Doorstroming Verkeer in Hardenberg

maandag 28 mei 2007 13:36

Van oost naar west of visa versa is een soepeler doorstroming door Hardenberg gewenst. Het tracé Witte de Withstraat naar de Parkweg leverde nogal wat discussie op. De ChristenUnie wil een autoluwe Stationsstraat (noord)

Van  Europaweg naar Parkweg

Van oost naar west of vice versa is  een soepeler doorstroming door Hardenberg gewenst.  Deze behoort te lopen van de Europaweg, via Witte de Withstraat naar de Parkweg. Voor details kunt u klikken op de hier onderstaande  link.

(vanwege copyrights kunnen wij  helaas geen kaartje plaatsen)

In dit tracé zit een aantal knelpunten, namelijk:

1.      De aansluiting van de Witte de Withstraat naar de Stationsstraat en dan vervolgens door een nauw tracé naar de rotonde aan de Parkweg. Velen moeten langs het oude kerkhof rijdend oppassen voor het verkeer uit het Oosteinde of de Sallandsestraat.

2.     De situatie rond het gemeentehuis (aansluiting Europaweg, Bruchterweg en Witte de Withstraat. Iedereen die ooit het kruispunt bij de Rabobank genomen heeft tijdens een wat drukker moment, weet alles van wachttijden en onoverzichtelijkheid daar.

Standpunt ChristenUnie

Een nieuwe weggedeelte tussen Witte de Withstraat en de Parkweg.

Deze verbinding is reeds een aantal in de raad keren besproken, waar in principe een akkoord tussen alle partijen over was. Er zijn veel momenten geweest om eventuele bijstellingen te bespreken, maar die zijn nooit aangegrepen.
Een aantal informatie bijeenkomsten is georganiseerd voor zowel raadsleden als buurtbewoners en verdere geïnteresseerden.  Men beslist hier niet alleen over materiële zaken maar ook over persoonlijke eigendommen. En dat is zeer moeilijk. Wanneer stel je het persoonlijk belang voorop en wanneer het gemeenschappelijk belang?
Een keuze maken voor een tracé. Na de oriënterende ronde, waar toch een fors aantal vragen is gesteld is de fractie tot een tracébesluit gekomen.
De fractie van de ChristenUnie is met het college van mening dat een opwaardering van de Stationsstraat geen optie is. Daarmee vermeng je het winkelend publiek langs de Stationstraat en  t.h.v. het Oosteinde met het auto en vrachtverkeer en de ruimte is zeer beperkt.
Tevens snijd je het Lokaal Opleidings Centrum en alle andere diensten die hier gehuisvest worden van het centrum af. Ook de in en uitrit van de parkeergarage werkt een goede doorstroming van het verkeer zeker niet in de hand. Je creëert hier je eigen probleem.
Ook de fractie van de ChristenUnie is voorstander van een goede afwikkeling van het verkeer van en naar het centrum. Tevens moet er getracht worden het winkelcentrum zo veel mogelijk autoluw te maken zodat het winkelend publiek volop de ruimte krijgt.

Variant A en B
Vanwege geluidhinder en luchtkwaliteit wordt door de gemeente aangegeven dat het niet wenselijk is voor de bewoners aan de Stationsstraat om variant A hier langs te leggen. Vanuit het oogpunt van cultuur-historische waarde wordt door de Historische Vereniging Hardenberg aangegeven dat variant B minder ongunstig is dan variant A. Tevens is variant A verkeerskundig een slechte oplossing. (te nauwe bochten) los van het feit dat het financieel ongunstig is.
Daarom
kiest de fractie van de ChristenUnie voor variant B. Hoewel de fractie altijd voor variant B1 was (alleen huisnr 8), zijn wij na de oriënterende ronde, waarbij de fractie nadrukkelijk Gramsbergerweg nr 12 aan de orde heeft gesteld van mening dat er dan voor deze woning geen aanvaardbaar woon en leefklimaat blijft bestaan.  Dus hebben we besloten om met het voorstel van het college mee te gaan. Wel willen wij benadrukken dat het goed was om te horen van de insprekers tijdens de oriënterende ronde dat er een goede communicatie is geweest tussen college, ambtenaren en de bewoners. Dat is wel eens anders geweest.

