ChristenUnie fractie brengt bezoek aan Dronten

P9300078donderdag 13 oktober 2011

De ChristenUnie gemeenteraadsfracties van de gemeente Dronten en Hardenberg hebben op vrijdag 30 september 2011 een werkbezoek gebracht aan een aantal organisaties in de gemeente Dronten waarbij de focus gericht was op met name duurzaamheid.

De dag begon met een ontvangst in het gemeentehuis van Dronten waarna we een wandeling hebben gemaakt door het compleet vernieuwde centrum van Dronten inclusief het  ingebouwde theater van Dronten “de Meerpaal”.

Aansluitend hebben we een bezoek gebracht aan woningcorporatie Oost Flevoland Woondiensten. Qua grootte is het een gemiddelde woningbouw vereniging met ca 4900 wooneenheden.  Duurzaamheid hebben zij hoog in het vaandel, dat blijkt uit hun eigen bedrijfsvoering maar ook uit het feit dat zij geen woningen meer wil hebben met energie label B of C, nee alles wordt naar Label A opgewaardeerd.

Het middagprogramma begon op “de boot”.  Op de website www.deboot.org schrijven ze zelf onder het kopje “wie zijn wij”:
“Het antwoord op de vraag ''Wie zijn wij?'' is heel simpel eigenlijk. Wij zijn namelijk de organisatie Free-XS een stichting met een christelijke indentiteit die zich graag inzet voor jou! Free-XS is jaren bezig geweest een plek voor jongeren te krijgen. Op deze plek DeBoot kun jij je eigen feest organiseren, en na schooltijd is hier tijd om te ontspannen en mensen te ontmoeten. Dit was een droom. Maar na 15 jaar is deze droom werkelijkheid geworden”.

Het bleek een geweldige locatie om jongeren op te vangen, we kregen een toelichting op het ontstaan en de activiteiten die plaatsvinden. Het jongerencentrum wordt bemenst door vrijwilligers , van met name christelijke signature waarbij uiteindelijk het doel is om jongeren te enthousiasmeren voor Christus.  De doelgroep zijn jongeren tussen de 12 en 16 jaar, er gelden strakke regels zoals niet blowen,  niet roken,  geen alcohol een niet discrimineren.

Het programma eindigde bij shortgolf paviljoen in Swifterband waar wethouder Ton van Amerongen, wethouder van de gemeente Dronten  iets vertelde over duurzaamheid binnen de gemeente.  Hij noemde een aantal voorbeelden, Dronten is de eerste Fair Trade gemeente in Flevoland, duurzame industrie terreinen, scholenproject nabij het nieuwe station aan de Hanzelijn. Verder zijn we dieper ingegaan op het windmolenbeleid van Dronten.

Tenslotte hebben we als fracties nog ervaringen uitgewisseld uit de dagelijkse praktijk van het fractie werk. De dag werd door allen als zeer waardevol ervaren.

Reacties op 'ChristenUnie fractie brengt bezoek aan Dronten'