Hardenberg loopt voorop

woensdag 25 november 2009

Arie Slob onder indruk

Hardenberg, 25 november – Arie Slob, voorzitter ChristenUnie-fractie in de Tweede Kamer, was duidelijk onder de indruk van Hardenberg. In een werkbezoek, grotendeels in het LOC gebouw, maakte hij kennis met een aantal vooruitstrevende ontwikkelingen. Eén daarvan was de manier waarop het Alfa College het verplichte taalonderwijs inhoud geeft, o.a. door een carrouselmodel waarin leerlingen afhankelijk van hun leervermogen en vorderingen aan deel kunnen nemen. Een ander initiatief van lokale ondernemers en het UWV om een gezamenlijk transfercentrum voor arbeidsplaatsen op te richten werd enthousiast toegelicht. Slob werd gevraagd dit initiatief te ondersteunen vanuit den Haag. Hardenberg presenteerde zichzelf met als meest duurzame gemeente in Overijssel. Ze geeft het goede voorbeeld aan burgers en bedrijfsleven met het meest duurzame Gemeentehuis en ook gemeentewerf in Nederland. Het duurzaamheidfonds naar particulieren is een groot succes, door de unieke aanpak om dit gericht te promoten bij de doelgroepen. Ook een gesprek met het college, een bezoek aan het Alfacollege en een diner met afgevaardigden kerken, werkgevers, onderwijs en plaatselijk belangen droegen ertoe bij dat Arie Slob goed  en breed geïnformeerd naar Den Haag terug kon.

Op een bijeenkomst 's avonds presenteerde de ChristenUnie haar de kandidatenlijst voor de gemeenteraadsverkiezingen tezamen met een toelichting op het verkiezingsprogramma. Jannes Janssen, op dit moment wethouder, is de nieuwe lijsttrekker. Op de tweede plaats staat Mettina Grimmerink en op de derde Wim Boersma, als nieuwkomer op de lijst. Verder kreeg Arie Slob het woord om het landelijke beleid van de ChristenUnie toe te lichten. Er is veel bereikt als het gaat om duurzaamheid, zoals bijvoorbeeld de invoering van het principe “de vervuiler betaalt” voor het autorijden. Ook jeugd en gezinsbeleid, het alcohol- en verslavingsproblematiek kwamen uitgebreid aan de orde.
Een persoonlijke noot van de Haagse politicus was er ook: hij gaf aan dat de verharding in het politieke klimaat hem zorgen baart. Vanuit zich voelt hij zich verantwoordelijkheid om vanuit de Bijbel de samenleving te willen dienen.

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht