Bijdrage Carola Schouten aan het algemeen overleg Belastingdienst
Bijdrage van ChristenUnie Tweede Kamerlid Carola Schouten aan een algemeen overleg met staatssecretaris Wiebes van Financiën
Onderwerp: Belastingdienst
Kamerstuk: 31 066
Datum: 13 oktober 2016
Mevrouw Schouten (ChristenUnie): Voorzitter. Het was geen goede deal en dit had niet zo mogen gebeuren. Dat is in mijn woorden wat de Staatssecretaris vorige week heeft gezegd tijdens de Algemene Financiële Beschouwingen. Laat ik zeggen dat het goed is dat de Staatssecretaris dat heeft onderkend en dat hij daar ook de politieke verantwoordelijkheid voor neemt, maar daarmee zijn nog niet alle vragen weg. In dit debat wil ik een aantal zaken wat duidelijker krijgen. Het spitst zich toe op twee zaken: 1) de vraag hoe dit zo mis kon gaan en 2) de vraag hoe nu verder.
Hoe kon het zo misgaan? Uit de stukken die we de afgelopen dagen hebben gekregen, blijkt inderdaad dat de afspraak die is gemaakt tussen de bonden en de Belastingdienst, niet is voorgelegd aan degenen die hiervoor politiek verantwoordelijk zijn. Mijn vraag is dan: hoe kan dat gebeuren? De Staatssecretaris begint met een heel groot reorganisatie-project, waarvan we allemaal weten dat daarmee veel geld is gemoeid. Dat wisten wij als Kamer ook. Hoe kan hij daarmee beginnen zonder zich af te vragen wat voor deal er vervolgens wordt gesloten? Dat bevreemdt mij. Kan de Staatssecretaris aangeven waarom hij er zelf niet wat meer bovenop heeft gezeten?
Vervolgens blijkt dat door de directie FEZ een aantal keren wordt gewaarschuwd: let op, dit wordt best wel een risico. Pas in maart dringt dit risico echt door tot de bewindspersonen. Dan duurt het behoorlijk lang voordat er daadwerkelijk een discussie op gang komt tussen de bonden en de Belastingdienst. Waarom heeft de Staatssecretaris niet geprobeerd – misschien heeft hij dit wel geprobeerd en kan hij toelichten waarom het is mislukt – om hier veel meer druk op te zetten? Als je in maart constateert dat iets veel te ruim is, maar de regeling pas in september wordt aangepast, moet je niet vreemd opkijken dat in de tussentijd nog honderden en misschien wel duizenden mensen instromen in de regeling. Het volgende punt betreft de opmerking van de Staatssecretaris dat het te wijten is aan de gesloten cultuur van de Belastingdienst. De Staatssecretaris kende de cultuur van de Belastingdienst. Hij wist ook dat de Belastingdienst een behoorlijk autonome organisatie was, en misschien nog wel steeds is. Sterker nog, het was bij zijn aanstelling zijn taak om daarin verandering aan te brengen. Waarom zou de Staatssecretaris zich achter dit argument kunnen verschuilen? Hij zegt immers dat dit de reden is dat deze deal is gesloten. Hij moest zich daarvan toch bewust zijn toen hij dit hele traject inging? Nogmaals, wat was zijn eigen rol dan in dit geheel?
Ik kom op de regeling an sich. Er is niet gekozen voor een van-werk-naar-werkregeling, maar voor een remplaçantenregeling met veel bredere mogelijkheden. Wanneer kwam de Staatssecretaris daar zelf achter? Heeft hij ook de juridische mogelijkheden onderzocht om de regeling alsnog om te buigen in een van-werk-naar-werkregeling, waarmee we situaties konden voorkomen dat 64-jarigen met € 70.000 de deur uit kunnen lopen?
Hoe moeten we nu verder? Wat betekent deze uitstroom voor de continuïteit van de onderneming? Er lopen nu mensen weg die misschien nog van grote waarde zijn voor deze organisatie. Hoe waarborgt de Staatssecretaris dat die cruciale taken niet in het gedrang komen? De collega’s hebben hierover ook al vragen gesteld. Kan het zo zijn dat mensen die nu gebruikmaken van die regeling, straks alsnog worden ingehuurd? Het zou toch wel heel cynisch zijn als wij dezelfde personen aan de ene kant geld meegeven bij hun vertrek en aan de andere kant moeten betalen om hun expertise in te huren. Wat zijn de mogelijkheden om dat te voorkomen? Kan met de betrokkenen worden nagegaan wat hieraan te doen is?
