Bijdrage van CU in het debat AZC

maandag 20 april 2015

Bijdrage van de ChristenUnie fractie tijdens het debat over de intentieverklaring voor de komst van een AZC in Hardenberg. Deze bijdrage is uitgesproken door fractievoorzitter Wim Boersma.

De fractie van de ChristenUnie is oprecht blij dat er meer tijd genomen is om met betrokkenen in gesprek te gaan. Hierdoor konden we vorm en inhoud geven aan onze slogan  “zichtbaar betrokken”. We waren de afgelopen weken zichtbaar door te spreken met vertegenwoordigers van plaatselijke belangen, zichtbaar aanwezig op alle bijeenkomsten binnen en buiten dit gebouw en toonden onze betrokkenheid door een inloop te organiseren waar we opnieuw buurtbewoners konden ontmoeten en we spraken met een vertegenwoordiging van winkeliers.

We beseffen dat we het niet iedereen naar de zin kunnen maken. Er zullen wellicht mensen zeggen: “jullie hebben niet naar ons geluisterd want jullie doen niet wat wij hebben voorgesteld”. Laat het duidelijk zijn, luisteren en precies doet wat iemand vraagt is niet hetzelfde. Als partij hebben we een standpunt gedestilleerd uit een veelheid aan adviezen. Weinig mensen spreken zich uit tegen de komst van een AZC, maar de een zegt niet meer dan 300, de ander zegt: “er mogen wel 600 komen” en een derde roept ons toe dat we moeten gaan voor 1000.

De vraag of we in onze gemeente asielzoekers willen opvangen, is in het verleden al een aantal keren beantwoord. We hebben in het Oude Oostloorn, op een camping in Radewijk en in het klooster Slagharen honderden vluchtelingen een plek gegeven.

Dat de fractie van de ChristenUnie, uiteraard onder goede voorwaarden,  voor de komst van een asielzoekerscentrum in Hardenberg is, is algemeen bekend. We zijn daar volstrekt duidelijk in. In ons verkiezingsprogramma schrijven we:

We staan een hartelijke benadering voor van mensen die ons land met gegronde redenen als vluchteling binnenkomen.

Voor ons is de Bijbel daarbij richtinggevend. Op verschillende plaatsen in de Bijbel lezen we over de opvang van vluchtelingen. We krijgen de opdracht gastvrij te zijn voor de vluchtelingen en goed voor ze te zorgen.

Maar….. we willen niet alleen zorgen voor de vluchtelingen. Volstrekt niet. Als raad hebben we de verantwoordelijkheid voor alle mensen binnen onze gemeentegrenzen. Dus ook voor mensen die hier al wonen.

Toen we na ons bezoek aan het AZC Dronten uit de bus stapten, kregen we een tulp met een kaartje waarop het volgende stond:

Fijn dat u bent geweest

Maar denkt u ook aan ons?

Bewoners Haardijk

We hebben respect voor de manier waarop voor- en tegenstanders met ons in gesprek zijn gegaan.

De vraag die is ons veel is gesteld: “wat vinden jullie van de plek en van het aantal”?

Over de plaats merken we het volgende op:

De keuze voor een plek in onze gemeente waar asielzoekers kunnen worden gehuisvest, is een moeilijke afweging. Aan ieder gebied kleven voor- en nadelen. En bij ieder gebied, dat wordt aangewezen, zullen voor- en tegenstanders zich roeren.

Alles afwegende denken we dat de Heemserpoort een plek van betekenis kan zijn voor de opvang van vluchtelingen. In het onderzoek willen we dat wordt meegenomen  of 4 ha voldoende is, wellicht biedt een grotere oppervlakte een veiliger gevoel voor de bewoners en ontstaat er minder onderlinge irritatie.

Maar……… het in één keer huisvesten van 1000 mensen met een veelheid aan culturele en godsdienstige achtergronden op een relatief kleine ruimte van 4 ha lijkt ons niet verstandig.

Daarom pleiten we er voor om in aanvang met een substantieel minder aantal bewoners van het AZC te beginnen. Al snel zal de vraag gesteld worden wat we met substantieel bedoelen en waarom we geen aantallen noemen. Substantieel betekent een forse vermindering.

