Tienermoeders, Schiphol, windmolens en gehandicapten
Bovenstaande punten zijn maar een paar voorbeelden van onderwerpen die de afgelopen tijd aan bod gekomen bij discussies binnen PerspectieF over het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie. Hieronder volgt er een verslag van de werkzaamheden van de PerspectieF Denktank in het kader van het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie met daarbij een overzicht van de door ons ingediende wijzigingsvoorstellen waarvan een groot deel bij voorbaat door het uniebestuur is overgenomen. De resterende moties zullen worden behandeld op het uniecongres van 17 november.
Meer dan 125 moties
Het na de zomer gepresenteerde concept verkiezingsprogramma van de ChristenUnie is door deelnemers van de PerspectieF Denktank uitvoerig bestudeerd. Dit heeft geresulteerd in meer dan 125 ideeën voor amendementen en een overzicht van kleine tekstuele verbeteringen (taalfouten, euro´s ipv guldens, etc.).
Uiteindelijk is het grote aantal moties door het bestuur teruggebracht tot 30 moties die zijn ingediend bij het uniebestuur. Daarnaast is het overzicht van tekstuele verbeteringen ingestuurd en zijn ruim 20 moties die PerspectieF niet heeft ingediend alsnog ingediend door twee kiesverenigingen (Haarlem en Krimpen aan den IJssel).
Werkconferentie
Op 27 oktober heeft er een voorbespreking plaats gevonden tussen indieners van moties, het uniebestuur en de leden van de verkiezingsprogram commissie. In totaal waren er op dat moment iets meer dan 100 moties ingediend door 7 kiesverenigingen en PerspectieF. Voldoende voor een lange dag met interessante debatten, maar ook enigszins teleurstellend als je je bedenkt dat er meer dan 200 kiesverenigingen zijn. Dit heeft vermoedelijk te maken met de korte termijn die er stond voor het bestuderen van het programma en het feit dat veel kiesverenigingen het al druk hebben met de unievorming en de komende gemeenteraadsverkiezingen.
Tijdens de werkconferentie zijn de concept preadviezen van het uniebestuur besproken. De discussie was voor verschillende indieners aanleiding om een aantal bij nader inzien overbodige moties in te trekken. Bij andere moties bleek dat de tekst van de moties en/of het preadvies van het bestuur aangescherpt kon worden zodat sommige moties alsnog (gedeeltelijk) konden worden overgenomen. Na de werkconferentie zijn er nog van 3 kiesverenigingen moties binnengekomen.
Voorlopige resultaten PerspectieF
Uiteindelijk zijn er nu daags voor het congres waarop het verkiezingsprogramma zal worden vastgesteld nog 117 moties overgebleven waarvan er 42 door het uniebestuur worden overgenomen, 19 gewijzigd worden overgenomen en 56 niet worden overgenomen. Van deze laatste categorie zijn er vooralsnog wel 9 moties aanleiding voor redactionele wijzigingen ter verduidelijking.
Van de 42 overgenomen moties zijn er 8 ingediend door PerspectieF. Daarnaast zijn er 3 ingediend door Haarlem en 2 door Krimpen, die dus mede door het werk van de denktank van PerspectieF tot stand zijn gekomen. Van de 19 gewijzigd overgenomen moties zijn er 3 ingediend door PerspectieF, 3 door Haarlem en 2 door Krimpen. Van de 56 niet overgenomen moties zijn er 6 ingediend door PerspectieF, 4 door Haarlem en 4 Krimpen.
In totaal zijn er dus door PerspectieF, Haarlem en Krimpen 35 moties ingediend. Van de ingediende moties is dus bijna 1/3 deel direct of indirect afkomstig van PerspectieF. Het gaat echter natuurlijk niet om de aantallen moties, maar om de inhoud. Van de 35 moties worden er in het preadvies van het uniebestuur 21 geheel of gedeeltelijk overgenomen, meer dan de helft dus. Dit is 1/3 van het totaal aantal geheel of gedeeltelijk overgenomen moties (42 geheel, 19 gedeeltelijk).