De fractie stelde een aantal vragen:
Het college verwacht via externe subsidies de benodigde 459.000 Euro binnen te krijgen. Toch blijft dit een heikel punt. Wat als de subsidie niet komt?  Dan komt er een dekkingsvoorstel van het college. Komt hiermee het Masterplan dan niet verder onder druk te staan?
Bij aankoop van het Gammaterrein krijg je er een deelgebied bij wat ontwikkelt dient te worden hoe ga het college dat invullen?

Het antwoord van de wethouder:
De wethouder gaf aan dat hij heel goede mogelijkheden zag om het subsidiebedrag binnen te halen. En nader voorstel komt er over het Gamma terrein.

De discussie.
Bij de bespreking in de debat raad kwam naar voren dat een aantal partijen toch weer een nieuw onderzoek wilde. O.a. GroenLinks en de VVD. Dat verbaasde de ChristenUnie en wel om reden dat er in een eerder stadium voor gekozen is om de wegen waar deze partijen op doelden, het Stationsplein, Lage Gaardenstraat en Burgemeester Schuitestraat juist autoluw te maken. Maar wat de ChristenUnie nog meer verbaasde was dat juist de PvdA tegen was en alles bij het oude wilde laten. Men wilde eerst aanzien hoe de verkeersstromen gaan lopen. Een heel vreemde move. Want ook de PvdA heeft verkeersveiligheid hoog in het vaandel staan, maar accepteert dat het LOC  (1000 leerlingen, de bibliotheek en een aantal andere diensten) op deze manier van het centrum wordt afgesneden.

Meer achtergrondinformatie

Verbinding Europaweg naar Witte de Withstraat

“Het gebied rondom het gemeentehuis en de Spinde wordt opnieuw ingericht. De verkeerssituatie wordt gewijzigd, de huidige dubbele T-kruising zal verdwijnen. De Europaweg zal worden doorgetrokken en aansluiten op de Witte de Withstraat. Men bereikt de parkeergarage als automobilist via deze verlengde Europaweg en vervolgt zijn weg als voetganger via het nieuwe gemeenteplein (Spindeplein), welke als verblijfsgebied wordt ingericht. Het geheel nieuw te bouwen gemeentehuis  zal een extraverte uitstraling krijgen. In het concept wordt het Spindeplein doorgezet in het gemeentehuis zodat deze direct met elkaar verbonden zijn”.

Verbinding Witte de Withstraat naar Parkweg
Dit tracé, ontsluitingsweg Nijenstede, loopt vanaf de Witte de Withstraat naar de Gramsbergerweg, over het voormalige Gammaterrein, en buigt hier af naar de Parkweg.
In het Masterplan Centrum Hardenberg, dat het centrum een flinke kwaliteitsinjectie geeft, is ruimschoots aandacht voor de verkeersstructuur in het nieuwe centrum. Twee speerpunten zijn het beperken van autoverkeer dat geen bestemming heeft in het centrum en het bevorderen van een goede doorstroming van verkeer op de wegen in en rond het centrum.
De noordelijke route door het centrum, via de Havenweg, is in verband met de nieuwbouw van woningen en winkels binnen centrumplan De Markt komen te vervallen. Een deel van de verkeersdruk verschuift daardoor naar het zuidelijke deel van de route langs het centrum. Deze route, die via de Parkweg, Stationsstraat, Witte de Withstraat, Bruchterweg en Europaweg loopt,  kent echter meerdere knelpunten en is niet geschikt als ontsluitingsroute. Eén van de knelpunten is de kruising van de Bruchterweg met de Witte de Withstraat. Ook heeft de Stationsstraat slechts beperkte ruimte en is het hier niet mogelijk het wegprofiel zodanig aan te passen dat een veilige en vlotte doorstroming ontstaat. Daarom staat in het Masterplan, dat in 2002 unaniem door de gemeenteraad is vastgesteld, dat verkeer dat niet in het centrum hoeft te zijn via een nieuw te realiseren zuidelijke centrumroute kan rijden. Binnen het deelproject dat zich richt op het gebied rond het nieuwe gemeentehuis, wordt al rekening gehouden met een nieuwe zuidelijke ontsluitingsweg om het centrum heen. De Europaweg wordt in dit plan doorgetrokken ten zuiden van het nieuw te bouwen gemeentehuis en sluit bij de Petrakerk aan op de Witte de Withstraat.
Aan de oostkant van het centrum loopt de nieuwe ontsluitingsroute vanaf de kop van de Gramsbergerweg, over het voormalige Gammaterrein, richting de Parkweg. Hiervoor zijn vorig jaar verschillende mogelijke tracés in beeld gebracht. Er zijn diverse onderzoeken uitgevoerd om de definitieve keuze voor het tracé te kunnen bepalen. Alle tracés hadden als consequentie dat woningen aan de Gramsbergerweg of woningen en bedrijven aan de Stationsstraat gesloopt moesten worden. De mogelijke tracés zijn vorig jaar beoordeeld op verkeerskundige en verkeerstechnische aspecten en stedenbouwkundige inpasbaarheid. Op basis hiervan heeft het college van B&W in december een concept-voorkeurtracé gekozen. Dit tracé loopt vanaf de Witte de Withstraat, een klein deel van de Gramsbergerweg, buigt op de Gramsbergerweg af en loopt vervolgens oostelijk van de begraafplaats over het terrein van de voormalige Gamma. De weg sluit bij de appartementen naast het Lokaal Opleidingen Centrum aan op de Parkweg. Bij dit tracé moeten twee woningen aan de Gramsbergerweg gesloopt worden. Deze voorkeursvariant is inmiddels uitvoerig met direct betrokkenen, omwonenden en belanghebbenden besproken.
Het college van burgemeester en wethouders kiest nu definitief voor dit tracé. Het belangrijkste argument was de verkeersveiligheid, met name voor fietsers. Het gekozen tracé is goed en veilig oversteekbaar voor fietsers vanuit de richting Gramsbergen en Brucht/Bruchterveld. Een andere afweging was het toekomstige leefmilieu van de omwonenden en de inpassing van de weg in de omgeving, omdat de nieuwe weg door bestaand bebouwd gebied wordt aangelegd. De toekomstige geluidbelasting speelde hierbij een rol. Het gekozen tracé laat voldoende ruimte over tussen de woningen en de nieuwe weg, zodat het toekomstige woon- en leefmilieu kan worden gewaarborgd. Het voorstel wordt op 22 mei door de gemeenteraad besproken. Na de definitieve vaststelling door de gemeenteraad, worden de benodigde procedures voor de verwerving opgestart en wordt een bestemmingsplan opgesteld. De uitvoering van de ontsluitingsweg Nijenstede vindt naar verwachting in 2009 plaats”.  (bron: website gemeente Hardenberg)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Historische informatie (bron:  website gemeente Hardenberg)

De naam Nijenstede (ofwel 'nieuwe stad') herinnert ons aan de oudste geschiedenis van de stad Hardenberg.  Beter gezegd, aan de geschiedenis van de 'voorloper' van Hardenberg.
Het huidige kerkhof aan de Stationsstraat is het enige nog zichtbare overblijfsel van deze voormalige stad. Op dit kerkhof stond eens de kapel van Nijenstede, gewijd aan de heilige Stephanus. Volgens geschiedschrijvers is dit heiligdom der christenen gesticht rond het jaar 750, door Pipijn (opper-hofmeester van het Rijk der Franken). Men schrijft ook dat de ingewanden van bisschop Radbodus, overleden in 917 te Ootmarsum, in deze kerspelkerk zouden zijn begraven.

De stadsrechten van Nijenstede werden in 1362 verlegd naar het nabij gelegen kasteel op den Hardenberg, maar bisschop Jan van Arkel wilde dat men de doden bij de oude kerspelkerk van Nijenstede bleef begraven (vandaar nog altijd dit oude kerkhof). Van de restanten van deze zeer oude kapel bouwde men in 1653 een schooltje op de Eiermarkt. Het kerkhof was gelegen aan de hanze-route naar Pruissen en grensde ten noorden aan de rivier de Vecht.

Reacties op 'Doorstroming Verkeer in Hardenberg'