Hoe moet het verder met de eigen bijdrage WMO?

donderdag 21 juni 2012

De rechtbank Zwolle-Lelystad heeft een uitspraak gedaan over het vragen van een eigen bijdrage voor WMO voorzieningen door de gemeente Hardenberg. Een aantal WMO gebruikers uit onze gemeente had daar namelijk bezwaar tegen gemaakt. De rechter vindt dat de gemeente alleen een eigen bijdrage mag vragen voor voorzieningen die cliƫnten nog niet langer dan 2 jaar gebruiken. Dinsdag 19 juni moest in een raadsvergadering besloten worden hoe we omgaan met deze uitspraak van de rechter.

De ChristenUnie staat nog steeds achter het principe dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen. Daarom hebben we in verkiezingstijd al voor een eigen bijdrage naar draagkracht voor WMO voorzieningen gepleit. Mensen met een wat dikkere portemonnee betalen wat meer, zodat de echt kwetsbare groep mensen ontzien kan worden. Alleen zo kan de WMO voor de gemeente betaalbaar blijven.

In de raadsvergadering konden de fracties kiezen uit 4 verschillende scenario’s hoe om te gaan met de rechtelijke uitspraak. Zo was er een keuze om alleen de 4 bezwaarmakers geen bijdrage meer te laten betalen. Of de keuze om weer helemaal opnieuw te beginnen met de besluitvorming over een eigen bijdrage.

De ChristenUnie fractie noemde als uitgangspunten van waaruit we een keuze zouden maken:

• Rechtdoen aan de uitspraak van de rechter, namelijk die 2 jaar.
  • Dichtbij de doelstelling blijven dat de zwaarste schouders de zwaarste lasten dragen.
  • Rechtsongelijkheid tussen cliënten zo veel mogelijk voorkomen.
  • Rekening houden met het rechtvaardigheidsgevoel van de cliënten, ondanks dat ze geen bezwaar meer kunnen maken.

Het 1ste scenario beantwoordde het best aan deze uitgangspunten. Daar heeft de ChristenUnie, samen met het merendeel van de raadsfracties voor gekozen. Het houdt in dat cliënten die voor 1 juli 2009 al een WMO voorziening van de gemeente hebben, geen eigen bijdrage hoeven te betalen. Ze krijgen hun betaalde bijdragen met rente terug.

De ChristenUnie was verder erg tevreden over het voornemen van de wethouder om alle cliënten persoonlijk per brief te informeren over hoe een en ander voor hem of haar uitpakt.

Reacties op 'Hoe moet het verder met de eigen bijdrage WMO?'