Uniecongres
Op het uniecongres van 17 november aanstaande wordt er over alle 117 moties gestemd. Een deel van de overgebleven 14 moties die in het preadvies niet worden overgenomen zullen op 17 november worden verdedigd, een enkele motie wordt wellicht nog ingetrokken.
Het bestuur van PerspectieF is op het moment bezig met het uitwerken van de PerspectieF bijdrage op het uniecongres: welke moties gaan we verdedigen, welke moties van andere indieners krijgen onze steun, etc. Een hele klus. We zijn in ieder geval tevreden over de voorlopige resultaten van de moties die door ons zijn ingediend en natuurlijk ook voor de andere overgenomen moties die naar onze overtuiging vrijwel zonder uitzondering goede verbeteringen zijn op het verkiezingsprogramma. We hopen op een goede gedachtewisseling op 17 november waarbij er nog meer moties van ons zullen worden overgenomen.
Hieronder staat een overzicht van de 35 moties waarin PerspectieF een aandeel heeft gehad en de preadviezen van het uniebestuur. Het concept verkiezingsprogramma kun je vinden op www.christenunie.nl
Blz |
artikel |
Indieners |
Overweging |
Wijziging / Toevoeging |
preadvies |
|
Na 1.4 |
PerspectieF |
|
"Ten einde de dualistische verhouding tussen regering en parlement te onderstrepen worden bindende regeerakkoorden afgewezen. Een regeerakkoord wordt alleen ondertekend door de ministers, en dus niet door de fractievoorzitters." |
gewijzigd overnemen De passages over regeerakkoorden in de tekst zijn ruimer gesteld en in een bredere context ingekaderd, en lenen zich niet goed om in een exact geformuleerd actiepunt om te zetten. De ChristenUnie verzet zich primair tegen een monistische cultuur. Geen actiepunt dus. Wel op blz. 16 aan eerste alinea 1.1. toevoegen: Herstel van dualistische verhoudingen tussen regering en parlement bepaalt beide weer tot de eigen primaire verantwoordelijkheden. Dat is een essentiële voorwaarde om een heldere verantwoordingsstructuur en -cultuur mogelijk te maken. |
|
1.53 |
PerspectieF |
|
SCHRAP het gehele punt. |
niet overnemen Het voorstel sluit aan op de reeds jaren terug ingeslagen weg om delen van het verkeerstoezicht uit het strafrecht te halen en binnen het bestuursrecht te regelen (zie o.m. Wet Mulder). Met parkeerwachters doen gemeenten goede ervaringen op. Dit bestuurlijke toezicht staat strafrechtelijke sancties in geval van strafrechtelijk gesanctioneerde verkeersdelicten, als blijkend uit de wegenverkeerswet, niet in de weg. |
|
Voor 1.57 |
PerspectieF |
|
"De overheid voert straffen uit. Privatisering van penitentiaire inrichtingen wordt afgewezen." |
overnemen Over de taak van de overheid moet geen misverstand bestaan. Overigens bedoelen we hiermee niet dat bijvoorbeeld zaken als de organisatie van werk in de inrichtingen niet zou kunnen worden uitbesteed aan particuliere organisaties en bedrijven. |
28 |
1.73 |
Haarlem |
|
WIJZIG in: "De toegankelijkheid van ons gemeenschappelijke erfgoed moet in beginsel vrij zijn. Daarom worden de toegangsprijzen van rijksmusea afgeschaft." |
