Werkbezoek AZC Dronten

dinsdag 10 maart 2015

Naar aanleiding van de vraag van het college aan de raad om in te stemmen met verder onderzoek naar mogelijkheden met betrekking tot opvang van 1.000 asielzoekers in Hardenberg, was er op zaterdag 7 maart gelegenheid een gezamenlijk bezoek te brengen aan het asielzoekerscentrum Dronten, dat overigens dicht bij Kampen ligt.

In het AZC zijn op dit moment ongeveer 1.200 mensen gehuisvest, waarvan er veel uit Syrië komen. De onderkomens zien er uit als vakantiehuisjes, wat het in de toekomst hoogstwaarschijnlijk ook weer zullen worden. Naast een groot aantal raadsleden, burgemeester Snijders en de wethouders Prinsse en De Vent, waren er behoorlijk wat inwoners van Hardenberg meegekomen. Na de presentatie door het COA werd het gezelschap in twee groepen rondgeleid door het centrum, dat zeer ruim van opzet is (zo zal het er, als we mensen gaan opvangen, in Hardenberg niet uit komen te zien) en een beetje de aanblik bood van een willekeurig Nederlands dorp op zaterdagochtend rond een uur of tien. Ondanks de bijna 20 jaar ervaring, is het geven van passend onderwijs aan kinderen van alle leeftijden een grote uitdaging. Zoals voor veel AZC’s nu geldt, bestaat het grootste deel van de inwoners ook in Dronten uit Syrische vluchtelingen.

Reacties op 'Werkbezoek AZC Dronten'