Inbreng bij regeling van het beroepsgoederenvervoer en het eigen vervoer met vrachtauto’s
woensdag 31 januari 2007 13:16
De leden van de ChristenUnie fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van genoemd wetsvoorstel. Zij hebben de volgende vragen:
Laadvermogen binnenlands beroepsvervoer (paragraaf 7 Memorie van toelichting)
In het wetsvoorstel wordt de ondergrens voor de vergunningplicht van vrachtauto’s met een toegestaan laadvermogen van 500 kg verhoogd tot vrachtauto’s met een maximaal toegelaten gewicht van 3500 kg. Het gaat hier om enkele honderdduizenden voertuigen. Zijn er cijfers bekend met betrekking tot overbelading in deze categorie? Draagt deze versobering bij aan de verkeersveiligheid?
Medeaansprakelijkheid afzender (paragraaf 15 Memorie van toelichting)
TLN stelt zicht op het standpunt dat in een aantal gevallen de afzender medeaansprakelijk moet worden gesteld bij overbelading. Het Kabinet heeft dit voorstel niet overgenomen omdat de relevante Europese regelgeving is gericht op de vervoerder. Genoemde leden verzoeken de het Kabinet nader in te gaan op de door TLN aangedragen argumenten. Wat is het standpunt van het Kabinet ten aanzien van de stelling van TLN dat de in 2001 opgestelde Algemene Vervoercondities onvoldoende werken omdat er geen sprake is van dwingend recht en er dus door partijen kan worden afgeweken? TLN stelt dat ook het Wetboek van Strafrecht (artikel 47) onvoldoende aanknopingspunten biedt omdat dit een zeer moeizaam traject is. Graag een reactie hierop. Welke andere argumenten heeft het Kabinet om medeaansprakelijkheid van de afzender niet in de WWG op te nemen? Is bij het besluit om geen regeling op te nemen in de WWG ook gekeken naar voorbeelden in de ons omringende landen? Genoemde leden zouden graag een nadere onderbouwing zien waarom niet is gekozen voor een regelgeving op dit punt die aansluit bij vergelijkbare wetgeving in België, Duitsland of Frankrijk waar medeaansprakelijkheid wel is geregeld.
Artikelsgewijs
Artikel 3.1, derde lid
De Raad van State maakt bezwaar tegen de fictieve verlening van een communautaire vergunning bij tijdsoverschrijding. Het Kabinet stelt dat derden niet de negatieve gevolgen van een gebrek aan voortvarendheid van de NIWO zullen ervaren aangezien er geen sprake meer is van een capaciteitsbeleid. Hoe kan een vervoerder in een dergelijke situatie echter, met name in het buitenland, aantonen dat deze de vergunning van rechtswege heeft ontvangen als er geen schriftelijke vorm van is? Genoemde leden verzoeken het Kabinet nader in te gaan op het bezwaar van de Raad van State dat een dergelijke fictieve beschikking niet is voorbereid door een bestuursorgaan, wat betekent dat de beschikking niet berust op een deugdelijke afweging van belangen. Het Kabinet stelt voorts dat er bij de vergunningverlening door de NIWO vrijwel geen sprake is van termijnoverschrijding. Waarom wordt het instrument van fictieve verlening dan geïntroduceerd?
Artikel 8.4
Artikel 8.4 betreft een wijziging van de wet BDU verkeer en vervoer. Waarom is deze, overigens grotendeels technische, wetswijziging opgenomen in dit wetsvoorstel?
Laadvermogen binnenlands beroepsvervoer (paragraaf 7 Memorie van toelichting)
In het wetsvoorstel wordt de ondergrens voor de vergunningplicht van vrachtauto’s met een toegestaan laadvermogen van 500 kg verhoogd tot vrachtauto’s met een maximaal toegelaten gewicht van 3500 kg. Het gaat hier om enkele honderdduizenden voertuigen. Zijn er cijfers bekend met betrekking tot overbelading in deze categorie? Draagt deze versobering bij aan de verkeersveiligheid?
Medeaansprakelijkheid afzender (paragraaf 15 Memorie van toelichting)
TLN stelt zicht op het standpunt dat in een aantal gevallen de afzender medeaansprakelijk moet worden gesteld bij overbelading. Het Kabinet heeft dit voorstel niet overgenomen omdat de relevante Europese regelgeving is gericht op de vervoerder. Genoemde leden verzoeken de het Kabinet nader in te gaan op de door TLN aangedragen argumenten. Wat is het standpunt van het Kabinet ten aanzien van de stelling van TLN dat de in 2001 opgestelde Algemene Vervoercondities onvoldoende werken omdat er geen sprake is van dwingend recht en er dus door partijen kan worden afgeweken? TLN stelt dat ook het Wetboek van Strafrecht (artikel 47) onvoldoende aanknopingspunten biedt omdat dit een zeer moeizaam traject is. Graag een reactie hierop. Welke andere argumenten heeft het Kabinet om medeaansprakelijkheid van de afzender niet in de WWG op te nemen? Is bij het besluit om geen regeling op te nemen in de WWG ook gekeken naar voorbeelden in de ons omringende landen? Genoemde leden zouden graag een nadere onderbouwing zien waarom niet is gekozen voor een regelgeving op dit punt die aansluit bij vergelijkbare wetgeving in België, Duitsland of Frankrijk waar medeaansprakelijkheid wel is geregeld.