niet overnemen Met deze beperkte toegangsprijs ontstaat laagdrempelige toegankelijkheid. Een gering bedrag betekent toch een bewuste keuze om een museum te bezoeken. Zaken van waarde mogen een (geringe) prijs hebben. Verder kan handhaving van de toegangsprijs entree van ongewenste lieden helpen voorkomen. Daarenboven kost overname ruim f. 40 mln. Wel is de motie aanleiding om in artikel 1.73 te spreken over laagdrempelig, ipv vrije toegankelijkheid. De tekst wordt dan: De toegankelijkheid van ons gemeenschappelijke erfgoed moet in beginsel zo laagdrempelig mogelijk zijn. Daarom worden de toegangsprijzen van rijksmusea vastgesteld op een bedrag van 1 euro. |
|
1.76 |
PerspectieF |
|
B. WIJZIG eerste zin IN: "De overheid verplicht zich tot het zorgvuldig en eenvoudig gebruik van het Nederlands in haar communicatie met de burgers en als bestuurstaal." (maar dan hoort het punt in paragraaf 1.3 thuis) EN SCHRAP tweede zin |
niet overnemen De plaats van het artikel is terecht. De cultuurinvalshoek is belangrijk. Vgl. organisaties als de Nederlandse Taalunie. Een taal ontwikkelt zich inderdaad, maar het Duits of het Vlaams blijken veel meer een eigen ontwikkelingsrichting te hebben dan het Nederlands, waarin veel meer Engelse woorden zijn binnengeslopen. Waarom lukt het in andere landen wel om het eigene van de taal te bewaren? De overheid mag dat best bevorderen. Wel geeft de motie aanleiding het woord ´instandhouden´ uit het artikel te wijzigen in ‘bevorderen’. De tekst luidt dan: De overheid ziet toe op en bevordert het eenvoudig en zorgvuldig gebruik van het Nederlands als bestuurs-, cultuur- en omgangstaal. Er dient een Nederlands-Vlaamse commissie te worden ingesteld die zorg draagt voor het vertalen van met name Engelse woorden en begrippen in het Nederlands. |
31 |
1.80 |
Krimpen |
|
Deze zin SCHRAPPEN. |
gewijzigd overnemen Kijk- en luistergelden zijn inderdaad geschrapt. Bedoeld is dat omroepen voor gederfde reclameinkomsten vanuit publieke middelen worden gecompenseerd. Artikel wordt dienovereenkomstig aangepast. |
|
Parag. 1.8 alinea 2, na 2e zin |
PerspectieF |
|
"Hetzelfde geldt voor het Fries als tweede erkende taal in ons land. Streektalen zijn belangrijk voor de eigen identiteit van gemeenschappen. Culturele initiatieven om streektalen levend te houden verdienen daarom overheidssteun." |
overnemen Met dien verstande dat Fries alleen in Friesland een tweede taal is. |
33 |
2.3 |
Krimpen |
|
WIJZIG IN: "(…) bevoegd de (behandeling van een verzoek om) echtscheiding op te schorten (…)" VOEG TOE: "Het zogenaamde "flitsscheiden", de mogelijkheid om de wettelijke echtscheidings-procedure te omzeilen via om- zetting van het huwelijk in een geregistreerd partnerschap - welke samenlevingsvorm veel sneller dan een huwelijk kan worden ont- bonden -, wordt onmogelijk gemaakt." |
voorstel 1 niet overnemen De formulering sluit het voorstel van Krimpen in. Om dit te verduidelijken wordt ´echtscheiding´ in tweede zin van 2.3 vervangen door ´echtscheidingsprocedure´. Voorstel 2 overnemen.
