Bijdrage debat Raad voor de Wadden

woensdag 26 juni 2002 09:53

Kars Veling: Voorzitter. De instelling van de Raad voor de Wadden zal een einde maken aan de tijdelijke status van de WAR. Die keuze is door de Kamer al geaccordeerd met de goedkeuring van de Derde nota Waddenzee. Naar onze opvatting gaat het dan ook niet aan de voortzetting van dit adviescollege opnieuw ter discussie te stellen. In de ogen van de ChristenUnie onderstreept de regering met haar keuze voor een aparte Raad voor de Wadden terecht het belang dat in Nederland maar ook in internationaal verband wordt gehecht aan een zorgvuldige bescherming en beheer van dit internationaal unieke natuurgebied. Die keuze sluit bovendien aan bij de omstandigheid dat de wetgever een aparte planologische kernbeslissing Waddenzee vaststelt.

De heer Veling (ChristenUnie): Voorzitter. De instelling van de Raad voor de Wadden zal een einde maken aan de tijdelijke status van de WAR. Die keuze is door de Kamer al geaccordeerd met de goedkeuring van de Derde nota Waddenzee. Naar onze opvatting gaat het dan ook niet aan de voortzetting van dit adviescollege opnieuw ter discussie te stellen. In de ogen van de ChristenUnie onderstreept de regering met haar keuze voor een aparte Raad voor de Wadden terecht het belang dat in Nederland maar ook in internationaal verband wordt ge-hecht aan een zorgvuldige bescherming en beheer van dit internationaal unieke natuurgebied. Die keuze sluit bovendien aan bij de omstandigheid dat de wetgever een aparte planologische kernbeslissing Waddenzee vaststelt.

Het belang van dit gebied wordt ook geïllustreerd door het internationale karakter ervan, het trilaterale contact waarin Nederland een belangrijke rol speelt onder meer door de Waddenzee aan te melden als werelderfgoed voor de Unescolijst. Kan de minister aangeven hoe het hiermee staat?
De hoofddoelstelling van de raad, namelijk advisering over integraal gebiedsgericht beleid voor de Waddenzee, staat niet ter discussie. Daarmee liep het ruimtelijk beleid voor de Waddenzee voorop in de tendens naar gebiedsgericht beleid die ook in het nationaal ruimtelijk beleid zichtbaar is. Wat mogelijk wel ter discussie staat, is de weging van de verschillende belangen. De Waddenadviesraad heeft een suggestie gedaan voor noodzakelijke deskundigheden die in de nieuw raad vertegenwoordigd zouden moeten zijn. Er worden 13 categorieën genoemd. Als ik die naloop, heb ik de indruk dat de verschillende categorieën van het bedrijfsleven daarin wel erg sterk vertegenwoordigd zijn. Misschien kan de minister nog iets vertellen over het voornemen op dit terrein. Hoe zal de raad worden samengesteld? Wordt gestreefd naar een evenwichtige verdeling van de belangen, niet alleen de belangen van het bedrijfsleven, maar ook van natuur, milieu en recreatie?

Voor de Raad voor de Wadden wordt een uitzondering op de Kaderwet adviescolleges gemaakt voor wat betreft de adviserende taak aan gemeenten en provincies. Wij vinden dit uitstekend en wij spreken de wens uit dat de raad en de lagere overheden elkaar zullen weten te vinden.

De Waddenzee is ook een punt van discussie in de formatie. In het afspraken kader-document dat op internet is te vinden, staat dat het moratorium voor boren in de Waddenzee wordt verlengd. Heel omineus wordt gesproken van ’’een streven naar’’ en dit staat ook nog eens tussen haakjes. Blijkbaar is dit nog een punt van discussie. Ik vind dat wij zuinig moeten zijn op de Waddenzee, maar wij moeten ook voorkomen dat de Waddenzee een soort symbool wordt waarmee bijvoorbeeld het CDA haar milieugezicht kan laten zien, voorbijgaand aan heel veel andere dingen. Dan komen wij weliswaar goed uit met de Waddenzee, maar schieten wij er op andere terreinen bij in. Dit laat onverlet dat mijn fractie hecht aan een goede bescherming van de Waddenzee en instemt met de instelling van deze raad. Wij wensen de toekomstige leden van de Raad voor de Wadden heel veel succes bij hun taak.

Reacties op 'Bijdrage debat Raad voor de Wadden'