Inbreng bij Wijziging van de Wet op de kamers van koophandel en fabrieken 1997
woensdag 17 januari 2007 15:26
De leden van de fractie van de ChristenUnie hebben kennis genomen van het wetsvoorstel Wijziging van de Wet op de kamers van koophandel en fabrieken 1997.
Het voorliggend wetsvoorstel roept echter nog verschillende vragen op bij de leden van de ChristenUnie, zowel als het gaat om doel en aanleiding, als de uitwerking.
Doel en aanleiding
Gesteld wordt dat de belangrijkste conclusie uit de evaluatie van 2005 is dat de Kamers voldoende hebben gepresteerd, en dat de tijd rijp is om een aantal wijzigingen van de wet voor te stellen. De leden van de Christenunie vragen zich af wat nu het exacte doel is van de voorgestelde wetswijziging? Betreft het doel primair de invulling en vormgeving van de uitbreiding van de toezichthoudende rol van de Minister van Economische Zaken of is deze voorgestelde veranderde rol een middel om een bepaald doel te bereiken?
Taken
De leden van de ChristenUnie begrijpen dat het wetsvoorstel probeert aan te sluiten bij de werkwijze van de Kamers. Wel hebben zij nog vragen over de wettelijke positie van het samenwerkingsverband en het gewenste mandaat van de minister. Hoe verhoudt de vrijwillige samenwerking zich tot de centrale afspraken die de minister met het samenwerkingsverband wil maken? Hoe kijken de KvK’s zelf aan tegen het samenwerkingsverband? Wat gaat de minister doen, wanneer de KvK’s zich niet aan wensen te sluiten bij het samenwerkingsverband? Wat zijn de mogelijkheden van de minister om het samenwerkingsverband te dwingen hun taken uit te voeren, alvorens over te gaan tot centrale aansturing? Hoe kijken de betrokken partijen aan tegen centrale aansturing?
Het is de leden van de ChristenUnie ook niet helemaal duidelijk hoe de nationale agenda precies totstandkomt. Aan welke randvoorwaarden moet de nationale agenda voldoen om de toestemming van de Minister te krijgen? Op basis van welke punten zou de Minister niet kunnen instemmen met de door de Kamers overeengekomen nationale agenda? Aan welke situaties moet dan gedacht worden? En hoe verhoudt de autonomie van de Kamers zich tot het ingrijpen van de Minister in (het opstellen van) de nationale agenda, zo vragen zij zich af?
Wijzigingen m.b.t. de besturen en het personeel van de Kamers
De leden van de ChristenUnie erkennen dat de huidige omvang van de besturen een belemmerende werking kan hebben op de kwaliteit en de slagkracht van de organisatie. Is er vanuit de Kamers (en hun achterbannen) voldoende draagvlak voor de voorgestelde aanpassing van de omvang van de besturen?
De huidige grote omvang van de besturen vergroot het draagvlak van de beleidsprogramma’s en zorgt ervoor dat veel activiteiten kunnen worden uitgevoerd door werkgroepen en commissies die worden samengesteld uit het Algemeen bestuur. Blijft dit positieve punt voldoende bewaard in de voorgestelde wetswijziging?
Samenwerking tussen Kamers
Het is de leden van de ChristenUnie onvoldoende duidelijk hoe vrijblijvend of verplicht de samenwerking tussen de Kamers is. Op welke onderdelen houdt de vrijblijvendheid en keuzevrijheid van de afzonderlijke Kamers op en welke drang of dwang wordt hierin toegepast? Het verplichten van Kamers tot aansluiting bij het samenwerkingsverband voert te ver, staat in de memorie van toelichting. Tegelijk krijgen de leden van de ChristenUnie de indruk dat het functioneren van een Kamer buiten een samenwerkingsverband om niet of nauwelijks mogelijk is. Hoe kijkt de minister hier tegenaan?
Uitbreiding toezichtsinstrumentarium
Er is voor gekozen om het toezichtsarrangement dat de minister ter beschikking staat in de nieuwe wet uit te breiden tot de bedrijfsvoering en de financiële huishouding van de Kamers van Koophandel zelf. De leden van de ChristenUnie vragen zich af of dit dé manier is om de gewenste politieke verantwoordelijkheid ten aanzien van de Kamers van Koophandel waar te maken. Kortom: is dit de gewenste manier en levert deze werkwijze uiteindelijk de gewenste resultaten op? Of is er ook een andere werkwijze denkbaar en uitvoerbaar?