|
|
2.62 |
PerspectieF |
|
SCHRAP DIT PUNT |
Niet overnemen Het is niet de bedoeling om het gebruik van de Engelse taal uit te sluiten. Wel moet er gewaakt worden door verdere internationalisering van het hoger onderwijs de aandacht voor de Nederlandse taal en cultuur verder afneemt. Gelet op het misverstand wordt aan eerste alinea par. 2.9 toegevoegd: Het streven naar een sterke internationale positie van het hoger onderwijs neemt niet weg dat het behoud van het Nederlands als wetenschapstaal cultureel en maatschappelijk van groot belang is. Om die reden blijft Nederlands de voertaal in het hoger onderwijs. |
40 |
2.63 |
Haarlem |
|
VOEG TOE: "De arbeidsvoorwaarden van beginnende wetenschappers (assistenten en onderzoekers in opleiding, de zogenaamde AIO´s en OIO´s) worden sterk verbeterd." |
niet overnemen De positie is recent al behoorlijk verbeterd. We zien hiervoor overigens geen financiele ruimte. |
|
2.64 |
PerspectieF |
|
Tenzij er een beter voorstel komt stellen wij voor geen uitspraken te doen over wijziging van het studiefinancieringsstelsel op dit punt. SCHRAP DUS DIT ACTIEPUNT en maak in de tekst alleen melding van het aandachtspunt dat bij de inkomensafhankelijke AANVULLENDE beurs MEER rekening moet worden gehouden met het aantal studerende kinderen binnen een gezin. VERVANG DIT PUNT DOOR: Verhogingen van het collegegeld dienen te worden gecompenseerd. Differentiatie van collegegelden naar opleiding of onderwijsinstelling moet worden tegengegaan. Daarnaast moet het collegegeld per maand betaald kunnen worden." |
gewijzigd overnemen Wij willen goed luisteren naar PerspectieF. De achterliggende bedoeling van de huidige voorstellen is om op langere termijn tot één, inkomensafhankelijke beurs te komen. Dit perspectief vraagt evenwel om de nodige uitwerkingen, waarover wij de indiener aanraden om met de TK-fractie verder van gedachten te wisselen. Voor dit moment is het beter te volstaan met het aandachtspunt ‘kinderen’ bij de bepaling van de inkomensafhankelijke aanvullende beurs. Dit punt impliceert dat de noodzaak ontvalt aan het tweede voorstel over het collegegeld van PerspectieF. Gespreide betaling collegegelden is een verantwoordelijkheid van de universiteiten; het is niet goed maatschappelijke organisaties al te snel verantwoordelijkheden uit handen te nemen. Samenvattend: wordt een gewijzigde redactie van dit artikel voorgesteld: Bij de bepaling van de hoogte van de inkomensafhankelijke beurs wordt meer rekening gehouden met het aantal studerende kinderen binnen een gezin. De derde alinea van 2.9 wordt: In de studiefinanciering is er alle aanleiding meer rekening te houden met de positie van de grotere gezinnen. Om die reden wordt de hoogte van de aanvullende beurs mede afhankelijk van het aantal studerende kinderen binnen een gezin. Voor elke student moet de mogelijkheid bestaan onder gunstige condities te lenen. Voor de langere termijn is er onderzoek nodig naar een efficientere financieringsstructuur van het hoger onderwijs, waarbij de hoogte van de basisbeurs en de hoogte van het collegegeld in onderlinge samenhang moeten worden gezien. |
40 |
Na 2.67 |
Krimpen |
|
"De OV-studentenkaart blijft gehandhaafd. De strakke grenzen die de week- van de weekendkaart scheiden (vrijdag 19.00 uur en maandag 04.00 uur) moeten worden opgerekt. De weekkaart moet ook op vrijdagavond geldig zijn, de weekendkaart ook op vrijdagmiddag en maandagochtend." |
