Bijdrage Esmé Wiegman algemeen overleg scheiden van wonen en zorg
Mevrouw Wiegman-van Meppelen Scheppink (ChristenUnie): Voorzitter. De ChristenUnie steunt de keuze van de staatssecretaris voor een geleidelijk traject van scheiden van wonen en zorg via voortzetting, en waar nodig intensivering, van het huidige stimuleringsbeleid. De verschillende onderzoeken maken duidelijk dat het in één keer scheiden van wonen en zorg voor bepaalde doelgroepen nadelig uitpakt. Terecht meent staatssecretaris dat het daarom niet verstandig is om wonen en zorg in één keer te scheiden. Welke conclusies verbindt de staatssecretaris hieraan voor het vervolgtraject? De argumenten voor een geleidelijk traject zijn over drie jaar immers nog steeds geldig. Waakzaamheid blijft geboden als het gaat om negatieve inkomensgevolgen voor kwetsbare groepen. Bovendien valt het scheiden van wonen en zorg niet in alle gevallen en voor alle doelgroepen voordelig uit. In haar brief noemt de staatssecretaris al het voorbeeld van mensen die niet of slechts beperkt zelf de regie over hun leven voeren. Deze mensen zijn niet goed in staat om zelf huisvesting te regelen. Voor diverse doelgroepen zijn er ook inhoudelijke gronden om het wonen niet te scheiden van de zorg, bijvoorbeeld omdat de woonomgeving een specifieke, therapeutische werking heeft. Ik denk dan aan psychiatrische patiënten, verstandelijk gehandicapten of ouderen met een vergevorderde dementie. Voor veel doelgroepen staat de woonfunctie inhoudelijk los van de zorgfunctie, maar zelfs voor hen kan het organisatorisch wenselijk en misschien ook wel efficiënter zijn om niet te scheiden. Specifieke huisvesting die functioneel is in het zorgproces is lastig los te verhuren, zeker specifieke algemene ruimtes. Laat ik een voorbeeld geven: alleen degenen die gebruik maken van de oefen- en gymzaal voor rolstoelafhankelijke ouderen betalen daarvoor. De anderen willen alleen hun eigen woonruimte betalen. Mogelijk zijn er dan te weinig mensen om die zaal inpandig te exploiteren. Die gaat er dus uit. Degenen die echt moeten oefenen en/of gymmen moeten dan naar een andere locatie, met vervoer dat misschien wel weer veel duurder is en veel meer beslag legt op tijd en energie. Stuurt de staatssecretaris aan op een 100% scheiding van wonen en zorg of slechts op een gedeeltelijke scheiding voor bepaalde doelgroepen? In haar brief gaat de staatssecretaris slechts beperkt in op een aantal praktische bezwaren bij het doorvoeren van scheiden van wonen en zorg bij bestaand vastgoed. De suggestie wordt gewekt dat het vooral een afweging is van beleidslast. Hier wordt voorbij gegaan aan een belangrijk element, namelijk dat de zorggebouwen voor het grootste deel niet goed inpasbaar zijn in het huurpuntensysteem van de volkshuisvesting. Het huurpuntensysteem laat een aantal gaten vallen als het gaat om het toekennen van punten aan een aantal, vanuit zorgoptiek belangrijke voorzieningen. We hebben niet voor niets de regeling zorginfrastructuur. De nadruk binnen het puntensysteem ligt bovendien op individuele voorzieningen. Er is weinig aandacht voor voorzieningen als een centrale behandelruimte, extra investeringen in toegankelijkheid, een lift, eisen aan de zorggebouwen in het kader van legionella en brandveiligheid. Voorzieningen die voor het verlenen van zorg van groot belang zijn, vallen met het invoeren van scheiden van wonen en zorg in bestaand vastgoed buiten de bekostiging. De enige juiste wijze waarop scheiden wonen en zorg kan plaatsvinden is daarom op het moment van herontwikkeling van de oude zorggebouwen, veelal door vervangende nieuwbouw. Daar hoort dan wel de nodige zorginfrastructuur bij. Een goede en betrouwbare regeling voor zorginfrastructuur bij het scheiden van wonen en zorg is dan ook fundamenteel. Graag een reactie van de staatssecretaris op deze stelling. Vooral de woningcorporatie zal zorg gaan dragen voor de woonfunctie: voor het gebouw, de exploitatie en het ontwerp. Bij lichte vormen van langdurige zorg past scheiding van wonen en zorg prima. Meer diversiteit is te verwachten, overigens vooral vanwege verschillen in draagkracht van bewoners. Daar waar specifieke huisvesting gevraagd is, zal het voor de corporatie lastiger worden om een sluitende business case te realiseren. De