ChristenUnie bezoekt VluchtelingenWerk Hardenberg

webcu-vluchtelingenmaandag 28 maart 2011

Op zaterdag 19 maart 2011 organiseerde VluchtelingenWerk Hardenberg een bijeenkomst met raadsleden om door te spreken over de door het College voorgenomen bezuinigingen.

Ook de ChristenUnie was hierbij aanwezig. Er volgde een goed gesprek over de gevaren die VluchtelingenWerk ziet wanneer de bezuinigingen doorgaan.

Heel het subsidiebedrag dat VluchtelingenWerk Hardenberg ontvangt  van de gemeente Hardenberg word besteed aan het nakomen van de taakstelling zoals die is afgesproken met de gemeente. VluchtelingenWerk Hardenberg  onderbrengen bij de Stuw is volgens de voorzitter van VluchtelingenWerk Nederland geen optie.Omdat er sprake is van lidmaatschap van VluchtelingenWerk Nederland  kan men op ieder gewenst ogenblik gebruik maken van tolken, databanken en juridische hulp. In geval van onderbrenging bij de Stuw vervalt dit lidmaatschap en moet er door de gemeente betaald worden voor deze diensten.

De taakstelling bestaat uit het verlenen van maatschappelijke en juridische ondersteuning. Door de taal-werkstages worden mensen uit de uitkering gehaald/gehouden (scheelt tot nu toe al 4/5 uitkeringen).

Het jaarverslag van VluchtelingenWerk Hardenberg is gepubliceerd en door ons ontvangen. De jaarrekening volgt binnen twee á drie weken.

Aangegeven mogelijkheden om geld te besparen (door vluchtelingen werk zelf):
-          Onduidelijke  BTW - constructie tav salarisuitbetaling ( is besparing  van 15.000 per jaar)
-          Huisvesting – richting De Stuw is eventueel bespreekbaar
-          Regionale samenwerking
-          Verminderen van professionele / betaalde uren door meer taken onder te brengen bij vrijwilligers.

Voorstel vanuit de aanwezige raadsleden:
-          Kom met een eigen plan. (Wat kan wel en wat kan niet)
-          Maak gebruik van het inspreekrecht.
-          Maak duidelijk wat het werk van Vluchtelingenwerk zo bijzonder maakt ten opzichte van andere maatschappelijke organisaties.
-          Waarin onderscheiden zich deze vrijwilligers met andere vrijwilligers.
-          Geef duidelijk aan wat vrijwilligers nodig hebben (veel ruggensteun van coördinator).

Onze  algemene indruk na het bijwonen van deze bijeenkomst is dat we hier te maken hebben met een groep mensen die zich voor 110% inzetten, en dat het de medewerkers van VluchtelingenWerk  Hardenberg er alles aan is gelegen om de begeleiding en ondersteuning van de cliënten in stand te houden. Dat de betrokkenheid en ondersteuning van de gemeente beter kan.  Met name op het gebied van instroom en nationaliteit / burgerlijke staat van de binnenkomers.

Hans Veldink en Aly Willems

Reacties op 'ChristenUnie bezoekt VluchtelingenWerk Hardenberg'