Europeesrechtelijke aspecten
In de memorie van toelichting staat dat voorlichting en regiostimulering wat betreft de nationale taak niet vrij invulbaar zijn. Daarvoor worden afspraken gemaakt middels de nationale agenda. Er staat echter ook dat een Kamer voorzover het om de regionale taak gaat vrij is om de voorlichtings- en regiostimuleringsactiviteiten zelf in te vullen. Hoe verhouden deze twee zaken zich tot elkaar, zo vragen de leden van de ChristenUnie zich af. Waar liggen precies de grenzen van de autonome bevoegdheden van de Kamers van Koophandel?
Het voorliggend wetsvoorstel roept echter nog verschillende vragen op bij de leden van de ChristenUnie, zowel als het gaat om doel en aanleiding, als de uitwerking.
Doel en aanleiding
Gesteld wordt dat de belangrijkste conclusie uit de evaluatie van 2005 is dat de Kamers voldoende hebben gepresteerd, en dat de tijd rijp is om een aantal wijzigingen van de wet voor te stellen. De leden van de Christenunie vragen zich af wat nu het exacte doel is van de voorgestelde wetswijziging? Betreft het doel primair de invulling en vormgeving van de uitbreiding van de toezichthoudende rol van de Minister van Economische Zaken of is deze voorgestelde veranderde rol een middel om een bepaald doel te bereiken?
Taken
De leden van de ChristenUnie begrijpen dat het wetsvoorstel probeert aan te sluiten bij de werkwijze van de Kamers. Wel hebben zij nog vragen over de wettelijke positie van het samenwerkingsverband en het gewenste mandaat van de minister. Hoe verhoudt de vrijwillige samenwerking zich tot de centrale afspraken die de minister met het samenwerkingsverband wil maken? Hoe kijken de KvK’s zelf aan tegen het samenwerkingsverband? Wat gaat de minister doen, wanneer de KvK’s zich niet aan wensen te sluiten bij het samenwerkingsverband? Wat zijn de mogelijkheden van de minister om het samenwerkingsverband te dwingen hun taken uit te voeren, alvorens over te gaan tot centrale aansturing? Hoe kijken de betrokken partijen aan tegen centrale aansturing?
Het is de leden van de ChristenUnie ook niet helemaal duidelijk hoe de nationale agenda precies totstandkomt. Aan welke randvoorwaarden moet de nationale agenda voldoen om de toestemming van de Minister te krijgen? Op basis van welke punten zou de Minister niet kunnen instemmen met de door de Kamers overeengekomen nationale agenda? Aan welke situaties moet dan gedacht worden? En hoe verhoudt de autonomie van de Kamers zich tot het ingrijpen van de Minister in (het opstellen van) de nationale agenda, zo vragen zij zich af?
Wijzigingen m.b.t. de besturen en het personeel van de Kamers
De leden van de ChristenUnie erkennen dat de huidige omvang van de besturen een belemmerende werking kan hebben op de kwaliteit en de slagkracht van de organisatie. Is er vanuit de Kamers (en hun achterbannen) voldoende draagvlak voor de voorgestelde aanpassing van de omvang van de besturen?
De huidige grote omvang van de besturen vergroot het draagvlak van de beleidsprogramma’s en zorgt ervoor dat veel activiteiten kunnen worden uitgevoerd door werkgroepen en commissies die worden samengesteld uit het Algemeen bestuur. Blijft dit positieve punt voldoende bewaard in de voorgestelde wetswijziging?
Samenwerking tussen Kamers
Het is de leden van de ChristenUnie onvoldoende duidelijk hoe vrijblijvend of verplicht de samenwerking tussen de Kamers is. Op welke onderdelen houdt de vrijblijvendheid en keuzevrijheid van de afzonderlijke Kamers op en welke drang of dwang wordt hierin toegepast? Het verplichten van Kamers tot aansluiting bij het samenwerkingsverband voert te ver, staat in de memorie van toelichting. Tegelijk krijgen de leden van de ChristenUnie de indruk dat het functioneren van een Kamer buiten een samenwerkingsverband om niet of nauwelijks mogelijk is. Hoe kijkt de minister hier tegenaan?
Uitbreiding toezichtsinstrumentarium
Er is voor gekozen om het toezichtsarrangement dat de minister ter beschikking staat in de nieuwe wet uit te breiden tot de bedrijfsvoering en de financiële huishouding van de Kamers van Koophandel zelf. De leden van de ChristenUnie vragen zich af of dit dé manier is om de gewenste politieke verantwoordelijkheid ten aanzien van de Kamers van Koophandel waar te maken. Kortom: is dit de gewenste manier en levert deze werkwijze uiteindelijk de gewenste resultaten op? Of is er ook een andere werkwijze denkbaar en uitvoerbaar?
