Kamermeerderheid wil huursubsidie voor woonboten

maandag 04 juli 2005 16:42

Bron: Trouw (Novum)

Huurders van woonboten en andere woningen op het water moeten recht krijgen op huursubsidie. Dat vindt een Kamermeerderheid van regeringspartij CDA en de oppositiepartijen PvdA en ChristenUnie. Zij willen dat de regels voor het krijgen van huursubsidie worden verruimd. Daardoor worden innovatieve woonprojecten om tekorten op de woningmarkt op te lossen gestimuleerd en kunnen ook mensen met een 'smalle beurs' op water wonen.

De aanleiding voor de roep om overheidsgeld is een project in Zwolle waar voor een boot met nieuwe woningen voor starters geen huursubsidie gekregen kon worden, omdat de appartementen niet op vaste grond staan. De huurprijzen voor de woningen, waarmee de woningnood op de startersmarkt in Zwolle wordt opgelost, werden daardoor hoger dan gewenst.

PvdA-Kamerlid Co Verdaas ziet grote voordelen door de instelling van huursubsidie voor woningen op het water. "Innovatieve woonprojecten worden gestimuleerd en 'wonen op water' is een hot issue", verklaart de parlementariër. "Dan is het onvoorstelbaar dat je bestaande regelingen zoals huursubsidie niet beschikbaar maakt voor woningen op water." Volgens Verdaas zijn drijvende woningen doorgaans snel gerealiseerd.

De Tweede-Kamerleden Verdaas, Eddy van Hijum (CDA) en Arie Slob (ChristenUnie) willen dat minister van Volkshuisvesting Sybilla Dekker (VVD) de regels gaat verruimen. Daarnaast moet zij de exacte gevolgen in kaart brengen. Indien Dekker dat niet wil doen, dienen de Kamerleden een eigen voorstel in.

Reacties op 'Kamermeerderheid wil huursubsidie voor woonboten'