niet overnemen. Het is een sympathieke motie, maar de kosten bedragen circa 70-80 miljoen; een bedrag waarmee in de financiele opstelling tot nu toe geen rekening is gehouden. Overigens is te verwachten dat met de invoering van de chipkaart (vanaf 2003) dit probleem gemakkelijker uit de wereld zal kunnen worden geholpen. |
|
Na 2.67 |
PerspectieF |
|
"Wanneer een student tijdens zijn studie vertraging oploopt door een handicap of een chronische ziekte moet de mogelijkheid voor extra studiefinanciering aanwezig zijn." |
overnemen Dit is een verbetering. |
|
Na 2.67 |
PerspectieF |
"De numerus fixus moet in zijn huidige vorm verdwijnen. Alleen als een opleiding van het één op het andere jaar wordt overspoeld door een grote toestroom van nieuwe studenten mag tijdelijk een capaciteitsfixus worden ingevoerd." |
niet overnemen De opleidingsplaatsen moeten worden uitgebreid. Daar is in de fin. paragraaf geld voor uitgetrokken. Dure opleidingsplaatsen moeten evenwel in relatie staan tot een te verwachten aanbod, om kapitaalvernietiging te voorkomen. Daarom is bij dure studies enige regulering van het aanbod nodig. Zie ook pre-advies op par. 3.1. |
|
|
Na 2.67 |
PerspectieF |
"Werk/leer-situaties, zoals de stage, mogen niet misbruikt worden om regulier werk, zonder begeleiding en zonder of tegen geringe betaling te laten verrichten. Er moeten wettelijke regelingen komen om de rechtspositie van de stagiair vast te leggen. Zo moet er bijvoorbeeld een minimum-stagevergoeding komen. Verplichte betalingen van bedrijven of studenten aan opleidingen om stage te lopen moeten worden verboden. Ook de begeleiding van de stagiair moet worden verbeterd." |
Niet overnemen Aandacht vragen voor de positie van stagiaires is prima, maar deze invulling gaat veel te ver. Dergelijke zaken moeten aan de eigen verantwoordelijkheid van opleidingsinstituten en bedrijfsleven worden overgelaten. |
|
|
3.24 |
PerspectieF |
|
WIJZIG IN: "De overheid draagt zorg voor een goede voorlichting aan ongewenst zwangere vrouwen over de implicaties van de keuze voor abortus-provocatus. Ook de mogelijkheden van adoptie worden hierbij onder de aandacht gebracht. De overheid zorgt voor goede ondersteuning van vrouwen tijdens en na een ongewenste zwangerschap. Hierbij strekt de zorg zich uiteraard ook uit tot de kinderen van deze vrouwen en wordt specifiek beleid ontwikkeld voor de opvang en begeleiding van tienermoeders." |
overnemen NB. Bij de motivatie moet de kanttekening worden gemaakt dat niet de schijn van legitimatie bij een keuze voor abortus provocatus wordt gewekt. Dat wijst de ChristenUnie ten stelligste af. We lezen het voorstel als het ware bij wijze van een pleidooi voor ondersteuning van het werk van de VBOK in de volle breedte. |
43 |
Na 3.29 |
Krimpen |
|
"Pillen en andere middelen specifiek bedoeld voor de op- wekking van abortus of voor zelfdoding blijven verboden." |
niet overnemen Het standpunt inzake de pil van Drion vloeit onmiskenbaar voort uit artikel 3.23 en volgende, in het bijzonder 3.27. |
|
3.32 |
PerspectieF |
|
WIJZIG IN: "Het octrooirecht dient zich strikt te beperken tot uitvindingen. Het menselijk lichaam noch delen van het menselijk lichaam noch menselijke genen dienen octrooieerbaar te zijn. Hetzelfde geldt voor dieren en planten. Europese wetgeving hieromtrent dient aangepast te worden. |