Wat mijn fractie betreft moeten we nagaan of de Algemene Rekenkamer niet eens een blik kan werpen op de vraag hoe het is gegaan en hoe we dit in de toekomst kunnen voorkomen. Is de Staatssecretaris bereid om de Algemene Rekenkamer hiernaar te laten kijken?
Kunnen wij een aantal indicatoren krijgen op grond waarvan wij de continuïteit van de organisatie kunnen monitoren? Neem het nalevings-percentage. Wordt dat straks nog gehaald? Op grond van die indicatoren kan de Kamer misschien sneller constateren «dit gaat goed en dat moet beter» en kan zij er dichter bovenop zitten. Is de Staatssecretaris bereid om een aantal van die indicatoren op te stellen en die mee te nemen in zijn aanstaande rapportages aan de Kamer?
Voor meer informatie: www.tweedekamer.nl
Archief > 2016 > oktober
- 31-10-2016 31-10-2016 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan een wetgevingsoverleg met betrekking tot Pakket Belastingplan 2017
- 27-10-2016 27-10-2016 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan de Begroting Algemene Zaken en Begroting Koning
- 27-10-2016 27-10-2016 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het algemeen overleg Arbeidsmarktbeleid
- 27-10-2016 27-10-2016 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het algemeen overleg Participatiewet
- 26-10-2016 26-10-2016 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat over het rapport van de commissie Schnabel over voltooid leven (mét interrupties)
- 26-10-2016 26-10-2016 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het plenair debat over de laatste stand van zaken met betrekking tot MH17
- 25-10-2016 25-10-2016 17:40 - Geestelijke verzorging krijgt vanaf nu overal een plek in verpleeghuizen
- 25-10-2016 25-10-2016 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan het VAO Bedrijfslevenbeleid en innovatie (AO d.d. 12/10)
- 25-10-2016 25-10-2016 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan de Begroting Economische Zaken (onderdeel economie en innovatie)
- 18-10-2016 18-10-2016 08:00 - Kandidatenlijst ChristenUnie: ervaring vanuit politiek en samenleving voor vraagstukken van nu
- 14-10-2016 14-10-2016 00:00 - Schriftelijke vragen Eppo Bruins over de sluiting van de Merwedebrug A27 voor vrachtverkeer
- 13-10-2016 13-10-2016 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat over niet uitvoeren van de motie over een bezettingsnorm in verpleeghuizen
- 13-10-2016 13-10-2016 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het algemeen overleg Belastingdienst
- 12-10-2016 12-10-2016 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het plenair debat over de Europese Top van 20 en 21 oktober 2016
- 12-10-2016 12-10-2016 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het plenair debat over het bericht dat Schiphol mogelijk doelwit was van een terroristische aanslag
- 12-10-2016 12-10-2016 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan het plenair debat over de wijziging Wet primair onderwijs i.v.m. invoering vaststellen handelingsdeel ontwikkelingsperspectief na overeenstemming ouders
- 12-10-2016 12-10-2016 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan het algemeen overleg Bedrijfslevenbeleid
- 11-10-2016 11-10-2016 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan de Begroting Wonen en Rijksdienst
- 11-10-2016 11-10-2016 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind over misstanden op Indiase theeplantages
- 06-10-2016 06-10-2016 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Nederlandse deelname aan vredesmissies
- 05-10-2016 05-10-2016 23:14 - ‘Verplicht leer-werktraject voor nieuwe statushouders’
- 05-10-2016 05-10-2016 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan het plenair debat inzake de wijziging van de Wet op het primair onderwijs etc. i.v.m. invoering lerarenregister en registervoorportaal
- 05-10-2016 05-10-2016 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind en Rik Grashof (GL) over hongerlonen en zeer slechte arbeidsomstandigheden bij Indiase leveranciers aan Nederlandse kledingmerken
- 05-10-2016 05-10-2016 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Vreemdelingen- en asielbeleid
- 05-10-2016 05-10-2016 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Herziening Zorgstelsel
- 04-10-2016 04-10-2016 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan de Algemene Financiële Beschouwingen