keuze is dan tussen specifieke, grootschalige bouw of generieke, kleinschalige bouw zonder specifieke functies in het gebouw. Dat laatste is makkelijker verhuurbaar aan andere doelgroepen, bijvoorbeeld gezonde burgers. De zorginstelling moet de zorg er maar in organiseren en de nadelen van het grootschalige of generieke compenseren. Hoe kunnen we dan voorkomen dat de zorg op achterstand wordt gezet? Wat betreft conclusie één: het Volledig Pakket Thuis maakt scheiden van wonen en zorg mogelijk, maar een voorwaarde is dat het bestendig beleid moet zijn. Het financiële risico is anders te groot bij het omzetten van intramurale capaciteit in Volledig Pakket Thuisplaatsen. Dit lijkt me een belangrijk punt. Conclusie acht is juist wat betreft het genoemde knelpunt. Meerbedskamers zijn niet te verhuren. De definitie van meerbedskamers is echter: meer dan twee bedden per kamer. Tweebedskamers zullen echter ook zeer lastig verhuurbaar zijn. Daar zijn er nog heel veel van in de verpleeghuizen. Een ander punt om rekening mee te houden is het kapitaallastendossier. Dat werkt op dit moment nog steeds belemmerend. We hebben hier te maken met een last uit het verleden. Op dit moment kennen we nog steeds een moeizame kredietverlening. Het is lastig voor instellingen aan om aan te kloppen bij banken omdat de toekomst onzeker blijft. Paragraaf 5.5 op pagina 7 geeft aan dat de inzet gericht is op het verder stimuleren van kleinschalig wonen en dan vooral kleinschalige voorzieningen in de wijk. Dat is een mooi streven. Bij de huidige zorgzwaartepakket-tarieven en de verwachte integrale tarieven zijn deze kleine wijkvoorzieningen niet exploitabel. Stroken deze mooie woorden dus wel voldoende met de bekostiging? Ik heb begrepen dat die kleinschalige plekken op dit moment vrijwel niet meer worden gerealiseerd. Als er al gebouwd wordt is het veelal kleinschalig in een grootschalige setting. Ook prima, maar laten we wel heel duidelijk zijn in onze woorden.
- Labels
- Bijdragen
- Esmé Wiegman
Archief > 2010 > februari
- 26-02-2010 26-02-2010 10:01 - Waarom de minister van Onderwijs een onderwijsportefeuille koos
- 22-02-2010 22-02-2010 18:30 - Arie Slob adviseert Hare Majesteit de Koningin
- 20-02-2010 20-02-2010 19:30 - Vragen en antwoorden over de val van het kabinet
- 20-02-2010 20-02-2010 05:00 - Rouvoet en Slob over val kabinet: 'Diep triest'
- 19-02-2010 19-02-2010 16:31 - ChristenUnie: vernieuw platvisvloot
- 19-02-2010 19-02-2010 12:00 - 'Vooruitlopen op het kabinet, daar doet mijn fractie niet aan mee'
- 18-02-2010 18-02-2010 14:00 - Wiegman: Overheid moet niet wegkijken bij asbest
- 18-02-2010 18-02-2010 10:00 - Bijdrage Ed Anker inbreng wijziging wet op het primair onderwijs
- 18-02-2010 18-02-2010 10:00 - Bijdrage Ed Anker inbreng referentieniveaus voor de taal- en rekenvaardigheden van leerlingen
- 18-02-2010 18-02-2010 10:00 - Bijdrage Ernst Cramer inbr wijziging spoorwegwet, wet personenvervoer en wet op economische delicten
- 17-02-2010 17-02-2010 22:03 - Slob: Regering, hou hoofd koel en regeer
- 17-02-2010 17-02-2010 14:00 - Kamerbijdrage Esmé Wiegman algemeen overleg bevolkingskrimp
- 17-02-2010 17-02-2010 14:00 - Kamerbijdrage Ed Anker alg. overleg rapport 'geweld tegen homoseksuele mannen en lesbische vrouwen'
- 16-02-2010 16-02-2010 21:00 - AOW-toeslag voor jongere partner niet vervroegd afgeschaft
- 15-02-2010 15-02-2010 11:30 - Arie Slob ook weer beschikbaar voor Tweede Kamer in 2011
- 12-02-2010 12-02-2010 23:35 - Rijkswaterstaat dupeert mobilist met goedkoop asfalt
- 12-02-2010 12-02-2010 17:05 - Nederlandse taal eindelijk in de grondwet
- 11-02-2010 11-02-2010 14:00 - Kamerbijdrage Ed Anker algemeen overleg passend onderwijs
- 11-02-2010 11-02-2010 10:00 - Bijdrage Esmé Wiegman plenair wet voorkeursrecht gemeenten
- 11-02-2010 11-02-2010 10:00 - Kamerbijdrage Esmé Wiegman algemeen overleg arbeidsparticipatie ouderen
- 11-02-2010 11-02-2010 10:00 - Bijdrage Ed Anker inbreng wijziging wet op onderwijstoezicht
- 11-02-2010 11-02-2010 10:00 - Bijdrage Ed Anker samenvoeg. v/d gemeenten Bolsward, Nijefurd, Sneek, Wûnseradiel en Wymbritseradiel
- 11-02-2010 11-02-2010 10:00 - Bijdrage Ed Anker inbreng wijziging van de wet op de kansspelen
- 10-02-2010 10-02-2010 19:00 - Alcohol vanaf 18 jaar: nu doorpakken!