Europeesrechtelijke aspecten
In de memorie van toelichting staat dat voorlichting en regiostimulering wat betreft de nationale taak niet vrij invulbaar zijn. Daarvoor worden afspraken gemaakt middels de nationale agenda. Er staat echter ook dat een Kamer voorzover het om de regionale taak gaat vrij is om de voorlichtings- en regiostimuleringsactiviteiten zelf in te vullen. Hoe verhouden deze twee zaken zich tot elkaar, zo vragen de leden van de ChristenUnie zich af. Waar liggen precies de grenzen van de autonome bevoegdheden van de Kamers van Koophandel?
Archief > 2007 > januari
- 31-01-2007 31-01-2007 13:32 - Inbreng bij de Europese LNV-agenda 2007
- 31-01-2007 31-01-2007 13:16 - Inbreng bij regeling van het beroepsgoederenvervoer en het eigen vervoer met vrachtauto’s
- 31-01-2007 31-01-2007 11:46 - Inbreng bij evaluatie Wet Afbreking Zwangerschap 2005
- 31-01-2007 31-01-2007 11:40 - Inbreng bij evaluatie verkoop 'morning-after'-pil
- 30-01-2007 30-01-2007 18:00 - Jeugdzorg en jeugddetentie scheiden
- 30-01-2007 30-01-2007 13:04 - Bijdrage debat over wijziging wet BOPZ; voorwaardelijke machtiging en dwangbehandeling
- 26-01-2007 26-01-2007 19:23 - Vorderingen formatie
- 26-01-2007 26-01-2007 13:25 - ChristenUnie bezorgd over tarieven OV-chipkaart
- 25-01-2007 25-01-2007 16:01 - ChristenUnie vreest voor de beschikbaarheid van vrijwillige brandweer
- 25-01-2007 25-01-2007 15:44 - Roken in het bijzijn van kinderen ontmoedigen
- 25-01-2007 25-01-2007 15:40 - Geen kloof, wel een gebrek aan vertrouwen
- 25-01-2007 25-01-2007 13:35 - Inbreng bij wijziging van de Wet belastingen op de milieugrondslag
- 25-01-2007 25-01-2007 13:25 - Overleg over de OV-chipkaart
- 25-01-2007 25-01-2007 11:51 - Inbreng bij wijziging Wet openbaarmaking topinkomens (WOPT)
- 25-01-2007 25-01-2007 10:17 - Inbreng bij toepassing WOPT
- 24-01-2007 24-01-2007 16:24 - Inbreng bij wijziging drinkwaterwet
- 24-01-2007 24-01-2007 14:03 - Bijdrage begrotingsbehandeling Binnenlandse Zaken
- 24-01-2007 24-01-2007 13:53 - Hulp bij zelfdoding uit grijs gebied halen
- 23-01-2007 23-01-2007 17:10 - Vragen over godsdienstwet Roemenië
- 23-01-2007 23-01-2007 16:30 - Bijdrage begroting BZK
- 23-01-2007 23-01-2007 09:51 - Overleg over de nota ruimte
- 20-01-2007 20-01-2007 16:21 - Dagboek van de formatie (2)
- 18-01-2007 18-01-2007 15:34 - Inbreng bij wijziging brandweerwet
- 18-01-2007 18-01-2007 15:29 - Inbreng bij Wet op het specifiek cultuurbeleid
- 17-01-2007 17-01-2007 15:26 - Inbreng bij Wijziging van de Wet op de kamers van koophandel en fabrieken 1997
- 17-01-2007 17-01-2007 15:24 - Inbreng bij intrekking Vestigingswet bedrijven 1954
- 17-01-2007 17-01-2007 15:11 - Inbreng bij voortgangsrapportage industriebrief
- 17-01-2007 17-01-2007 13:18 - Bijdrage begrotingsbehandeling Volksgezondheid, Welzijn en Sport 2007
- 17-01-2007 17-01-2007 10:34 - Bijdrage debat begroting Justitie
- 16-01-2007 16-01-2007 16:44 - Stel campagne OV-chipkaart uit
- 16-01-2007 16-01-2007 15:56 - Inbreng bij wijziging gemeente- en provinciewet
- 16-01-2007 16-01-2007 15:52 - Inbreng bij invoering kwalificatieplicht
- 16-01-2007 16-01-2007 12:01 - Zonder veiligheid, geen wederopbouw
- 15-01-2007 15-01-2007 09:29 - Formatie-flits: Pure winst
- 09-01-2007 09-01-2007 15:49 - Vragen over asielprocedure Afghaanse bekeerlingen
- 08-01-2007 08-01-2007 15:12 - Vertrouwen in Rouvoet nog nooit zo groot
- 06-01-2007 06-01-2007 16:59 - Dagboek van de formatie
- 03-01-2007 03-01-2007 16:20 - Dossier: Formatie 2007
Reacties op 'Inbreng bij Wijziging van de Wet op de kamers van koophandel en fabrieken 1997'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.