weg en het spoor om verder te kunnen groeien.”

De komende jaren wordt 1,4 miljard euro besteed voor verbetering van het spoor tussen Schiphol, Amsterdam en Almere. Nu blijkt dit bedrag onvoldoende om de oorspronkelijke plannen te realiseren. Ernst Cramer: “Natuurlijk ben ik blij met deze forse investering. Maar ik wil weten hoe het mogelijk is dat zo’n groot tekort nu pas na zoveel jaren onderzoek duidelijk wordt. De minister heeft hier iets uit te leggen!”

De Tweede Kamer heeft vorig jaar via een motie aangegeven dat de spooruitbreiding in Almere juist ambitieuzer zou moeten. Cramer: “Idealiter zou de hele corridor 4-sporig moeten worden zodat intercities en sprinters elkaar niet meer in de weg zitten en spoorboekloos reizen mogelijk wordt. De minister lijkt hier nu geen gehoor aan te geven. Zaandam krijgt straks wel 6 intercities, Almere maar 4. Voor Zaandam is dit mooi, maar het is niet uit te leggen dat we duizenden huizen gaan bijbouwen in Almere en dan het spoor maar half-half uitbreiden.”

Wat betreft de ChristenUnie komt er in de komende kabinetsperiode meer geld beschikbaar voor het spoor zodat ook de knelpunten die na de geplande investeringen blijven opgelost kunnen worden.

 

Vragen van het lid Cramer (ChristenUnie) aan de minister van Verkeer en Waterstaat over financiële tegenvallers bij het programma hoogfrequent spoorvervoer.

  1. Kent u het bericht “NS: vier in plaats van zes intercity’s op OV-SAAL”?[1]
  2. Klopt het dat er alleen al op de corridor naar Almere een tekort is van 140 tot 670 miljoen euro?
  3. Hoe is het mogelijk dat dergelijk grote tekorten pas nu bekend worden terwijl er al jaren wordt gestudeerd op de spoorplannen?
  4. Wat betekent de versobering van de spoorplannen voor de uitbreidingsplannen van Almere?
  5. Vindt u het acceptabel dat de problemen op de A6/A9 met forse wegverbredingen wel worden opgelost, maar op het spoor niet?
  6. Deelt u de mening dat met de groei van Almere er straks een goed spoorproduct moet zijn en dat daarom in Almere spoorboekloos rijden moet worden gerealiseerd en dus 6 intercities per uur?
  7. Klopt het dat de viersporigheid Delft-Zuid-Schiedam Centrum niet doorgaat en dat er dus binnen PHS naast de spoortunnel Delft waartoe reeds eerder besloten is geen aanvullende maatregelen worden genomen? Zo ja, naar welke corridor gaat het geld dat voor deze corridor in het vooruitzicht was gesteld?
  8. Klopt het dat er hiermee definitief geen station Schiedam Kethel komt?
  9. Hoe past dit in uw eerdere uitspraken over de noodzaak van het tijdig beschikbaar zijn van stations bij nieuwbouwlocaties? Bent u ermee bekend dat de nieuwbouwwijk ter plaatse al ongeveer drie jaar geleden is gerealiseerd?
  10. Hoe groot zijn de tekorten dat zelfs een station als Schiedam Kethel niet door kan gaan?

 


[1] OV Magazine, juni 2010

Labels
Ernst Cramer

« Terug

Reacties op 'Eurlings laat Almere in de kou staan'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2010 > mei