Meeste kinderen krijgen eerste biertje bij vader op de bank!

donderdag 29 november 2007

Tijdens een goed bezochte openbare vergadering van de Hardenbergse ChristenUnie pleitte 2e kamerlid Esmé Wiegman ( ChristenUnie.) voor een consequente en effectieve aanpak van alcoholmisbruik. Ze sprak haar waardering uit voor gemeentes die hierin hun verantwoordelijkheid kennen en het voortouw nemen . Daarnaast prees ze het initiatief ‘moedige moeders ‘ , welke ook in onze gemeente actief is.

Alcoholmisbruik neemt schrikbarend toe onder jongeren van 12 -14 jaar. Twee op de vijf jongens en één op de tien meisjes drinken teveel alcohol.  De hersenschade die jongeren door overmatig alcoholgebruik oplopen, wordt pas na hun 24e merkbaar.  Leerprestaties nemen af , alcoholgeweld neemt toe. Mevr. Wiegman  schetste aan de hand van recente onderzoeksresultaten de verontrustende situatie m.b.t. alcoholmisbruik.  Het 2e kamerlid van de ChristenUnie pleitte o.a. voor: handhaving minimumleeftijd 16 jaar eventueel optrekken naar 18 jaar, accijnsverhoging, verbod op verkoop van mixdrankjes in supermarkten, aanpassing openingstijden om zogenaamd ‘indrinken’ tegen te gaan, actief ontmoedigingbeleid, voorlichting op scholen en sportclubs. Ook benadrukte ze met klem  het belang van de voorbeeldfunctie van ouders! De meeste kinderen krijgen hun eerste biertje bij vader op de bank!  Deze zogenaamd pedagogische aanpak kan er voor zorgen dat het kind sneller over de schreef gaat.

Fractievoorzitter van de lokale ChristenUnie,  Mettina Grimmerink , gaf aan dat ook op gemeentelijk niveau overmatig alcoholgebruik hoog op de politieke ChristenUnie-agenda staat. Er wordt door de ChristenUnie fractie o.a. gepleit voor het aanstellen van een alcoholconsulent.

Download voor de gehele toespraak, onderstaand document.

Met voorlichting alleen redden we het niet44,0 kBapplication/msworddownload

Reacties op 'Meeste kinderen krijgen eerste biertje bij vader op de bank!'