Met dit voorstel komen we enerzijds tegemoet aan mensen die 1000 plaatsen ineens te veel vinden en anderzijds willen we tijd creëren om het COA de kans te geven te laten zien dat de organisatie goed op orde is en het centrum inpasbaar blijkt in het gebied.

We geven het college opdracht in juni met een plan te komen dat uitgaat van een start met aanzienlijk minder bewoners en dat een gefaseerde groei beschrijft zoals in het amendement dat we met het CDA en de PvdA hebben ingediend is beschreven.

Het is wellicht goed om nog even stil te staan bij de procedure.

Vandaag nemen we geen beslissing over de bouw en de grootte van een AZC. Het college vraagt ons vandaag toestemming om met de COA een onderzoek te doen  naar de mogelijkheden voor de realisatie van een tijdelijke opvang en dat in de Heemserpoort.  We kunnen als raad vandaag een aantal randvoorwaarden meegeven waarmee het college rekening moet houden.

Een gemeente die asielzoekers opneemt krijgt daarvoor de zogenaamde bestuursvergoeding  uitgekeerd. Wij gaan er vanuit dat het college aangeeft hoe deze gelden worden besteed. Gedacht kan worden om een deel van het geld te bestemmen voor aanpassingen aan de omgeving waardoor het woongenot van de omwonenden en de acceptatie wordt vergroot.

In een motie die we  - mede namens de PvdA en het CDA  - indienen dragen we het college op te komen met voorstellen ten behoeve van het gebied en directe omgeving en deze te bekostigen vanuit de Bestuursvergoeding.

Over de procedure  - die aan deze vergadering vooraf is gegaan -  is uiteraard het een en ander op te merken. Het lijkt ons goed om met betrokkenen later terug te kijken en de vraag te stellen wat we hier van kunnen leren. Leerpunten die we kunnen gebruiken als deze situatie zich opnieuw in onze gemeente voordoet.

We spreken de waardering uit voor ons college dat de moed heeft gehad ja te zeggen tegen de vraag van COA, ook nadat de contacten met COA over het heropenen van het AZC in Slagharen niet optimaal waren.

Wat ons betreft kan het college aan de slag.

Als het voorstel in de oriënterende ronde van 16 juni ter tafel komt en de besluitvorming plaats zal vinden op 30 juni, vinden we dat uiterlijk 2 juni het compleet uitgewerkt plan in ons bezit en openbaar moet zijn.

Zo hebben we 14 dagen de tijd om ons voor te bereiden op de oriënterende ronde en nog eens veertien dagen op de besluitvormende raad. Vier weken om met betrokkenen na te gaan of de bestuursovereenkomst volledig is en of alles waar we om gevraagd hebben ook daadwerkelijk en afdoende is beschreven. Kortom, weer ons oor in de samenleving te luisteren leggen

In het plan willen we terugzien:

• Het aantal plaatsen bij aanvang
  • Een faseringsplan zoals in verwoord  het amendement  dat mede door os is  ingediend
  • De samenstelling van de bewoners – wel of geen gezinnen
  • De organisatie in het centrum
  • De begeleiding van de bewoners
  • De veiligheid in het centrum
  • Onderwijs in en buiten het centrum
  • Dagbesteding voor de bewoners
  • Het inzetten van zoveel mogelijk lokale bedrijven voor de realisering van het AZC
  • De oprichting van een klankbordgroep
  • En de wens dat 70 % van de medewerkers afkomstig is uit de regio

Als vandaag het principe besluit wordt genomen zal de fractie van de ChristenUnie het initiatief nemen kerken en groeperingen uit te nodigen om samen antwoord te geven op de vraag wat we voor de asielzoekers die in het AZC gehuisvest worden, kunnen betekenen.

Samengevat:

De fractie van de ChristenUnie is vanuit haar uitgangspunten en geloof voor de opvang van asielzoekers in onze gemeente.

De fractie heeft ook de bewoners van onze gemeente in het oog en wil, in aanvang een aanzienlijk lager aantal plaatsen creëren.

Tenslotte ziet de fractie het volledig uitgewerkte plan tijdig en met interesse tegemoet.

Reacties op 'Bijdrage van CU in het debat AZC'