Inbreng bij wijziging gemeente- en provinciewet
dinsdag 16 januari 2007 15:56
De leden van de ChristenUniefractie hebben met gemengde gevoelens kennis genomen van onderhavig wetsvoorstel. Met een aantal aspecten van het wetsvoorstel, zoals de regels over de aanwezigheid van de wethouder in de raad en de gedeputeerde in de provinciale staten, de regels over de fractieondersteuning en de regels omtrent de tijdsbestedingnorm voor wethouders, kunnen deze leden instemmen. Het betreft hier zogenoemde ‘technische onvolkomenheden’ of ‘lacunes’ in de wetgeving die het gevolg zijn van de dualiseringsoperatie welke in 2002 zijn beslag heeft gekregen.
Met de kern van het wetsvoorstel, te weten de vermindering van het aantal raadsleden zoals vastgelegd in artikel IA, hebben deze leden echter grote moeite. Deze moeite betreft zowel het feit van de reductie als zodanig, almede de onderbouwing daarvan. De leden van de ChristenUniefractie zijn van mening dat het hier een zodanige wetswijziging betreft, dat het, gezien de effecten op het lokale bestuur en gezien de lopende (in)formatiebesprekingen, de voorkeur verdient de behandeling van het wetsvoorstel, zeker op het punt van de verkleining van de gemeenteraden, voorlopig op te schorten.
Op p.1 van de MvT staat te lezen dat het wetsvoorstel een vervolg is op de evaluatie van de dualisering van het gemeente- en provinciebestuur. De leden van de ChristenUniefractie achten het begrip ‘dualiseringscorrectie’ oneigenlijk en derhalve niet op zijn plaats. Dit begrip wekt namelijk de suggestie alsof er een soort neutraal of autonoom rekenkundig mechanisme bestaat op grond waarvan tot de conclusie gekomen moet worden dat de raden van de Nederlandse gemeenten in algemene zin te groot zijn. Een dergelijk mechanisme is er echter niet. Het betreft hier volgens deze leden een politiek-bestuurlijke wens waarbij er vanuit wordt gegaan dat de ‘bestuurlijke drukte’ zal afnemen wanneer de raden worden verkleind en dat dat als zodanig al voldoende motivatie is om het aantal raadsleden te verkleinen. Deze leden zijn er niet van overtuigd dat de gemeenteraden van de Nederlandse gemeenten te groot zijn of dat, vanwege een verkleining van de gemeenteraden, de bestuurlijke drukte zal afnemen. Wel zal de bestuurlijke werkdruk op individuele raadsleden en raadsfracties verder toenemen.
De leden van de ChristenUniefractie verbazen zich erover dat de verkleining van de gemeenteraden wordt voorgesteld vier ja na de introductie van de dualisering van het lokale bestuur. Al in 2002 was duidelijk dat het aantal actieve gemeentelijke bestuurders/politici met een bepaald aantal zou toenemen. Dat was volgens de leden van de ChristenUnie een ‘gevolg’ van de toen gemaakte keuze voor dualisering en niet een ‘onbedoeld gevolg’ zoals het kabinet op p.2 MvT suggereert. De omvang van de gemeenteraden is in 2002 gelijk gebleven omdat het toentertijd geen doelstelling was om de raden te verkleinen. Het spreken in het onderhavige wetsvoorstel over een toename van het aantal ‘lokale politici’ achten deze leden verhullend en te weinig onderscheidend voor wat betreft de taken en verantwoordelijkheden van zowel de leden van de gemeenteraad als voor de wethouders binnen het college van BenW. Door dit generaliserende spreken wordt de indruk gevestigd dat appels met peren worden vergeleken. Ten principale worden door het Kabinet op basis van een ‘monistische redenering’ raadsleden en wethouders bij elkaar opgeteld en als ‘lokale politici’ aangemerkt.
De VNG spreekt in haar advies naar aanleiding van onderhavig wetsvoorstel zelfs over ‘het terugbrengen van de omvang van de gemeenteraden tot de situatie van vóór de dualisering’ (VNG, 25-09-2006). Naar de mening van de leden van de ChristenUnie een symptoom van de onzorgvuldigheid waarop de verkleining van de gemeenteraden wordt bepleit. De VNG spreekt van ‘terugbrengen van de omvang’van gemeenteraden, terwijl het gaat om ‘verkleining’ van de omvang van de gemeenteraden. Deze onzorgvuldigheid wordt naar de mening van deze leden veroorzaakt door het niet zorgvuldig denken over de onderscheiden posities en verantwoordelijkheden van raadsleden en wethouders.
