38 miljoen euro voor sanering vissersvloot

vrijdag 15 juli 2005 13:38

Bron: www.opurk.nl

Verslag van werkbezoek Arie Slob op Urk.

Minister Veerman kondigt maatregelen aan

Arie Slob op UrkMinister Veerman stelt 38 miljoen euro beschikbaar voor sanering van de vissersvloot. Het is de bedoeling dat daarmee één op de vijf schepen uit de vaart genomen zal worden. De regeling moet al in september in werking treden.

Veerman reageert met de regeling op de problemen die de sector ondervindt door de fors gestegen olieprijzen. Ondanks herhaaldelijke oproepen wil de minister niet weten van compensatie voor de hoge brandstofprijzen. Volgens een persbericht van het ministerie wil hij alleen lange termijnoplossingen bieden die bijdragen aan een kleinere sector die zuinig met energie omgaat. De sanering staat ook open voor garnalenvissers.

Pulskor
Veerman is verder bereid om een flink bedrag beschikbaar te stellen om de bestaande praktijkproef met de elektrische pulskor uit te breiden. Nu vist alleen nog de UK 153 met behulp van die energiezuinige techniek. Het brandstofverbruik zou met behulp van de pulskor met de helft kunnen dalen.

Arie Slob
Tweede-Kamerlid Arie Slob (ChristenUnie) vindt dat de minister te weinig kijkt naar de korte termijn: "Er moet nu iets gebeuren. Een overgangsregeling om de druk van de ketel te halen." Slob voerde vrijdagochtend op Urk overleg met een brede vertegenwoordiging van de visserijsector. "Ik wist dat de situatie heel precair was en dat is hier nog weer eens bevestigd", reageerde hij na afloop. Het kamerlid kondigde aan binnenkort weer bij Veerman aan te kloppen voor steun op korte termijn. Daarvoor wil Slob kijken of er steun is te vinden bij andere partijen.

Reacties op '38 miljoen euro voor sanering vissersvloot'