Winkeliers willen geen koopzondag

donderdag 06 maart 2014

Uit een telefonische peiling onder de winkeliers in Dedemsvaart en Hardenberg blijkt dat een overgrote meerderheid tegen de openstelling van hun winkel op zondag is.

Gemeenten kunnen sinds een jaar zelf bepalen of er wel of geen koopzondagen worden gehouden. Leden van de ChristenUnie Hardenberg belden winkeliers  op met de vraag hoe ze aankijken tegen koopzondagen. De reacties ondersteunen het standpunt van de partij dat er in gemeente Hardenberg geen koopzondagen moeten worden ingevoerd. De ChristenUnie is op dit punt de meest uitgesproken partij in de gemeenteraad van Hardenberg en  verwacht dat dit punt door andere partijen, na de verkiezingen, in de coalitieonderhandelingen wordt ingebracht.

De ChristenUnie vindt de zondag een dag voor rust, bezinning en ontmoeting. Het is belangrijk voor de mens om een dag in de week te kunnen rusten. De zondag is hiervoor bij uitstek geschikt. De meerderheid van de ondervraagde winkeliers onderschrijft dit. Niet in alle gevallen op religieuze gronden motiveert de winkelier zijn standpunt om niet op zondag open te zijn. Achterliggende gedachte is om een dag in de week vrij te zijn en  vooral om het personeel niet te verplichten op zondag te moeten werken.  De minderheid die geen principieel bezwaar heeft tegen de openstelling van winkels op zondag, is te vinden onder de  grote winkelketens. Opvallend is dat een aantal winkelketens aangeeft dat, gezien de samenstelling van de Hardenbergse samenleving, zondag openstelling geen meerwaarde biedt. Ook een veel gehoorde reden is dat een koopzondag  de  omzet niet zal doen groeien, maar dat de kosten door meer inzet van personeel wel toenemen.

“Deze peiling laat zien dat aansluiten bij het lokale karakter van de samenleving goed is verwoord in ons programma” aldus fractievoorzitter Wim Boersma. “Wij zullen ons blijven inzetten om een dag rust voor onze inwoners en ondernemers te behouden, met name de kleine winkelier en hun werknemers moeten wij beschermen, dat laat deze peiling duidelijk zien!”

Reacties op 'Winkeliers willen geen koopzondag'

chris, chris (renton) renton [871708]
Geplaatst op: 09-01-2015 07:19
De Breitling Replica Horloges Jet Team keerde terug naar zijn basis in Dijon, Frankrijk, na een reis in vijf Namaak Horloges nieuwe landen. In totaal zeven vliegtuigen uitgevoerd meer dan 225 vluchten in achttien dagen, observeren Rolex Replica van alle geplande vluchten. Demonstraties nemen plaats langs de kusten of, zoals in Beiroet en Amman, in de nabijheid van de luchthaven tijdelijk gesloten, de omgeving, de daken van de gebouwen en balkons zijn altijd gevuld met publiek gepassioneerd over de show.