Bij aanname van het wetsvoorstel zal het eindresultaat zijn een inkrimping van het aantal raadsleden met 10-15%. De leden van de ChristenUnie achten deze ophoging van de kiesdrempel, want dat is het, ongewenst. De gevolgen van de reductie van het aantal raadsleden zal het sterkst voelbaar zijn bij de kleine(re)raadsfracties. Dergelijke fracties komen overigens bij alle politieke groeperingen voor. Mochten deze kleine(re) fracties nog vertegenwoordigd blijven dan zal hetzelfde werk door een kleiner aantal mensen moeten worden verricht. Dat klemt te meer nu blijkt dat de dualistische werkwijze per saldo méér werkzaamheden voor het individuele raadslid met zich mee lijkt te brengen. De leden van de ChristenUniefractie achten het in die situatie van belang dat het huidige aantal raadsleden gelijk blijft.
Ook de in het wetsvoorstel gelegde parallellie met de verkleining van de provinciale staten vinden deze leden niet overtuigend. Daargelaten dat de leden van de ChristenUnie ook bij het wetsvoorstel om de provinciale staten te verkleinen fundamentele bezwaren hebben ingebracht, kan uit de doorgevoerde verkleining van de provinciale staten niet zomaar de conclusie voortvloeien dat dan ook de gemeenteraden verkleind zouden moeten worden. Ook hier zullen de aard, werkwijze en verantwoordelijkheden van de betreffende bestuursorganen en de positionering van het betreffende bestuursorgaan ten opzichte van de lokale bevolking goed moeten worden onderscheiden. Helaas gebeurt dit in het wetsvoorstel niet. Integendeel, de leden van de ChristenUniefractie krijgen de indruk dat, vanwege het gebrek aan overtuigende argumenten voor verkleining van de gemeenteraden, de gemeenten tot steun moeten worden ‘verleid’ door de besparing van achttien miljoen Euro, die het gevolg is van dit wetsvoorstel, ten goede te laten komen aan een verbetering van de rechtspositie van gemeenteraadsleden. Het komt deze leden voor dat, als een dergelijke verbetering van de rechtspositie van raadsleden noodzakelijk wordt geacht, dit ook het geval zal moeten zijn in een situatie dat niet besloten zou worden tot verkleining van de gemeenteraden.
Met de kern van het wetsvoorstel, te weten de vermindering van het aantal raadsleden zoals vastgelegd in artikel IA, hebben deze leden echter grote moeite. Deze moeite betreft zowel het feit van de reductie als zodanig, almede de onderbouwing daarvan. De leden van de ChristenUniefractie zijn van mening dat het hier een zodanige wetswijziging betreft, dat het, gezien de effecten op het lokale bestuur en gezien de lopende (in)formatiebesprekingen, de voorkeur verdient de behandeling van het wetsvoorstel, zeker op het punt van de verkleining van de gemeenteraden, voorlopig op te schorten.
Op p.1 van de MvT staat te lezen dat het wetsvoorstel een vervolg is op de evaluatie van de dualisering van het gemeente- en provinciebestuur. De leden van de ChristenUniefractie achten het begrip ‘dualiseringscorrectie’ oneigenlijk en derhalve niet op zijn plaats. Dit begrip wekt namelijk de suggestie alsof er een soort neutraal of autonoom rekenkundig mechanisme bestaat op grond waarvan tot de conclusie gekomen moet worden dat de raden van de Nederlandse gemeenten in algemene zin te groot zijn. Een dergelijk mechanisme is er echter niet. Het betreft hier volgens deze leden een politiek-bestuurlijke wens waarbij er vanuit wordt gegaan dat de ‘bestuurlijke drukte’ zal afnemen wanneer de raden worden verkleind en dat dat als zodanig al voldoende motivatie is om het aantal raadsleden te verkleinen. Deze leden zijn er niet van overtuigd dat de gemeenteraden van de Nederlandse gemeenten te groot zijn of dat, vanwege een verkleining van de gemeenteraden, de bestuurlijke drukte zal afnemen. Wel zal de bestuurlijke werkdruk op individuele raadsleden en raadsfracties verder toenemen.
