Handelsbelang rechtvaardigt slachting niet

dinsdag 03 april 2001 11:21

Onderstaand opinie artikel is verschenen in het Reformatorisch Dagblad

Dieren met noodvaccinatie binnen 2-kilometerzone kunnen blijven leven

In de door mond- en klauwzeer getroffen gebieden vindt een massaslachting plaats. Onnodig. Dick Stellingwerf ziet een alternatief liggen zolang preventieve vaccinatie nog niet tot de mogelijkheden behoort. Nederland moet minder aan de hand van Europa blijven lopen en zich sterk maken voor het in leven laten van dieren met een noodvaccinatie. Het vlees zou op de binnenlandse markt gebruikt kunnen worden.

Het mkz-virus raast over Europa. Onzichtbaar, ongrijpbaar, bedreigend. In deze razernij hebben honderdduizenden schapen, koeien en geiten al het leven gelaten. Het onderspit gedolven. Boerengezinnen en zelfs hele dorpsgemeenschappen worden meegesleurd in de ellende. Veel bedrijven staan aan de rand van de afgrond. En het Europese vaccinatieverbod geeft hun de fatale, laatste zet. De geestelijke en financiële nood is hoog.

De kloof tussen Europa en zijn boeren en burgers lijkt onoverbrugbaar te zijn geworden. In een landbouwbeleid waarin technocratie en economie doorslaggevend zijn, heiligt het doel de middelen. Legt ethiek het af tegen het internationale handelsbelang. Het huidige Europese beleid staat haaks op verantwoord rentmeesterschap. Gods scheppingswerk wordt geofferd op het altaar van menselijk egoïsme. De eigenwaarde van het dier telt niet. Dieren worden dingen en kunnen als „levende opslag” worden „geruimd.” De terminologie alleen al...

Kadaverdiscipline
Hoe kunnen we massamoorden accepteren waar heilzame middelen voorhanden zijn? Preventieve vaccinatie die als voorzorg kan functioneren lijkt voorlopig te veel van het goede. Noodvaccinatie dan, om te redden wat er te redden valt. Zelfs dat stuit op problemen bij de Europese veterinairs. De epidemie mág niet verantwoord worden gestuit. „Preventieve ruiming” van verdachte dieren is het motto van een failliet Europees beleid.

Noodvaccinatie om brandstapels te voorkomen. Daar gaat de Nederlandse regering voor. Vaccinatie als uitstel van executie. Zo legt het crematorium het vee het vuur na aan de schenen. Kadaverdiscipline ten voeten uit. Hoelang is dit onnodig lijden nog te verantwoorden? Hoelang nog blijft Europa onaangedaan het economisch risico bestrijden? Tien miljoen varkens tijdens de pest waren blijkbaar niet genoeg. Voor de bse draaien we dit jaar weer 1,7 miljoen koeien door. Daartegen bracht Brinkhorst ethische bezwaren in. Dergelijke bezwaren moeten ook nu worden gehoord. Massaslachting is geen noodlot zolang een vaccin voorhanden is.

Alternatief
Zolang preventieve vaccinatie nog niet tot de mogelijkheden behoort, moet daarom een tussentijdse oplossing worden gevonden voor dit grote dilemma. En zo'n oplossing is aanwezig. Sinds kort mag vanaf 2 kilometer rond een besmet of verdacht bedrijf noodvaccinatie plaatsvinden. Volgens de Europese regels zouden de gevaccineerde dieren binnen twee maanden moeten worden geruimd. De snelheid waarmee dat gebeurt hangt af van de beschikbare destructiecapaciteit. Zodra er sprake is van een besmetting of een verdenking zouden we zo snel mogelijk moeten besluiten in de 2-kilometerzones rond deze bedrijven noodvaccinaties uit te voeren. Tegelijkertijd zou de Nederlandse politiek echter het besluit moeten nemen deze dieren niet te vernietigen, maar ze integendeel in leven te laten. Na het verstrijken van de incubatietijd van het mkz-virus zullen verreweg de meeste gevaccineerde dieren mkz-vrij blijven. De gevaccineerde dieren in zo'n gebied kunnen goed worden onderscheiden van de niet-gevaccineerde dieren daarbuiten. Zolang binnen Europa de discussie over vaccinatie nog gaande is, zouden deze gevaccineerde dieren gereserveerd kunnen blijven voor de binnenlandse consumptie. De niet-gevaccineerde dieren, verreweg het grootste deel van de Nederlandse veestapel, kunnen dan beschikbaar blijven voor de export.

Gezien het feit dat alle EU-landen uiteindelijk voor dezelfde ethische dilemma's staan, moet het mogelijk zijn de andere Europese landen achter een dergelijk voorstel te krijgen. Minister Brinkhorst zou een uiterste inspanning moeten leveren om dit compromis binnen Europa geaccepteerd te krijgen. De druk op Europa moet worden opgevoerd. Want de dieren hebben een eigenwaarde, die tot op heden niet gehonoreerd is. Ook de dierenwereld is Gods geschapen eigendom. Daarover heeft de mens zorgvuldig rentmeesterschap te voeren. Daarbij dienen doel en middelen in verhouding met elkaar te staan.

Het doel van de handelsbelangen heiligt volgens mij het middel van de massaslachting niet meer. Wanneer we lang genoeg doorgaan met doden is er straks geen handelsbelang meer over. De grootste rundvleesexporteur ter wereld, Argentinië, vaccineert momenteel zijn hele veestapel preventief. Ook de Verenigde Staten hebben aangekondigd bij een mkz-uitbraak te zullen gaan vaccineren. Wanneer komt voor de paarse coalitie de ommekeer. Hoelang kan zij het dictaat van hogerhand nog volgen?

Motie verworpen
Dit alles was voor mijn fractie reden genoeg de Tweede Kamer een uitspraak voor te leggen waarin de regering werd gevraagd bij besmetting of verdenking van mkz zo spoedig mogelijk noodvaccinatie toe te passen en daarbij het in leven laten van de desbetreffende dieren tot uitgangspunt van beleid te nemen. Dáárvoor zou paars in Europa steun moeten verwerven!

Helaas, de motie werd verworpen. De paarse fracties stellen hun hoop vooralsnog op signalen uit Europa. Daarbij vergetend dat zij zelf Europa maken. Hoelang duurt het nog voordat men durft te erkennen dat er momenteel morele grenzen worden overschreden? Grenzen waar we niet overheen mogen gaan...

De auteur is lid van de Tweede Kamer en woordvoerder landbouw, natuurbeheer en visserij voor de ChristenUnie.

Opinie

Reacties op 'Handelsbelang rechtvaardigt slachting niet'