ChristenUnie stemt tegen woning op landgoed Uilenkamp-Schalmmaat

dinsdag 17 juli 2012

“Het is redelijk uniek voor de gemeente Hardenberg dat de gemeenteraad betrokken wordt bij de totstandkoming van een nieuw landgoed. Menig gemeente zou daar trots op zijn. Toch heeft de fractie van de CU haar twijfels”

Met deze zin begon de CU fractie op 3 juli haar betoog over het bestemmingsplan Uilenkamp-Schalmmaat in Diffelen.
Een onderwerp dat ons als fractie intensief bezig heeft gehouden. Het gaat in het kort om een bestemmingsplanwijziging in het buitengebied waarbij wonen op een landgoed midden in de natuur wordt toegestaan. Het college van de gemeente Hardenberg ziet hierin een kwaliteitsimpuls van de groene ruimte.

En dat betwijfelt de fractie van de ChristenUnie ten zeerste.
Nieuwe woningbouw op een plek in een gebied waar ecologische verbindingen samenkomen is voor de ChristenUnie onaanvaardbaar en zal in onze ogen de kwaliteitsimpuls van het gebied zeer zeker niet verhogen omdat het:

*Niet past in het licht van de Toekomstvisie van onze gemeente waar ingezet wordt  op extra aandacht voor de groene ruimte. Ik citeer: “De groene ruimte  is het kapitaal van onze gemeente, een schaars goed, waarin het duister, de stilte, de openheid, de ruimte en de diversiteit aan landschappen tot zijn recht mogen komen.”
*Niet past bij de invulling van de Ecologische Hoofdstructuur, waarin wonen in principe niet tot de mogelijkheden behoort en zeker niet als er versnippering van het landschap plaats moet vinden.
*Niet past bij natuurlijke verbindingzones met een hoge ecologische waarde.
*Niet past bij het zo goed mogelijk in stand houden van de biodiversiteit binnen onze groene ruimte.
*Niet past naast een al in het gebied bestaande “recreatiewoning” van de eigenaren van het landgoed, die ook nog zonder vergunning te vergroten is naar 300m3.
Daarnaast vraagt ons eigen verkiezingsprogramma bijzondere waarde te hechten aan een duurzame leefomgeving.

Deze  visie op het wonen binnen in een voor de natuur kwetsbaar gebied werd helaas niet gedeeld door een meerderheid in de gemeenteraad, waardoor het wonen op landgoed Uilenkamp-Schalmmaat werkelijkheid wordt. Wij betreuren dit ten zeerste en hopen van harte dat de nieuwe eigenaren zich volledig zullen inzetten dit unieke leefklimaat te beschermen, zodat de natuur in dit gebied haar gang kan blijven gaan..

Anja van den Dolder
namens de fractie van de ChristenUnie

Reacties op 'ChristenUnie stemt tegen woning op landgoed Uilenkamp-Schalmmaat'