Artikelsgewijs
Artikel 3.1, derde lid
De Raad van State maakt bezwaar tegen de fictieve verlening van een communautaire vergunning bij tijdsoverschrijding. Het Kabinet stelt dat derden niet de negatieve gevolgen van een gebrek aan voortvarendheid van de NIWO zullen ervaren aangezien er geen sprake meer is van een capaciteitsbeleid. Hoe kan een vervoerder in een dergelijke situatie echter, met name in het buitenland, aantonen dat deze de vergunning van rechtswege heeft ontvangen als er geen schriftelijke vorm van is? Genoemde leden verzoeken het Kabinet nader in te gaan op het bezwaar van de Raad van State dat een dergelijke fictieve beschikking niet is voorbereid door een bestuursorgaan, wat betekent dat de beschikking niet berust op een deugdelijke afweging van belangen. Het Kabinet stelt voorts dat er bij de vergunningverlening door de NIWO vrijwel geen sprake is van termijnoverschrijding. Waarom wordt het instrument van fictieve verlening dan geïntroduceerd?
Artikel 8.4
Artikel 8.4 betreft een wijziging van de wet BDU verkeer en vervoer. Waarom is deze, overigens grotendeels technische, wetswijziging opgenomen in dit wetsvoorstel?
- Labels
- Bijdragen
- Ernst Cramer
Archief > 2007 > januari
- 31-01-2007 31-01-2007 13:32 - Inbreng bij de Europese LNV-agenda 2007
- 31-01-2007 31-01-2007 13:16 - Inbreng bij regeling van het beroepsgoederenvervoer en het eigen vervoer met vrachtauto’s
- 31-01-2007 31-01-2007 11:46 - Inbreng bij evaluatie Wet Afbreking Zwangerschap 2005
- 31-01-2007 31-01-2007 11:40 - Inbreng bij evaluatie verkoop 'morning-after'-pil
- 30-01-2007 30-01-2007 18:00 - Jeugdzorg en jeugddetentie scheiden
- 30-01-2007 30-01-2007 13:04 - Bijdrage debat over wijziging wet BOPZ; voorwaardelijke machtiging en dwangbehandeling
- 26-01-2007 26-01-2007 19:23 - Vorderingen formatie
- 26-01-2007 26-01-2007 13:25 - ChristenUnie bezorgd over tarieven OV-chipkaart
- 25-01-2007 25-01-2007 16:01 - ChristenUnie vreest voor de beschikbaarheid van vrijwillige brandweer
- 25-01-2007 25-01-2007 15:44 - Roken in het bijzijn van kinderen ontmoedigen
- 25-01-2007 25-01-2007 15:40 - Geen kloof, wel een gebrek aan vertrouwen
- 25-01-2007 25-01-2007 13:35 - Inbreng bij wijziging van de Wet belastingen op de milieugrondslag
- 25-01-2007 25-01-2007 13:25 - Overleg over de OV-chipkaart
- 25-01-2007 25-01-2007 11:51 - Inbreng bij wijziging Wet openbaarmaking topinkomens (WOPT)
- 25-01-2007 25-01-2007 10:17 - Inbreng bij toepassing WOPT
- 24-01-2007 24-01-2007 16:24 - Inbreng bij wijziging drinkwaterwet
- 24-01-2007 24-01-2007 14:03 - Bijdrage begrotingsbehandeling Binnenlandse Zaken
- 24-01-2007 24-01-2007 13:53 - Hulp bij zelfdoding uit grijs gebied halen
- 23-01-2007 23-01-2007 17:10 - Vragen over godsdienstwet Roemenië
- 23-01-2007 23-01-2007 16:30 - Bijdrage begroting BZK
- 23-01-2007 23-01-2007 09:51 - Overleg over de nota ruimte
- 20-01-2007 20-01-2007 16:21 - Dagboek van de formatie (2)
- 18-01-2007 18-01-2007 15:34 - Inbreng bij wijziging brandweerwet
- 18-01-2007 18-01-2007 15:29 - Inbreng bij Wet op het specifiek cultuurbeleid
- 17-01-2007 17-01-2007 15:26 - Inbreng bij Wijziging van de Wet op de kamers van koophandel en fabrieken 1997
- 17-01-2007 17-01-2007 15:24 - Inbreng bij intrekking Vestigingswet bedrijven 1954
- 17-01-2007 17-01-2007 15:11 - Inbreng bij voortgangsrapportage industriebrief
- 17-01-2007 17-01-2007 13:18 - Bijdrage begrotingsbehandeling Volksgezondheid, Welzijn en Sport 2007
- 17-01-2007 17-01-2007 10:34 - Bijdrage debat begroting Justitie
- 16-01-2007 16-01-2007 16:44 - Stel campagne OV-chipkaart uit
- 16-01-2007 16-01-2007 15:56 - Inbreng bij wijziging gemeente- en provinciewet
- 16-01-2007 16-01-2007 15:52 - Inbreng bij invoering kwalificatieplicht
- 16-01-2007 16-01-2007 12:01 - Zonder veiligheid, geen wederopbouw
- 15-01-2007 15-01-2007 09:29 - Formatie-flits: Pure winst
- 09-01-2007 09-01-2007 15:49 - Vragen over asielprocedure Afghaanse bekeerlingen
- 08-01-2007 08-01-2007 15:12 - Vertrouwen in Rouvoet nog nooit zo groot
- 06-01-2007 06-01-2007 16:59 - Dagboek van de formatie
- 03-01-2007 03-01-2007 16:20 - Dossier: Formatie 2007
Reacties op 'Inbreng bij regeling van het beroepsgoederenvervoer en het eigen vervoer met vrachtauto’s'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.