De leden van de ChristenUniefractie verbazen zich erover dat de verkleining van de gemeenteraden wordt voorgesteld vier ja na de introductie van de dualisering van het lokale bestuur. Al in 2002 was duidelijk dat het aantal actieve gemeentelijke bestuurders/politici met een bepaald aantal zou toenemen. Dat was volgens de leden van de ChristenUnie een ‘gevolg’ van de toen gemaakte keuze voor dualisering en niet een ‘onbedoeld gevolg’ zoals het kabinet op p.2 MvT suggereert. De omvang van de gemeenteraden is in 2002 gelijk gebleven omdat het toentertijd geen doelstelling was om de raden te verkleinen. Het spreken in het onderhavige wetsvoorstel over een toename van het aantal ‘lokale politici’ achten deze leden verhullend en te weinig onderscheidend voor wat betreft de taken en verantwoordelijkheden van zowel de leden van de gemeenteraad als voor de wethouders binnen het college van BenW. Door dit generaliserende spreken wordt de indruk gevestigd dat appels met peren worden vergeleken. Ten principale worden door het Kabinet op basis van een ‘monistische redenering’ raadsleden en wethouders bij elkaar opgeteld en als ‘lokale politici’ aangemerkt.
De VNG spreekt in haar advies naar aanleiding van onderhavig wetsvoorstel zelfs over ‘het terugbrengen van de omvang van de gemeenteraden tot de situatie van vóór de dualisering’ (VNG, 25-09-2006). Naar de mening van de leden van de ChristenUnie een symptoom van de onzorgvuldigheid waarop de verkleining van de gemeenteraden wordt bepleit. De VNG spreekt van ‘terugbrengen van de omvang’van gemeenteraden, terwijl het gaat om ‘verkleining’ van de omvang van de gemeenteraden. Deze onzorgvuldigheid wordt naar de mening van deze leden veroorzaakt door het niet zorgvuldig denken over de onderscheiden posities en verantwoordelijkheden van raadsleden en wethouders.
Bij aanname van het wetsvoorstel zal het eindresultaat zijn een inkrimping van het aantal raadsleden met 10-15%. De leden van de ChristenUnie achten deze ophoging van de kiesdrempel, want dat is het, ongewenst. De gevolgen van de reductie van het aantal raadsleden zal het sterkst voelbaar zijn bij de kleine(re)raadsfracties. Dergelijke fracties komen overigens bij alle politieke groeperingen voor. Mochten deze kleine(re) fracties nog vertegenwoordigd blijven dan zal hetzelfde werk door een kleiner aantal mensen moeten worden verricht. Dat klemt te meer nu blijkt dat de dualistische werkwijze per saldo méér werkzaamheden voor het individuele raadslid met zich mee lijkt te brengen. De leden van de ChristenUniefractie achten het in die situatie van belang dat het huidige aantal raadsleden gelijk blijft.
Ook de in het wetsvoorstel gelegde parallellie met de verkleining van de provinciale staten vinden deze leden niet overtuigend. Daargelaten dat de leden van de ChristenUnie ook bij het wetsvoorstel om de provinciale staten te verkleinen fundamentele bezwaren hebben ingebracht, kan uit de doorgevoerde verkleining van de provinciale staten niet zomaar de conclusie voortvloeien dat dan ook de gemeenteraden verkleind zouden moeten worden. Ook hier zullen de aard, werkwijze en verantwoordelijkheden van de betreffende bestuursorganen en de positionering van het betreffende bestuursorgaan ten opzichte van de lokale bevolking goed moeten worden onderscheiden. Helaas gebeurt dit in het wetsvoorstel niet. Integendeel, de leden van de ChristenUniefractie krijgen de indruk dat, vanwege het gebrek aan overtuigende argumenten voor verkleining van de gemeenteraden, de gemeenten tot steun moeten worden ‘verleid’ door de besparing van achttien miljoen Euro, die het gevolg is van dit wetsvoorstel, ten goede te laten komen aan een verbetering van de rechtspositie van gemeenteraadsleden. Het komt deze leden voor dat, als een dergelijke verbetering van de rechtspositie van raadsleden noodzakelijk wordt geacht, dit ook het geval zal moeten zijn in een situatie dat niet besloten zou worden tot verkleining van de gemeenteraden.
