Vragen over Informatiepakket Noord-Ierland

dinsdag 16 juli 2002 12:12

Vragen van het lid Veling (ChristenUnie) aan de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, Mw. Adelmund, over een informatiepakket over Noord-Ierland.(Ingezonden 16 juli 2002)

Met antwoord.

1. Hebt u kennis genomen van het artikel «IRA-vriendelijk boek op scholen»? (1)

2. Kent u de inhoud van het informatiepakket over Noord-Ierland? Acht u de voorstelling dat de IRA een legitieme verzetsorganisatie is, een juist of onjuist beeld van deze organisatie?

3. Deelt u de mening dat, gezien het gewelddadig karakter van de IRA en het belang dat leerlingen een juist beeld van deze organisatie krijgen, deze informatiepakketten niet op scholen thuis horen? Zo ja, bent u bereid dit standpunt aan de scholen over te brengen?

1 NRC Handelsblad 11 juli jl.

Antwoord

Antwoord van minister Van der Hoeven (Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen). (Ontvangen 13 augustus 2002)

1. Ja, daarvan heb ik kennisgenomen.

2. Naar het oordeel van de regering kan de IRA, mede gezien het gewelddadige verleden, niet gezien worden als een legitieme verzetsorganisatie. In het bedoelde informatiepakket «Noord-Ierland: een gespleten land» wordt ingegaan op de oorzaken van het geweld in Noord-Ierland. Daarbij worden de opvattingen en gewelddadige acties van alle betrokken partijen beschreven. Zo wordt onder meer vermeld dat de IRA aanslagen pleegde op restaurants in Belfast en Birmingham, op een convooi militairen en bij het monument voor de herdenking van de slachtoffers van de Eerste Wereldoorlog in Enniskillen. Daarbij wordt ook vermeld dat vooral onschuldige burgers het slachtoffer werden. De behandeling van de diverse aspecten van het Noord-Ierse conflict is evenwichtig. De IRA wordt in het informatiepakket niet beschreven als een legitieme verzetsorganisatie.

3. Volgens artikel 23 zesde lid van de Grondwet zijn de scholen vrij in de keuze van de leermiddelen. Toezicht van de Rijksoverheid beperkt zich tot de deugdelijkheidseisen, waaronder de kerndoelen. Tegen deze achtergrond is er voor mij geen aanleiding om aan de scholen een standpunt over te brengen over dit informatiepakket.

Reacties op 'Vragen over Informatiepakket Noord-Ierland'