Hardenberg koploper duurzaamheid.

zaterdag 20 februari 2010

Voorzitter Tjeerd Oostra van de Overijsselse ChristenUnie Statenfractie is vrijdag 19 februari samen met Hardenbergse ChristenUnieraadsleden en CU-lijsttrekker Jannes Janssen op werkbezoek geweest in de gemeente Hardenberg. Het Hardenbergse energiebesparingsprogramma stond op het programma. Oostra is zeer onder de indruk van de vorderingen in Hardenberg. ‘Hardenberg is echt een Overijsselse koploper geworden’.

Eerst liet Oostra zich op het gemeentehuis uitvoerig bijpraten over het Hardenbergse duurzaamheidsbeleid. Hij onderstreepte het belang van het goede voorbeeld dat de gemeente geeft  met o.a. het nieuwe energiezuinige gemeentehuis en de duurzame gemeentewerf, maar vooral ook met ‘Bewust Duurzaam Thuis’, het energiebesparingsprogramma voor de bestaande woningbouw. Hij was verrast door de vorderingen die Jannes Janssen als wethouder milieu en duurzaamheid kon melden.

Daarna werd een werkbezoek gebracht bij Brink Transport in Hardenberg. Directeur Henk Brink legde uit hoe het bedrijf zo efficiënt mogelijk de vervoersbewegingen regelt en zo duurzaam mogelijk opereert.
Speciale belangstelling was er voor de nieuwste, veelbelovende innovatie. Brink wil als eerste transportbedrijf in Nederland een pilot starten waarbij bij een aantal van zijn vrachtwagens waterstofgas wordt bijgemengd in de luchttoevoer van dieselmotoren. De auto’s gaan daardoor naar verwachting zuiniger rijden en 10-15% minder CO2 uitstoten. Eén vrachtwagen bespaart daardoor evenveel CO2 als 15 dieselpersonenauto’s in een heel jaar uitstoten.
De ChristenUnie is zeer content dat steeds meer bedrijven de duurzaamheidsopgave nu ook zelf positief en effectief oppakken als een kans.

Vervolgens ging het gezelschap naar een woning in Baalderveld waar ter plekke het resultaat werd bekeken van onlangs uitgevoerde energiebesparingsmaatregelen.  Zonnecellen op het dak in combinatie met een zonneboiler leveren een stevige energiebesparing op die elk jaar terugkomt. Niet alleen een maatschappelijk verantwoorde investering, maar ook goed voor de eigen portemonnee bij de stijgende energiekosten. Er waren lovende woorden van de bewoners richting gemeente voor de goede begeleiding van het proces.
De ChristenUnie is er van overtuigd dat Hardenberg de komende jaren met dit succesvolle duurzaamheidsbeleid verder moet gaan.

Reacties op 'Hardenberg koploper duurzaamheid.'