ChristenUnie wil nieuwe initiatieven voor vrijwilligerswerk

woensdag 15 november 2006

Op de begrotingsvergadering van de gemeente Hardenberg afgelopen dinsdag stond de invoering van de nieuwe wet maatschappelijke ondersteuning op 1 januari centraal. De ChristenUnie benadrukte in dit verband het grote belang van het helpen van elkaar in de samenleving. De ChristenUnie: “Voor een goede uitvoering van de WMO hebben we de hulp van vrijwilligers en mantelzorgers nodig. De kerken zijn vanouds erg actief op het gebied van vrijwilligerswerk in de samenleving. Daarom moet de gemeente de kerken ook als een serieuze gesprekspartner accepteren. En wellicht zal er een beroep gedaan worden op een financiële bijdrage van de gemeente voor nieuwe initiatieven. Daar moet dan wel voldoende geld voor zijn.”

Daarnaast werd door de ChristenUnie aandacht gevraagd voor het probleem van de steeds grotere landbouwmachines die niet over de Twenteweg mogen en daarom om van het noorden van de gemeente naar het zuiden te gaan, door het centrum van Hardenberg laveren tussen de scholieren, geparkeerde auto’s en bezoekers van het centrum door. Een levensgevaarlijke situatie. Het college werd in een motie gevraagd in 2007 met een oplossing te komen.

Ook werd het college opgedragen om al in 2007 te komen met een voorstel om het begrotingstekort van ruim 6 ton in 2010 op te lossen. De ChristenUnie zag teveel risico ’s in de komende jaren om dit tekort zomaar te laten staan. Die risico ’s zitten o.a. in de uitvoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning waarbij de gemeente niet kan overzien of er wel genoeg geld van de landelijke overheid komt om te garanderen dat iedereen die zorg krijgt die hij nodig heeft. Ook werden nog het werkvoorzieningschap Larcom en het aan werk helpen van mensen met een arbeidshandicap als grote risico ’s aangemerkt.

Reacties op 'ChristenUnie wil nieuwe initiatieven voor vrijwilligerswerk'