Bijdrage Carola Schouten aan het plenair debat over de uitwerking van de Wet DBA
Bijdrage van ChristenUnie Tweede Kamerlid Carola Schouten aan een plenair debat met minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en staatssecretaris Wiebes van Financiën
Onderwerp: Debat over de uitwerking van de Wet DBA
Kamerstuk: 34 036
Datum: 8 december 2016
Mevrouw Schouten (ChristenUnie):
Voorzitter. Waar komen we ook alweer vandaan? Dit kabinet kon uiteindelijk geen keuze maken over de manier waarop moest worden omgegaan met de zzp'er, over de verhouding tussen ondernemen en loondienst anno nu. Er kwam een zeer goed rapport, het ibo zzp, maar de coalitiepartners lieten dit rapport links liggen. In plaats van het fundament aan te pakken, kwam het kabinet niet veel verder dan het vervangen van een schroefje. Het werd vervangen door een ander schroefje, dat niet paste. De VAR verdween, modelovereenkomsten kwamen ervoor in de plaats.
We hebben nu de gevolgen gezien. Zzp'ers verliezen in rap tempo opdrachten: in september 47.000 ten opzichte van mei en nu al 62.000. Dat is een stijging van 30% in drie maanden tijd, aldus Pierre Spaninks en de Intelligence Group. De vraag is al gesteld: als zij deze cijfers kunnen leveren, waarom kan de staatssecretaris dat dan niet? Herkent hij deze aantallen? Maar belangrijker nog: wat is zijn boodschap aan deze 62.000 zzp'ers? Dan misschien ook maar de gewetensvraag: heeft de staatssecretaris spijt van het feit dat hij met de Wet DBA is gekomen?
Als iets duidelijk is geworden uit het DBA-debacle, dan is het wel dat plakwerk niet werkt. Het debat over een goede ordening van en een goede verhouding tussen ondernemen en loondienst begint met een visie, niet met het vervangen van de VAR door modelovereenkomsten. Nu dankzij dit VVD/PvdA-kabinet zzp'ers zo in de aap gelogeerd zijn, komen we er niet met alleen een visie. We zullen perspectief moeten schetsen op korte en lange termijn voor zowel zzp'ers als opdrachtgevers en niet alleen voor de Belastingdienst, zoals nu is gebeurd. De boodschap van de staatssecretaris dat hij niet overgaat tot handhaving, is namelijk alleen een boodschap voor zijn Belastingdienst. Voor zzp'ers en hun opdrachtgevers lost dit weinig tot niets op. De wet blijft gewoon de wet. Het instrument modelovereenkomsten blijft gewoon bestaan.
Om op korte termijn de problemen met de Wet DBA op te lossen, is de commissie (Model)overeenkomsten Wet DBA, de commissie-Boot, ingesteld. Deze commissie heeft een aantal aanbevelingen gedaan, onder andere met betrekking tot de beloning, de contractduur en de aard van het werk. Juist op die aanbevelingen heb ik nog geen inhoudelijke reactie van de staatssecretaris gezien. Hij schrijft een brief, maar gaat niet concreet in op wat hij van deze aanbevelingen vindt. Met andere woorden: deze aanbevelingen voor de korte termijn worden doorgeschoven naar de lange termijn. Maar wat is eigenlijk de appreciatie van de staatssecretaris van al deze aanbevelingen? Ook mijn fractie vindt beloning, duur van de overeenkomst en aard van het werk prachtige principes, maar het in de praktijk toepassen van deze principes is natuurlijk een ander verhaal. De financiële component — de eis om met een opslag van ten minste 50% ten opzichte van het cao-loon te rekenen — lijkt mij nog het kansrijkst, want deze is het beste te objectiveren. Op zich vinden wij ook dat er gekeken kan worden naar de hoogte van de beloning. Deelt de staatssecretaris dat?
