Wat moeten kerken met de WMO?

dinsdag 05 december 2006 14:17

Op initiatief van de gemeenteraadsfracties van de ChristenUnie en het CDA kwamen donderdagavond 30 november ruim 60 personen van 31 kerken uit de gemeente Hardenberg bij elkaar om samen te spreken over de nieuwe Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Raadslid Mettina Grimmerink in haar inleiding: “De WMO legt niet alleen nieuwe taken bij de gemeente, zoals de toekenning van de huishoudelijke verzorging en de ondersteuning van mantelzorgers en vrijwilligers, maar daarnaast is de rode draad in de wet dat mensen meer verantwoordelijkheid moeten nemen voor zichzelf en voor anderen. Kerken zijn altijd heel actief geweest in het omzien naar elkaar en het bezoeken van ouderen en zieken.” Ook wees zij erop dat de christelijke partijende kerken zien als een belangrijke gesprekspartner voor de gemeente in het signaleren van knelpunten omdat kerkleden veel contacten hebben met mensen die zorg nodig hebben. Voor het onderhouden van contacten met  de gemeente zouden kerken een Platform kunnen oprichten dat alle kerken in de gemeente Hardenberg vertegenwoordigt.

Er was ook aandacht voor een initiatief van kerken in onder meer Zwolle: de Stichting Present. De heer Bart Kragt van deze stichting legde uit hoe Present nieuwe groepen vrijwilligers weet te motiveren. Een activiteit die zij leuk vinden om te doen wordt gekoppeld aan wat een maatschappelijke organisatie graag gedaan wil hebben voor een cliënt. Dat kan gaan van een tuin weer netjes maken, tot een kamer behangen of iemand helpen verhuizen. Juist omdat de activiteit eenmalig is en zelf gekozen, maak je mensen actief die tot nu toe nooit vrijwilligerswerk deden. In de vragenronde bleek dat kerken zich nog bezinnen op wat zij kunnen doen.

Reacties op 'Wat moeten kerken met de WMO?'