- 10-02-2010 10-02-2010 16:50 - Rekening van N2000 niet bij ondernemers neerleggen
- 10-02-2010 10-02-2010 14:00 - Kamerbijdrage Cynthia Ortega inbreng aanpassing van de wet arbeid vreemdelingen
- 10-02-2010 10-02-2010 11:00 - Bijdrage Joël Voordewind plenair Nederlandse jeugdzorgprojecten in het buitenland
- 10-02-2010 10-02-2010 10:38 - Burgerinitiatief 'Uit vrije wil' is onaangename opleving van Paars
- 10-02-2010 10-02-2010 10:00 - bijdrage Ed Anker plenair debat Wet modern migratiebeleid
- 10-02-2010 10-02-2010 10:00 - Bijdrage Cynthia Ortega-Martijn plenair bevorderen arbeidsparticipatie jongeren
- 10-02-2010 10-02-2010 10:00 - Bijdrage Esmé Wiegman Algemeen Overleg Europese Raad
- 10-02-2010 10-02-2010 10:00 - Bijdrage Cynthia Ortega-Martijn algemeen overleg arbeidsmarktbeleid
- 10-02-2010 10-02-2010 10:00 - Bijdrage Esmé Wiegman Algemeen Overleg Besluit afbreking zwangerschap
- 10-02-2010 10-02-2010 10:00 - Kamerbijdrage Ernst Cramer Algemeen Overleg Natura 2000
- 10-02-2010 10-02-2010 10:00 - bijdrage Ed Anker inbreng wijziging wet studiefinanciering
- 10-02-2010 10-02-2010 09:00 - ChristenUnie wil einde aan selectieve abortus
- 09-02-2010 09-02-2010 18:00 - ‘Donner moet orde op zaken stellen bij UWV’
- 09-02-2010 09-02-2010 14:00 - Waardering voor kabinetsreactie op rapport commissie-Davids
- 09-02-2010 09-02-2010 10:00 - Bijdrage Ernst Cramer inbreng doorverkoop toegangskaarten
- 09-02-2010 09-02-2010 10:00 - kamerbijdrage Ernst Cramer algemeen overleg spoor
- 06-02-2010 06-02-2010 09:00 - Christelijke instellingen bundelen schuldhulp
- 05-02-2010 05-02-2010 16:53 - ChristenUnie: Amsterdam saboteert regeerakkoord
- 04-02-2010 04-02-2010 20:01 - ChristenUnie trakteert op taart in Tweede Kamer
- 04-02-2010 04-02-2010 10:00 - Bijdrage Esmé Wiegman algemeen overleg scheiden van wonen en zorg
- 04-02-2010 04-02-2010 10:00 - Kamerbijdrage Joël Voordewind Algemeen Overleg actuele situatie Haïti
- 03-02-2010 03-02-2010 17:00 - Bijdrage Esmé Wiegman plenair debat Duurzaam voedsel
- 03-02-2010 03-02-2010 10:00 - Bijdrage Cynthia Ortega-Martijn algemeen overleg luchtkwaliteit
- 03-02-2010 03-02-2010 10:00 - Bijdrage Esmé Wiegman algemeen overleg palliatieve zorg
- 02-02-2010 02-02-2010 19:00 - Bijdrage Cynthia Ortega-Martijn debat limiteren hoogte ontslagvergoeding
- 01-02-2010 01-02-2010 12:10 - Speeches en video's van het jubileumfeest