dinsdag 19 oktober 2010 15:41

Het voorstel van het college van B&W om voor 15 miljoen borg te staan voor de nieuwbouw van het ziekenhuis van de Saxenburg Groep is behandeld tijdens de oriƫnterende ronde van 21 september 2010. Volgens de gemeenteraad is er te weinig informatie verschaft om een weloverwogen besluit te kunnen nemen en een goede inschatting te kunnen maken over het risico dat de gemeente hierbij loopt. Aan het College is gevraagd in november met een gewijzigd en beter onderbouwd voorstel te komen en aan de raad ter bespreking voor te leggen. Tijdens de discussie heeft de fractie van de PvdA daar voor de volgende behandeling nog de principiƫle vraag toegevoegd of het wel een taak van de gemeente is om borg te staan in het algemeen.

Voorbereidingen

De ChristenUnie fractie heeft zich de afgelopen tijd verdiept in deze casus, meer informatie opgevraagd, gesproken met directieleden en projectmedewerkers van de Saxenburg Groep. Vanuit de fractie is de openbare vraag gesteld aan het college van B&W of en voor welke bedragen de gemeente al borgstelt. Antwoord van het college B&W: de gemeente staat reeds voor 99 miljoen borg voor sportverenigingen en bouwwerken zoals het LOC+.

Behandeling oriënterende ronde (5/10)

De ChristenUnie fractie gaf bij monde van de voorzitter Wim Boersma aan dat het niet zuiver is om de discussie over de borgstellingsfunctie van de gemeente te voeren in relatie met het te behandelen onderwerp. Wij zouden deze discussie graag voeren maar los van de borgstelling voor het ziekenhuis.

Ons standpunt:

De borgstelling van het ziekenhuis vraagt een duidelijk inzichtelijk plan en is met die opdracht teruggegeven aan het college B&W. De ChristenUnie fractie benadrukt de waarde van het ziekenhuis voor haar inwoners. Maar eerder verstrekte informatie fluctueerde, dus wij willen een goed, realistisch en uitgebalanceerd plan, budget en een prognose.

Zodra we nieuws hebben, laten we het via onze website weten. Kortom: wordt vervolgd…

Reacties op 'Standpunt ChristenUnie t.a.v. borgstelling nieuwbouw ziekenhuis (Saxenburg Groep)'