Inbreng Carla Dik-Faber ten behoeve van een wijziging van de Wet rijonderricht motorrijtuigen 1993
Inbreng verslag (wetsvoorstel) van ChristenUnie Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber als lid van de vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu ten behoeve van een wijziging van de Wet rijonderricht motorrijtuigen 1993
Onderwerp: Wijziging van de Wet rijonderricht motorrijtuigen 1993 (wijzigingen naar aanleiding van evaluatie, nascholing beroepschauffeurs, bestuursrechtelijke handhaving en enkele verbeteringen)
Kamerstuk: 34 182
Datum: 19 mei 2015
De leden van de ChristenUnie hebben met belangstelling kennis genomen van het wetsvoorstel dat voorziet in wijziging van de Wet rijonderricht motorrij-tuigen 1993 (hierna: WRM). Zij zijn blij dat enkele bepalingen rond de bijscholing van rijinstructeurs worden aangepast waaronder het voorstel dat een voldoende voor de eerste praktijkbegeleiding voortaan betekent dat de tweede praktijkbegeleiding niet meer nodig is en het voorstel dat een rijinstructeur voortaan 8 weken de tijd krijgt in plaats van zeven dagen om een vervanger te regelen bij het verliezen van de bevoegdheid. Genoemde leden hebben nog wel enkele vragen over het voorstel.
Draagvlak
In de memorie van toelichting wordt gesteld dat de rijschoolbranche pleit voor meer kwaliteit en toezicht door de overheid en dat de verplichte bijscholing met een mogelijkheid om de instructie-bevoegdheid te verliezen wordt gezien als het beste instrument om de kwaliteit van de rijinstructeur te borgen. Wat wordt hier verstaan onder de branche? In de klankbordgroep hadden vertegenwoordigers van grote brancheorganisaties (BOVAG, FAM, VRB) zitting. Zowel VRB als FAM hebben aangegeven de voorstellen de versoepeling van procedures met betrekking tot de praktijkbegeleiding niet ver genoeg te vinden gaan. Genoemde leden hebben de indruk dat er wel draagvlak voor bijscholingsverplichtingen en voor de mogelijkheid om de instructie-bevoegdheid te verliezen maar niet voor de koppeling tussen deze twee. Zij wijzen er op dat de nascholing tot gevolg heeft dat goede instructeurs hun bevoegdheid verliezen terwijl aan de andere kant de markt, mede door het beleid van het UWV om mensen om te scholen, de laatste jaren overspoeld is met nieuwe instructeurs waardoor er sprake is van veel faillissementen. Vanuit de branche is er daarom grote zorg over de kwaliteit van het rijonderricht en het ondernemerschap in de branche. Genoemde leden vragen vanuit dit perspectief of er wel daadwerkelijk voldoende draagvlak binnen de branche is voor zowel de huidige regelgeving rond het rijonderricht als voor de voorgestelde wijzigingen daarop namelijk de sanctionering op het examen van de bijscholing. Zij vragen waar de regering de stelling op baseert dat dit draagvlak aanwezig is.
Kwaliteit bijscholing
Genoemde leden constateren in dit verband dat in de branche vooral wordt gepleit voor een verbetering van de kwaliteit van de bijscholing in plaats van de nadruk op sancties. Zij vragen daarom op welke punten de komende tijd deze kwaliteit wordt verbeterd.
Ultimum remedium: alternatieve modellen voor bijscholing en sanctionering
Volgens genoemde leden dient het intrekken van de instructiebevoegdheid een ultimum remedium te zijn. Weliswaar zakt momenteel maar 1% maar voor de betrokken rijschoolhouders is de impact hiervan erg groot. Genoemde leden vragen waarom niet meer wordt gekeken naar het percentage geslaagden van de rijschoolhouder. Zij vragen of het intrekken van de bevoegdheid proportioneel is als een rijschoolhouder een technische term tijdens de toets niet kent maar wel 80 tot 90% geslaagden haalt. Zij wijzen er op dat in de meeste andere beroepen niet zo’n zware sanctie geldt. Vaak gelden wel zware bijscholingsverplichtingen maar sancties zijn bijvoorbeeld voor beroepen als huisarts en advocaat alleen gekoppeld aan het niet volgen van deze bijscholing of aan nalatig optreden. Genoemde leden wijzen er daarnaast op dat juist de marktwerking er al aan bijdraagt dat slechte rijscholen verdwijnen. Leerlingen willen immers niet lessen bij een rijinstructeur of rijschool waarvan negatieve ervaringen rond gaan. Daarom vragen genoemde leden de proportionaliteit van de sancties op het niet halen van de nascholing te onderbouwen in het licht van de sancties in andere branches. Ook vragen genoemde leden waarom de objectief te meten resultaten van rijscholen bij het CBR hierbij niet meewegen.
