Raad Hardenberg kiest voor meer ecologisch bermbeheer

hardenbergdinsdag 01 augustus 2017 12:30

De gemeenteraad kiest voor ecologisch bermbeheer. De gemeenteraad heeft in 2016 met een motie opdracht gegeven aan het college van Burgemeester en Wethouders om de raad een plan aan te bieden hoe er meer ecologisch bermbeheer gestimuleerd kan worden. Dit plan is in april aangeboden aan de raad waarbij het college aangaf om 35% van areaal dat de gemeente kent, ecologisch te gaan beheren. Dit beheer zou bestaan uit een gedeelte klepelen en afzuigen.  En een gedeelte maaien met een cyclomaaier, verzamelen en afvoeren. Tijdens de behandeling in de raad werd nog eens specifiek gevraagd aan het College, maak nu eens een doorkijk als de ambitie hoger zijn. Dat heeft het college gedaan en zo lag er op 18 juli een voorstel met een doorkijk naar 2027. Dan zou er 90% van het areaal ecologisch beheerd kunnen worden. De raad is van mening dat door meer ecologisch bermbeheer de biodiversiteit in de bermen aangewakkerd kan worden  en dit ten goede komt aan de natuur.

Klepelen en direct afzuigen                                Traditioneel maaien, verzamelen en afvoeren

Biodiversiteit

Dat biodiversiteit  en ecologie in de samenleving  hoog op de agenda staat konden we de afgelopen weken lezen in de diverse media.  Boer verdient aan de natuur kopte de Stentor. Uit het artikel kwam naar voren dat Friesland Campina en de Rabobank bezig gaan met het onderwerp biodiversiteit.  Boeren die later hun gras gaan maaien kunnen een hogere melkprijs tegemoet zien. Boeren die investeren om meer natuur terug te brengen rond boerderijen en landerijen kunnen een rentekorting krijgen, zo gaf de Rabobank aan. Boer wil van zijn gifspuit af, stond in een artikel van het dagblad van het Noorden. Boeren en tuinders  moeten van chemische middelen af. Het was geen milieu beweging die dit zei maar de agrarische branche organisatie LTO zelf. Ook zij zijn zich er van bewust dat er veel meer samengewerkt moet worden in en met de natuur om de biodiversiteit en daarmee de natuurlijke vijanden aan te jagen. En als klap op de vuurpijl stelt de staatsecretaris van Dam van economische zaken jaarlijks 20 miljoen extra beschikbaar voor agrarisch natuurbeheer. Het geld is bedoeld voor versterking van de biodiversiteit en het behoud van weide en akkervogels in landbouwgebieden.  Kortom er komen veel kansen om met biodiversiteit aan de slag te gaan.

Ambitie

De ambities in de raad lagen hoger dan het voorstel van het college aangaf. Echter het antwoord van het college was, laat ons nu eerst aan de slag gaan met wat wordt voorgesteld om zo ervaring op te doen. De raad ging daarmee akkoord. Maar onze eigen fractie  zag ook kansen d.m.v. burgerparticipatie het areaal uit te breiden. Waarom geen landbouwers inschakelen in de uitgebreide landbouwgebieden vroeg Klaas Mulder zich af en dit werd breed gedragen door de raadsleden. Zo kon het gebeuren dat er een motie werd ingediend waarbij het college de opdracht kreeg een pilot te starten om landbouwers te benaderen om bij te dragen  in het ecologisch bermbeheer. Want het benodigde machinepark is toch wel vaak aanwezig bij de heren landbouwers. Het college nam deze motie over en gaat ermee aan de slag.

Klaas Mulder

Reacties op 'Raad Hardenberg kiest voor meer ecologisch bermbeheer'