overnemen Verduidelijking. Overname leidt overigens ook tot enkele aanscherpingen in par. 3.3. We vragen het congres mandaat om de redactie aan te passen. Eerste alinea: Er is ondubbelzinnige wet- en regelgeving nodig op het gebied van biotechnologisch en genetisch onderzoek en de toepassingen daarvan in de gezondheidszorg. Uitgangspunt blijft dat voor de toepassing van biotechnologie, waarbij genetische manipulatie aan de orde is, het nee, tenzij beginsel onverkort wordt gehandhaafd. De beoordeling van de vergunningsaanvraag geschiedt aan de hand van een integraal toetsingskader, waarin in elk geval de volgende criteria zijn opgenomen: Vanaf: ´bij de bepaling": Bij de bepaling van dit toetsingskader dient een verscheidenheid aan deskundigen te worden betrokken. Nederland kan in dit opzicht een voortrekkersrol binnen Europa spelen. Internationale toetsing mag echter niet de mogelijkheid verhinderen dat nationaal strengere regels van kracht zijn. Gebruik van proefdieren wordt zoveel mogelijk beperkt, en dient aan hetzelfde toetsingskader te worden onderworpen. Het kloneren van mensen of dieren wordt verboden. Deze handeling doorbreekt de in de schepping vastgelegde orde van geslachtelijke voortplanting bij ´hogere´ organismen. |
45 |
3.47 |
Krimpen |
|
VOEG TOE: "Openbare gebouwen moeten goed toegankelijk zijn voor gehandicapten. Het Internationaal Toegankelijkheidssymbool geeft hiervoor goede criteria." |
overnemen Verbetering |
52 |
4.22 |
Krimpen |
|
"Handhaving en controle op de naleving van milieu- en veiligheidsnormen hebben een hoge prioriteit." |
overnemen Verbetering. |
56 |
4.23 |
Haarlem |
|
WIJZIG hele actiepunt in: "De Nederlandse regering moet zich inspannen de Kyoto doelstellingen ten aanzien van de reductie van de uitstoot van broeikasgassen ruim voor 2012 te halen en moet zich doelen stellen om op korte termijn tot een meer substantiële reductie van de CO2-uitstoot te komen. De inzet bij onderhandelingen voor een volgend internationaal klimaatverdrag (post-Kyoto) zal gebaseerd moeten zijn op het stoppen van de temperatuurstijging." |
gewijzigd overnemen De ChristenUnie is ambitieus en wil dit beter verwoorden door te bepalen dat 50% van de Kyoto-reductiedoelstellingen in eigen land moeten worden gerealiseerd. In aansluiting wordt de suggestie weggenomen alsof we zouden goedkeuren dat de temperatuur wel wat mag stijgen. Om misverstanden uit te sluiten wordt een gewijzigde redactie van dit artikel voorgesteld: 1. Nederland neemt voldoende maatregelen om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen met 6% ten opzichte van 1990 in 2010 conform de Kyoto-afspraken. Nederland blijft zich daarbij verplichten tot substantiële reductiemaatregelen in eigen land. 2. De Nederlandse inzet bij onderhandelingen over de tweede budgetperiode onder het klimaatverdrag moet gericht zijn op 40-60% reductie in 2030. Tegelijk wordt ingezet op deelname van ontwikkelingslanden aan het verdrag om het zogenaamde weglekken van CO2 te voorkomen. Westerse landen, waaronder Nederland, zijn echter verplicht deze landen te steunen in de transitie naar een koolstofarme en duurzame economie. |
|
4.18 |
PerspectieF |
|
VOEG na laatste zin toe: "Windmolenparken op zee moeten worden ontwikkeld." |
overnemen Goede aanvulling, met de kanttekening dat zeewindmolenparken wel gebaseerd moeten zijn op een integrale visie op de Noordzee, gelet op het drukke economische gebruik op dit moment al (zeevaart, visserij, oliewinning, pijpleidingen). Ook trekvogelroutes moeten worden ontzien. |
|
4.68 |
PerspectieF |
|
WIJZIG IN: "De kilometerheffing wordt landelijk ingevoerd waarbij de motorrijtuigenbelasting wordt afgeschaft. Bij de uiteindelijke vormgeving van de kilometerheffing moeten factoren als zuinigheid van de auto, regionale bevolkingsdichtheid, tijdstip van verkeersdeelname en privacy worden meegewogen. Uiteindelijk moet ook de hoeveelheid kilometers per jaar invloed hebben op de hoogte van de heffing (progressief stelsel)." |
