Begroting 2016 goedgekeurd

dinsdag 01 december 2015

De begroting voor 2016 is in de gemeenteraadsvergadering van 10 november goedgekeurd. De begroting van de gemeente Hardenberg bedraagt 157 miljoen euro, waarvan ruim meer dan de helft naar uitkeringen en zorg voor onze medemens gaat.

De gemeente trekt extra geld uit voor onderwijshuisvestiging en het versterken van de informele zorg. Daarnaast is geld gereserveerd voor de aanpassing van de stationsomgeving, de bijdrage van Hardenberg aan het realiseren van een tunnel in de N377 bij Balkbrug en de opwaardering van de N34. In het begrotingsonderdeel “sport” zijn investeringen verwerkt voor de aanleg van kunstgrasvelden in Balkbrug, Bruchterveld en Kloosterhaar.

De ChristenUnie heeft tijdens de behandeling van de begroting aandacht gevraagd voor:

• het negatieve saldo van de begroting. Hoewel de meerjarenbegroting sluitend is, zijn we niet gelukkig met een negatief saldo voor 2016;
  • de schuldpositie van de gemeente Hardenberg. We stellen voor deze structureel te verkleinen;
  • de N340/N377. We blijven aandacht vragen voor een goede bereikbaarheid van Hardenberg en vragen het college een uiterste inspanning te doen om die te verbeteren;
  • het Sociaal Domein. We hebben het college gevraagd de raad regelmatig over ontwikkelingen te informeren aangezien de bezuinigingen door de landelijke overheid hierop fors zijn.
  • De nieuwe omgevingswet. We stellen voor nu alvast geld te reserveren voor de voorbereiding en invoering van de nieuwe omgevingswet, die naar verwachting eind 2018 wordt ingevoerd.

De fractie heeft de waardering uitgesproken voor de heldere begroting. Wethouder Jannes Janssen (financiën) kan met deze begroting richting geven aan de uitvoering van het beleid dat we in Hardenberg voor ogen hebben.

Reacties op 'Begroting 2016 goedgekeurd'