ChristenUnie Hardenberg Proeflokaal

cuproeflokaaldonderdag 02 februari 2017

In december 2016 hebben het ChristenUnie bestuur en de fractie een groot aantal mensen benaderd met de vraag of zij geïnteresseerd zijn in lokale christelijke politiek en of zij er serieus over na willen denken politiek of bestuurlijk actief te worden. Achtentwintig mensen hebben daar positief op gereageerd en dat is een fantastische respons.

Wij hebben deze mensen uitgenodigd deel te nemen aan ons Proeflokaal dat op 25 januari plaatsvond; wij mochten daar eenentwintig mensen ontvangen. We zijn de avond begonnen met het luisteren naar en meezingen met Opwekkingslied 687 (Heer wij wijs mij uw weg). Onder het genot van een stamppottenbuffet, heeft Wim Boersma wat meer verteld over het fractie- en raadswerk, uitgelegd wat de drie rollen van een gemeenteraadslid zijn en wat de rol en taken van het bestuur zijn.

Daarna is de groep in tweeën gesplitst en hebben de deelnemers onder leiding van Sake-Christiaan Stelpstra en Simone Hof gedebatteerd over duurzame energie (dit onderwerp is ook in de gemeenteraad van 13 december 2016 uitgebreid aan de orde geweest). De deelnemers hebben van tevoren de bijbehorende stukken ontvangen en kregen allemaal een politieke partij toegewezen. Nadat zij zich op "hun" standpunt hadden voorbereid en in hun rol hadden ingeleefd, ging het debat van start. Het was goed om te zien hoe mensen, soms na enige aarzeling, in de groep eerst hun partijstandpunt over de bühne brachten, vragen stelden aan "de wethouder" – deze rollen werden gespeeld door Klaas Mulder en Hans Odink – en daarna stevig met elkaar in discussie gingen. We hebben de avond afgesloten met een drankje en napraten met de hele groep. Wij kijken terug op een bijzonder geslaagde en plezierige avond.

We spraken af dat we de deelnemers benaderen met de vraag of zij verder willen gaan, wat betekent dat zij een vergadercyclus met de fractie meelopen. Zo'n cyclus bestaat uit een fractievergadering, een oriënterende ronde, nog een fractievergadering en een raadsvergadering. Zo krijgen ze precies mee wat er met een onderwerp gebeurt waarover de gemeenteraad een beslissing moet nemen. Als ze daarna nog steeds enthousiast zijn, wordt hen de vraag gesteld of ze bereid zijn zich kandidaat te stellen voor de lijst van de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018 en met de selectiecommissie in gesprek te gaan.

Reacties op 'ChristenUnie Hardenberg Proeflokaal'