Overnemen. Met de regionale spreiding werd beoogd een lager tarief te hanteren in die gebieden waar een bepaald kwalitatief aanbod openbaar vervoer aanwezig is. Dat aspect wellicht nog meenemen. Eerste twee zinnen moeten dan wel in de inleiding worden opgenomen omdat anders niets meer over het nut van de kilometerheffing wordt gezegd en over het feit dat dit idee een authentiek ChristenUnie-idee is! |
63 |
4.74 |
Haarlem |
|
WIJZIG IN twee aparte punten: "Grootschalige uitbreiding van het landelijke en regionale hoofdwegennet mag niet meer plaats vinden. Voorgenomen uitbreidingen van het hoofdwegennet worden kritisch tegen het licht gehouden. Uitbreiding van het aantal rijbanen dient slechts zeer selectief plaats te vinden. De geplande aanleg van de doorstroomroute A4 wordt afgewezen." En "De nadruk moet liggen op betere benutting van het bestaande wegennetwerk door bijvoorbeeld verlaging van de maximale rijsnelheid, automatische voertuiggeleiding en een meer flexibele wegindeling (smallere rijbanen in de spits). Het gebruik van de vluchtstrook als extra rijstrook is alleen mogelijk als de veiligheid voldoende gegarandeerd is (voldoende uitwijkhavens, brede berm, dynamische afsluiting van de rijbaan)." |
overnemen Verduidelijking |
|
4.77 |
PerspectieF |
|
WIJZIG dit punt in: Schiphol kan op de huidige locatie binnen de randvoorwaarde van selectieve groei blijven bestaan. Uitbreiding van Schiphol is alleen een reële optie als dat in financieel en ecologisch opzicht verantwoord is. De aanleg van een nieuwe nationale luchthaven op zee wordt afgewezen. |
Niet overnemen. De formulering over een luchthaven in zee is reeds zeer restrictief beschreven.. Als we de beoogde milieuwinst boeken (zie preadvies bij motie 75) kan voorkomen worden dat we zelfs maar aan een luchthaven in zee hoeven te denken. |
63 |
Na 4.78 |
Haarlem |
|
"Voor bestemmingen die binnen zes uur per trein kunnen worden bereikt wordt er per vliegtuigticket een ´zes-uren heffing´ ingevoerd." |
overnemen Concretisering |
63 |
Na 4.79 |
Haarlem |
|
"Regionale luchtvaart moet worden ontmoedigd. De mogelijkheid één of meerdere regionale luchthavens te sluiten moet worden onderzocht. Uitbreiding van regionale luchthavens vindt in ieder geval niet meer plaats." |
gewijzigd overnemen Tweede zin niet overnemen. Artikel luidt dan: Regionale luchtvaart moet worden ontmoedigd. Uitbreiding van regionale luchthavens vindt in ieder geval niet meer plaats. |
|
Na 4.82 |
PerspectieF |
|
"Nederland dient zich in te spannen voor de komst van Europese regelgeving die levensreddende voorzieningen bij vrachtwagens zoals camera’s, dode hoekspiegels en gesloten zij-afscherming verplichten en hierop vooruitlopend nationale regels vast te stellen." |
niet overnemen Dit voorstel is te gedetailleerd. Daarenboven is dit voor nieuwe vrachtwagens reeds beleid en ligt verdere aanscherping op europees niveau in de pijplijn. |
64 |
Na 4.82 |
Krimpen |
|
"Geluidsnormen dienen geen belemmering te zijn voor traumahelikopters om uit te mogen vliegen indien dat nodig is." |
niet overnemen Dit voorstel is te gedetailleerd. |
64 |
Na 4.83 |
Haarlem |
|
"Er komt een investeringsimpuls in netwerken van stadsgewestelijk en stedelijk openbaar vervoer (light-rail, metro, tram en bus)" |
niet overnemen Er is wel degelijk ook gedoeld op hetgeen Haarlem wil. |
|
4.86 |
PerspectieF |
|
WIJZIG IN: "De spoorverbinding Utrecht-Duitse grens wordt viersporig gemaakt, mede omdat dat de beste garantie biedt voor een volwaardige aanleg van de HSL-Oost en dus voor hoogwaardige concurrentie van deze snelle trein ten opzichte van het vliegtuig. Op deze verbinding wordt een snelheid van 200 km/u toegestaan, worden gelijkvloerse kruisingen opgeheven en wordt het spoor in stedelijk gebied zoveel mogelijk verdiept aangelegd." |
