De inclusieve samenleving

200417_inclusieve_samenlevingdonderdag 04 mei 2017

"Een samenleving waarin iedereen telt. Waarin ieder individu een waardevol leven kan leiden. Dat klinkt vanzelfsprekend. Maar voor een grote groep mensen gaat dat niet vanzelf. Daarom willen wij een samenleving waarin iedereen contact kan maken, zich kan verplaatsen en vanzelfsprekend kan participeren. Ook als je een fysieke, zintuiglijke of verstandelijke beperking hebt, een chronische ziekte of een psychische of psychiatrische aandoening. Dat vraagt wat van mensen, instanties en regelgeving."

Als ChristenUnie fractielid mocht ik meewerken aan de werkconferentie ‘De Inclusieve Samenleving’.
Een werkconferentie waarin het thema “bewustwording” doormiddel van -beleving en ervaring- naar voren kwam.
Om dit te realiseren is het Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap (verder: VN-verdrag) opgesteld en eind 2016 door veel  landen waaronder Nederland bekrachtigd. De ambitie van het VN-Verdrag is bovengenoemde inclusieve samenleving.
Aan de slag in Hardenberg
Binnen diverse afdelingen van de gemeente Hardenberg, zoals het Maatschappelijk Domein, Openbare Ruimte, Ruimtelijk Domein en Communicatie, wordt op vele manieren al rekening gehouden met de toegankelijkheid voor mensen met een handicap.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan het aanbod van algemene voorzieningen, vervoer, toegankelijkheid van openbare ruimte en openbare gebouwen en een leesbare en gebruiksvriendelijke gemeentelijke website.
Hiermee zijn we op de goede weg.  Maar ook als Hardenbergse samenleving hebben we met elkaar nog wat te doen om iedereen echt mee te laten doen. Samen met u willen we inzichtelijk  maken waar we in Hardenberg nog mee aan de slag moeten om te werken aan een inclusieve samenleving, zodat iedereen mee kan doen.
Werkconferentie 'Iedereen doet mee?!'
Onder grote belangstelling vond op donderdag 20 april de bijeenkomst 'Iedereen doet mee?!' plaats. Deze bijeenkomst is georganiseerd door de Participatieraad Hardenberg en de gemeenteraad van Hardenberg. Er waren ruim honderd belangstellenden aanwezig die een verrassend en vooral leerzaam programma aangeboden kregen. En waar vooral gekeken werd naar de toekomst: Hoe wordt de gemeente Hardenberg een gemeente waarin iedereen mee kan doen?

Een veelzijdig en verrassend programma Onder enthousiast voorzitterschap van ervaringsdeskundige en auteur Monique Wijnen konden de aanwezigen aan de hand van sketches horen, zien en beleven wat het is om met een beperking te leven. Er was onder andere een ervaringsparcours om de aanwezigen te laten ervaren hoe het is om in een rolstoel te zitten.
Mocht u vragen hebben over de werkconferentie, of de gemeente tips willen geven waar in Hardenberg nog aan gewerkt moet worden op dit gebied, dan kunt u hiervoor contact opnemen met Jaike Prins. Dit kan via het e-mailadres jaike.prins@ommen-hardenberg.nl.
Het onderwerp ‘De Inclusieve Samenleving’ staat inmiddels ook op de website van de gemeente Hardenberg. Te bekijken via de link op de homepage van www.hardenberg.nl of direct via www.hardenberg.nl/inclusieve samenleving
De komende periode zal op deze site het proces gevolgd kunnen worden op weg naar een Locale Inclusie Agenda voor de gemeente Hardenberg. De volgende thema’s komen dan in ieder geval aan de orde: toegankelijkheid, vrije tijd, veiligheid, informatie en advies, werk en inkomen.
Jaap Wilts
raadslid