Duurzaamafval beheer.

dinsdag 18 juni 2013

Afvalinzameling gaat drastisch veranderen.

Onlangs is het raadsvoorstel duurzaam afvalbeheer aangenomen, het z.g.n. omgekeerd inzamelen.

Het doel van deze manier van inzamelen is, dat er zoveel mogelijk bruikbare grondstoffen gescheiden wordt van het restafval. Om deze ambitie uit te voeren is het niet gewenst dat er een hoog service wordt verleend op de inzameling van het restafval.

Dit gaat betekenen voor de inwoners van de gemeente Hardenberg dat met ingang van 1 januari 2014:

- de grijze container per vier weken geledigd zal gaan worden,

- de groene container per 2 weken gratis geledigd zal gaan worden,

- er gratis grof tuinafval het hele jaar door gestort kan worden op het Bovenveld.

Ook zat er in het raadsvoorstel om in het buitengebied de GFT container weer opnieuw in te voeren. Helaas is dit door een wijzigingsvoorstel van een aantal politieke partijen er weer uitgehaald. De fractie van de ChristenUnie betreurt dat, omdat wij van mening zijn dat je dan ook alles in het werk moet stellen om zoveel mogelijk GFT afval in te zamelen. Dus ook het buitengebied.

Het betekent wel dat het vast tarief verhoogd zal worden. Daar staat tegen over dat de lediging van de GFT container gratis wordt. Voor de gestapelde bouw betekent het dat er een korting gegeven zal worden  omdat men geen gebruik maakt van de GFT container.

Halverwege 2015 zullen er ondergrondse containers geplaatst worden waar dan de inwoners van de gemeente het rest afval naar toe kunnen brengen. De grijze container zal vanaf dat moment gebruikt worden voor het inzamelen van plastic en drinkkartons. Het één en ander zal via het weekblad de Toren en via de gemeentelijke website uitgebreid bekend gemaakt worden.

Kortom de komende twee jaar zal het gaan veranderen in het afval landschap.

Klaas Mulder.

Reacties op 'Duurzaamafval beheer.'