Gewijzigd overnemen. Uit berekeningen blijkt dat zeker de eerste tien jaar volstaan kan worden met gedeeltelijke viersporigheid. Voor het woord "viersporig" toevoegen "zonodig gefaseerd". Gewijzigde tekst luidt dus: De spoorverbinding Utrecht-Duitse grens wordt, zo nodig gefaseerd, viersporig gemaakt, mede omdat dat de beste garantie biedt voor een volwaardige aanleg van de HSL-Oost en dus voor hoogwaardige concurrentie van deze snelle trein ten opzichte van het vliegtuig. Op deze verbinding wordt een snelheid van 200 km/u toegestaan, worden gelijkvloerse kruisingen opgeheven en wordt het spoor in stedelijk gebied zoveel mogelijk verdiept aangelegd. |
64 |
Na 4.87 |
Haarlem |
|
"Er moet een onderzoek worden gedaan naar de invoering van gratis openbaar vervoer binnen steden." |
niet overnemen Ook openbaar vervoer mag best een prijs hebben Wel zien we wat in initiatieven als een één-euro of gulden tarief zoals nu reeds in sommige steden. Dat beschouwen wij echter als verantwoordelijkheden van steden en vervoersregio´s die op grond van het program (kansrijke initiatieven) mogelijk in aanmerking komen voor ondersteuning. |
65 |
Na 4.96 |
Haarlem |
|
"De aanpak van wateroverlast en een nieuwe organisatie van het actieve (stedelijk) grondwaterbeheer verdient hoge prioriteit. Er wordt een integrale visie op grondwaterbeheer ontwikkeld en wettelijk wordt vastgelegd wat de verantwoordelijkheden zijn (met name wat betreft ontwatering en afwatering) van grondeigenaren, gemeenten en waterschappen bij het voorkomen en bestrijden van grondwateroverlast in nieuwe situaties." |
overnemen verbetering. |
71 |
5.43 |
Krimpen |
|
WIJZIG IN: "De Europese Commissie is een uitvoerend, ambtelijk orgaan. Hoewel een Commissaris uit iedere lidstaat de herkenbaarheid van de Commissie bij de burgers vergroot, komt dit de werkbaarheid niet ten goede. Het aantal commissarissen blijft daarom na de uitbreiding van de EU maximaal op het huidige niveau van twintig. De grotere lidstaten moeten daarvoor hun tweede Commissaris inleveren. Kleinere landen gaan in de toekomst per regio gezamenlijk één of meer Commissarissen leveren." |
niet overnemen Mogelijk leidt uitbreiding tot verlies van commissarisplaatsen voor kleinere lidstaten. De ChristenUnie wil dit punt echter minimaal tot onderhandelingspunt in het nationaal beleid mbt de uitbreidingsonderhandelingen maken. |
78, 79 |
Parag 6.3 |
Haarlem |
|
"Nederland moet zich inzetten voor de komst van internationaal bindende regelgeving voor internationaal opererende bedrijven ten aanzien van maatschappelijk verantwoord ondernemen (arbeidsrechten, mensenrechten en milieunormen). De vrijwillige OESO Richtlijnen voor Multinationale Ondernemingen zijn een belangrijke nieuwe standaard voor ondernemingen, maar kunnen internationaal bindende regelgeving niet vervangen." "Bij het inkoop- en aanbestedingsbeleid van de overheid moet voorrang worden gegeven aan sociaal en ecologisch verantwoorde producten en diensten (duurzaam inkopen en innovatief aanbesteden). " |
gewijzigd overnemen (eerste niet, tweede wel) In wetgeving kun je wel verboden instellen en zaken normeren maar niet goed gedrag voorschrijven. Bevorderen is de weg. Het tweede punt kan daarom wel worden overgenomen. |
- Labels
Reacties op 'Tienermoeders, Schiphol, windmolens en gehandicapten'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.