Voorstellen Adelmund tasten vrijheid van onderwijs aan

woensdag 18 april 2001 13:36

De voorstellen van staatssecretaris Adelmund om de positie van ouders binnen de scholen te versterken zijn in strijd met de vrijheid van onderwijs.

ChristenUnie bezorgd over notitie 'Ouders en school'

De grondwettelijk gewaarborgde vrijheid van onderwijs laat immers niet toe dat ouders met een levensbeschouwelijke identiteit die afwijkt van de richting van de school een doorslaggevende invloed kunnen uitoefenen op de identiteit van de school. Dit stelt de fractie van de ChristenUnie in een eerste reactie op de gisteren verschenen beleidsnotitie 'Ouders en school'.

Volgens de plannen van staatssecretaris Adelmund moeten in de toekomst alle ouders, ook indien de levensbeschouwing afwijkt van de richting van de school, als kiesgerechtigde en als verkiesbaar lid, toegang hebben tot zowel medezeggenschapsraad of schoolraad, als het schoolbestuur. Het gevolg is dat ook ouders die de grondslag van de school niet onderschrijven of respecteren invloed kunnen aanwenden om de school “van kleur te laten verschieten”.

Volgens de ChristenUnie moet het schoolbestuur worden beschouwd als drager van de onderwijsvrijheid en dus de instantie die gaat over de identiteit van de school. Dwingende regels terzake van de samenstelling van het bestuur raken de onderwijsvrijheid dan ook in het hart.

De fractie van de ChristenUnie wijst er daarnaast op dat met de doorvoering van het beginsel ‘kind toelaten is ouders toelaten’ de vrijheid van vereniging wordt aangetast. Het is niet aan de overheid om dwingende regels te stellen ten aanzien van de samenstelling van besturen van bijzondere scholen. Dit is een zaak van verenigingen of stichtingen zelf.
Arie Slob

Reacties op 'Voorstellen Adelmund tasten vrijheid van onderwijs aan'