Genoemde leden vragen in te gaan op het compromis dat middels een petitie is voorgesteld door een groep rijinstructeurs. Zij stellen voor de bijscholing te beperken tot een verplichte theoretische bijscholing 1x per 5 jaar met onbeperkt herkansen en het 5 jaarlijkse examen op het beginnersprotocol alleen te verplichten voor rijinstructeurs die nauwelijks leerlingen opleiden of waarbij het slagingspercentage bij het rijexamen onder een vastgestelde drempel komt (bijvoorbeeld: minimaal 50 leerlingen opleiden met voldoende resultaat bij het CBR in 4 jaar tijd). Volgens genoemde leden kunnen in dit model goed functionerende rijschoolinstructeurs worden vrijgesteld van het praktijkexamen. Wel zou het volgen van een praktijk bijscholing zonder toets voor deze groep verplicht kunnen worden.
Termijn herintreding
De termijn voor het intrekken van de bevoegdheid wordt verlengd tot 8 weken. In de memorie van toelichting wordt gesteld dat hiermee binnen deze termijn ook een herintrederstraject van 6 weken kan worden gevolgd om de bevoegdheid terug te krijgen. Genoemde leden vragen echter of het realistisch is om binnen deze termijn het volledige herintrederstraject van 6 weken te volgen. Zij vragen hoe vaak per maand dit herintrederstraject kan worden gestart en of hier wachtlijsten voor zijn.
Voor meer informatie: www.tweedekamer.nl.
Archief > 2015 > mei
- 28-05-2015 28-05-2015 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat over het middel RoundUp en over bijengif
- 28-05-2015 28-05-2015 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind e.a. over de positie van christenen in Syrië
- 28-05-2015 28-05-2015 00:00 - Inbreng schriftelijk overleg Carola Schouten ten behoeve van het AFM-rapport Herbeoordelingen door banken van rentederivaten bij niet-professionele MKB-ondernemingen
- 28-05-2015 28-05-2015 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Natuurbeleid en Biodiversiteit
- 27-05-2015 27-05-2015 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat inzake Wijziging van de Wet personenvervoer 2000 in verband met de invoering van delegatiebepalingen voor de regulering van het systeem van vervoersbewijzen, betaalwijzen en betaaldienstverlening in het ov
- 27-05-2015 27-05-2015 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het plenair debat Wijziging Wetboek Strafvordering ter aanvulling van het spreekrecht van slachtoffers en nabestaanden in het strafproces
- 27-05-2015 27-05-2015 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over nieuwe onderzoeken over de effectiviteit van statiegeld en het niet nakomen van afspraken uit de Raamovereenkomst verpakkingen
- 26-05-2015 26-05-2015 00:00 - Bijdrage Arie Slob aan het Verantwoordingsdebat over het jaar 2014
- 26-05-2015 26-05-2015 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Ziekenhuiszorg en eerstelijnszorg in krimpregio’s
- 22-05-2015 22-05-2015 15:56 - ChristenUnie over ABN Amro: geen beursgang, maar coöperatieve bank
- 22-05-2015 22-05-2015 00:00 - Inbreng schriftelijk overleg Carla Dik-Faber ten behoeve van de Informele Landbouwraad van 31 mei t/m 2 juni 2015
- 21-05-2015 21-05-2015 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het plenair debat over betere medezeggenschap en het behoud van unieke studies in de Geesteswetenschappen
- 21-05-2015 21-05-2015 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over de hoge premie voor de waddenheli
- 21-05-2015 21-05-2015 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg GGZ
- 20-05-2015 20-05-2015 00:00 - Bijdrage Arie Slob aan het VAO Bevolkingsdaling/Krimp (AO d.d. 16/04)
- 20-05-2015 20-05-2015 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het plenair debat over de situatie in Israël en Gaza
- 19-05-2015 19-05-2015 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het plenair dertigledendebat over het niet uitvoeren van de motie-Franken c.s. over bezuinigingen op de gefinancierde rechtsbijstand
- 19-05-2015 19-05-2015 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind en het Lid Van Laar (PvdA) over slavernij en kinderarbeid in steengroeves
- 19-05-2015 19-05-2015 00:00 - Inbreng Carla Dik-Faber ten behoeve van een wijziging van de Wet rijonderricht motorrijtuigen 1993
- 19-05-2015 19-05-2015 00:00 - Inbreng Joël Voordewind tbv wijz. Wet voortgezet onderwijs (BES) ivm invoeren profielen in het voorbereidend beroepsonderwijs en het middelbaar algemeen voortgezet onderwijs
- 13-05-2015 13-05-2015 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over de fiscale vrijstelling voor SNL-subsidies
- 08-05-2015 08-05-2015 11:54 - Joël Voordewind op Lampedusa
- 07-05-2015 07-05-2015 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind en het Lid Bisschop (SGP) inzake trage internetverbindingen in het onderwijs en de ambities op het gebied van digitale leermiddelen en kwalitatief hoogwaardig onderwijs
- 06-05-2015 06-05-2015 16:59 - ChristenUnie wil sneller internet voor scholen