Rondetafelgesprek stichting De Kinderconsument

woensdag 16 mei 2007 16:00

Op 16 mei a.s. organiseert stichting De Kinderconsument een ronde tafelgesprek waarin ouders, scholen, bedrijven en overheid van gedachten wisselen over het cyberpesten. Het thema Cyberpesten staat al langer op de agenda. Sinds de campagne van SIRE en de recente publicatie van het onderzoek door het Sociaal Cultureel Planbureau kan niemand meer om het probleem heen.

- 4:10 kinderen zegt dat cyberpesten in de klas voorkomt.

- Ouders denken te optimistisch over het gedrag van hun eigen kind

- Slechts 4 procent van de ouders denkt dat hun eigen kind pest via msn, terwijl 12 procent van de tieners aangeeft dat wel eens te doen.

- Cyberpesten gebeurt steeds vaker via mobieltjes, zoals dreig sms ‘jes, schokkende filmpjes e.d.

In het boek dat De Kinderconsument binnenkort presenteert (elke deelnemer aan het ronde tafelgesprek ontvangt als eersten in Nederland een exemplaar) staan enkele schrikbarende voorbeelden. Naast de voorbeelden worden er ook ‘succesverhalen’ opgetekend. Van een twaalfjarige basisschoolleerling die een eigen anti cyberpestwebsite heeft gemaakt. En een voortgezet onderwijsschool die samen met ouders, leerkrachten en leerlingen laat zien hoe een veilige school er anno 2007 uit kan zien: inclusief beleid t.o.v. internet en mobieltjes.

Pesten lijkt een probleem te zijn dat maar moeilijk te bestrijden is. Cyberpesten vormt een nieuwe dimensie van het pestprobleem dat vooral op scholen lijkt te woekeren.

Hierbij nodigen wij u graag uit om deel te nemen aan het gesprek. We willen met dit gesprek met meerdere partijen rond de tafel zitten: om na te gaan wie welke verantwoordelijkheid kan nemen, en of we met elkaar een doorbraak kunnen forceren om het (cyber)pestprobleem aan te pakken.

Als start van dit gesprek hebben reeds drie 2e Kamerleden toegezegd. Arda Gerkens (SP), Joop Atsma (CDA) en Margot Kraneveldt-van der Veen (PvdA) staan middels deze middag open voor alle suggesties die de deelnemers richting overheid opperen. Namens PerspectieF zal Rogier Havelaar aanwezig zijn. Het gesprek bestaat uit zo’n twintig mensen afkomstig uit wat De Kinderconsument ‘het vangnet van onze kinderen’ noemt. Liesbeth Hop en Bamber Delver zullen de middag openen. Marcel Bullinga zit de middag voor. Verder zijn uitgenodigd: PPSI, Vertrouwensinspectie, Kids Tegen Geweld e.a. Ook zijn er enkele journalisten uitgenodigd die reeds i.s.m. De Kinderconsument over het thema (cyber)pesten hebben gepubliceerd. De belangrijkste vraag van dit gesprek is:

- Wie kan wat doen?

- T.w.: ouders, school, pers, bedrijfsleven, overheid?

- Hoe doen we gezamenlijk een grote stap vooruit?

Reacties op 'Rondetafelgesprek stichting De Kinderconsument'

Archief > 2007 > mei