De aard van het werk is echter al een stuk weerbarstiger. De kassière hoort bij de supermarkt als slagroom bij de appeltaart, maar hoe zit dat met de ICT'er bij een bank? Tien jaar geleden zouden we nee hebben gezegd, nu zeggen we misschien wel ja. Hoe dan ook, de huidige oplossing van de staatssecretaris — niet handhaven — is geen oplossing, niet voor opdrachtgevers en dus ook niet voor zzp'ers. De wet en de modelovereenkomsten blijven immers van kracht. Is het niet veel beter om, als oplossing voor de korte termijn, terug te keren naar de oude VAR, zo vraag ik de staatssecretaris. Geen ideaal maar wel een bewezen concept. Terug naar de VAR in combinatie met een meldpunt voor schijnzelfstandigheid biedt op korte termijn waarschijnlijk meer soelaas dan doormodderen met modelovereenkomsten. Hoe snel kan eigenlijk worden teruggegaan naar de VAR? En is de staatssecretaris daartoe bereid?
Daarmee kom ik op de lange termijn. Er ligt een prachtig rapport, het ibo zzp, maar het was niet voldoende. Inmiddels kijken we ook naar nieuwe definities van het arbeidsrecht. Is het niet van belang om de SER hierbij te betrekken? Het is nu onze taak om duidelijkheid te geven aan de zzp'er en de opdrachtgever, en wel op de korte termijn, voor de kerst. Voer de VAR in, handhaaf op schijnzelfstandigheid en maak een brede visie op ondernemen en loondienst.
Voor meer informatie: www.tweedekamer.nl
Archief > 2016 > december
- 22-12-2016 22-12-2016 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan het VAO Spoor
- 22-12-2016 22-12-2016 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan het VAO Passend onderwijs
- 22-12-2016 22-12-2016 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan voortgezet algemeen overleg Voortgang trekkingsrechten PGB
- 21-12-2016 21-12-2016 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan de plenaire behandeling van Najaarsnota 2016
- 21-12-2016 21-12-2016 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan een plenair debat over Syrië
- 20-12-2016 20-12-2016 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het plenair debat over de uitkomsten van de Europese Top van 15 en 16 december 2016
- 15-12-2016 15-12-2016 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan algemeen overleg Passend onderwijs
- 15-12-2016 15-12-2016 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan de plenaire behandeling van initiatief wetsvoorstel van het lid Van Klaveren tot wijziging van het Wetboek van Strafrecht in verband met een verruiming van de vrijheid van meningsuiting
- 15-12-2016 15-12-2016 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan een plenair debat inzake Wijziging van de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag en enige andere wetten in verband met de verlaging van de leeftijd waarop men recht heeft op het volwassenminimumloon
- 14-12-2016 14-12-2016 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het plenair debat over de uitkomsten van de Europese Top van 15 en 16 december 2016
- 14-12-2016 14-12-2016 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Preventiebeleid
- 14-12-2016 14-12-2016 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan een plenair debat over de Wet zorgplicht kinderarbeid
- 14-12-2016 14-12-2016 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan het plenair debat inzake de Wet samen sterker door vereenvoudiging samenwerkingsschool
- 08-12-2016 08-12-2016 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan algemeen overleg Techniekpact
- 08-12-2016 08-12-2016 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan het voortgezet algemeen overleg Visserij
- 08-12-2016 08-12-2016 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg Verpleeghuiszorg
- 08-12-2016 08-12-2016 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg Wlz (AO d.d. 24/11)
- 08-12-2016 08-12-2016 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het plenair debat over de uitwerking van de Wet DBA
- 07-12-2016 07-12-2016 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan algemeen overleg Landbouw- en Visserijraad op 12 en 13 december 2016
- 07-12-2016 07-12-2016 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan algemeen overleg Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (IMVO)
- 06-12-2016 06-12-2016 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Milieuraad d.d. 19 december 2016
- 06-12-2016 06-12-2016 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan de begroting Sociale Zaken en Werkgelegenheid
- 05-12-2016 05-12-2016 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber en Jaco Geurts (CDA) over het mislopen van miljoenen euro’s aan GMO-subsidie voor telersverenigingen vanwege onduidelijkheid en te late bekendmaking door de Nederlandse overheid
- 05-12-2016 05-12-2016 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over de brandbrief van LTO Nederland, Greenport Holland en de Brancheorganisatie Akkerbouw over knelpunten in gewasbescherming