Archief > 2007 > januari
- 31-01-2007 31-01-2007 13:32 - Inbreng bij de Europese LNV-agenda 2007
- 31-01-2007 31-01-2007 13:16 - Inbreng bij regeling van het beroepsgoederenvervoer en het eigen vervoer met vrachtauto’s
- 31-01-2007 31-01-2007 11:46 - Inbreng bij evaluatie Wet Afbreking Zwangerschap 2005
- 31-01-2007 31-01-2007 11:40 - Inbreng bij evaluatie verkoop 'morning-after'-pil
- 30-01-2007 30-01-2007 18:00 - Jeugdzorg en jeugddetentie scheiden
- 30-01-2007 30-01-2007 13:04 - Bijdrage debat over wijziging wet BOPZ; voorwaardelijke machtiging en dwangbehandeling
- 26-01-2007 26-01-2007 19:23 - Vorderingen formatie
- 26-01-2007 26-01-2007 13:25 - ChristenUnie bezorgd over tarieven OV-chipkaart
- 25-01-2007 25-01-2007 16:01 - ChristenUnie vreest voor de beschikbaarheid van vrijwillige brandweer
- 25-01-2007 25-01-2007 15:44 - Roken in het bijzijn van kinderen ontmoedigen
- 25-01-2007 25-01-2007 15:40 - Geen kloof, wel een gebrek aan vertrouwen
- 25-01-2007 25-01-2007 13:35 - Inbreng bij wijziging van de Wet belastingen op de milieugrondslag
- 25-01-2007 25-01-2007 13:25 - Overleg over de OV-chipkaart
- 25-01-2007 25-01-2007 11:51 - Inbreng bij wijziging Wet openbaarmaking topinkomens (WOPT)
- 25-01-2007 25-01-2007 10:17 - Inbreng bij toepassing WOPT
- 24-01-2007 24-01-2007 16:24 - Inbreng bij wijziging drinkwaterwet
- 24-01-2007 24-01-2007 14:03 - Bijdrage begrotingsbehandeling Binnenlandse Zaken
- 24-01-2007 24-01-2007 13:53 - Hulp bij zelfdoding uit grijs gebied halen
- 23-01-2007 23-01-2007 17:10 - Vragen over godsdienstwet Roemenië
- 23-01-2007 23-01-2007 16:30 - Bijdrage begroting BZK
- 23-01-2007 23-01-2007 09:51 - Overleg over de nota ruimte
- 20-01-2007 20-01-2007 16:21 - Dagboek van de formatie (2)
- 18-01-2007 18-01-2007 15:34 - Inbreng bij wijziging brandweerwet
- 18-01-2007 18-01-2007 15:29 - Inbreng bij Wet op het specifiek cultuurbeleid
- 17-01-2007 17-01-2007 15:26 - Inbreng bij Wijziging van de Wet op de kamers van koophandel en fabrieken 1997
- 17-01-2007 17-01-2007 15:24 - Inbreng bij intrekking Vestigingswet bedrijven 1954
- 17-01-2007 17-01-2007 15:11 - Inbreng bij voortgangsrapportage industriebrief
- 17-01-2007 17-01-2007 13:18 - Bijdrage begrotingsbehandeling Volksgezondheid, Welzijn en Sport 2007
- 17-01-2007 17-01-2007 10:34 - Bijdrage debat begroting Justitie
- 16-01-2007 16-01-2007 16:44 - Stel campagne OV-chipkaart uit
- 16-01-2007 16-01-2007 15:56 - Inbreng bij wijziging gemeente- en provinciewet
- 16-01-2007 16-01-2007 15:52 - Inbreng bij invoering kwalificatieplicht
- 16-01-2007 16-01-2007 12:01 - Zonder veiligheid, geen wederopbouw
- 15-01-2007 15-01-2007 09:29 - Formatie-flits: Pure winst
- 09-01-2007 09-01-2007 15:49 - Vragen over asielprocedure Afghaanse bekeerlingen
- 08-01-2007 08-01-2007 15:12 - Vertrouwen in Rouvoet nog nooit zo groot
- 06-01-2007 06-01-2007 16:59 - Dagboek van de formatie
- 03-01-2007 03-01-2007 16:20 - Dossier: Formatie 2007
Reacties op 'Inbreng bij wijziging gemeente- en provinciewet'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.