'Niet elk kind redt het op een normale basisschool'
Het streven om zorgkinderen te integreren met gewone is een illusie gebleken. Een artikel van de hand van Ton Monasso, voorzitter Jonge Democraten, en Gerda Visser-Wijnveen, Politiek Commisaris Onderwijs van PerspectieF, ChristenUniejongeren
Onder de titel ’Weer Samen Naar School’ is sinds
1991 beleid gevoerd om basisscholen in staat te stellen zelf extra
aandacht en zorg te geven aan alle leerlingen die dat nodig hebben.
Dit om te zorgen dat leerlingen die anders naar het speciaal
basisonderwijs zouden gaan, op een reguliere basisschool kunnen
blijven.
Dit systeem, waarbij integratie het kernwoord is, was erop gericht om ’overbezetting’ van het speciaal onderwijs tegen te gaan. Dat was hard nodig, want het percentage leerlingen dat speciaal onderwijs volgde, liep in sommige regio’s op tot 11 procent. Helaas is dit beleid te ver doorgeslagen. De criteria voor toegang tot het speciaal onderwijs zijn zó strikt, dat de kans dat een leerling die maar met moeite op een normale basisschool kan functioneren, een ’entreebewijs’ voor het speciaal onderwijs krijgt heel klein is. Geheel in de geest van ’Weer Samen Naar School’ wordt er dan ook steeds vaker geprobeerd een oplossing binnen een reguliere school te vinden.
In de praktijk blijkt dat op veel scholen leerlingen zitten die
onvoldoende zorg en begeleiding kunnen krijgen op een reguliere
school, omdat de deskundigheid en extra menskracht gewoonweg
ontbreekt. De integratie van zoveel mogelijk zorgleerlingen in het
reguliere basisonderwijs gebeurde officieel enkel uit pedagogische
overwegingen. In werkelijkheid speelde ook een bezuinigingsmotief
mee. Het speciaal onderwijs was al jaren ’te duur’.
Voor de begeleiding van een kind op een basisschool is veel minder
geld beschikbaar dan er zou zijn uitgetrokken voor het speciaal
onderwijs. Er is echter niet alleen een financieel probleem. Van
reguliere basisscholen wordt verwacht dat ze zorgleerlingen
aankunnen, terwijl ze al een klas vol met leerlingen hebben.
Een rugzakje met geld om af en toe een autistische leerling uit de
klas te halen voor de ambulante begeleiding, lijkt mooi. In de
praktijk betekent dit echter dat de leerling, een paar uur per week
uitgezonderd, het grootste deel van de tijd gewoon in de klas zit.
Docenten hebben een enorme expertise nodig om al hun
(zorg)leerlingen adequaat onderwijs te kunnen geven. Expertise die
in het speciaal onderwijs ruimschoots aanwezig is, maar daar
langzaam uit weg lijkt te ebben. Het wordt tijd dat de politiek
inziet dat zorg op maat op een reguliere school niet altijd
haalbaar is. En dat het daar waar het wel kan, een kostbare zaak
is.
Wanneer een school niet kan voldoen aan de behoeften van een
leerling, wordt het een onhoudbare situatie, niet alleen voor de
leerling, maar ook voor de leerkracht en de andere leerlingen. Het
gevolg is dat we te maken hebben met een nieuw fenomeen:
thuiszitters. Dat zijn leerlingen die niet terecht kunnen in het
speciaal onderwijs en op een reguliere school niet te handhaven
zijn. Dit toont waarom het speciaal basisonderwijs zo belangrijk
is: niet iedereen redt het op een normale basisschool.
Weer Samen Naar School klinkt goed, maar werkt niet voor alle
leerlingen. Het ministerie moet daarom weer ruimte creëren op
het speciaal basisonderwijs, de toegangsbarrières
verminderen en de procedures versnellen. Tegelijk moeten de
budgetten voor zorgleerlingen in het reguliere basisonderwijs naar
een reëel niveau worden gebracht. Iedere leerling heeft immers
recht op onderwijs dat het beste bij hem past!
Bron: Trouw, 30 juni 2007
- Labels
- In de media
Archief > 2007 > juli
- 27-07-2007 27-07-2007 18:56 - Ga met PerspectieF naar het Flevofestival!
- 24-07-2007 24-07-2007 12:38 - PerspectieF uitgenodigd voor 'Bimbo's en Boerka's'
- 23-07-2007 23-07-2007 16:02 - PerspectieF zoekt administratief medewerker
- 21-07-2007 21-07-2007 19:00 - Jongerenafdeling voor ChristenUnie (De Stentor)
- 19-07-2007 19-07-2007 13:33 - Week 29 - Anton
- 16-07-2007 16-07-2007 14:49 - Vergadering commissie Internationaal
- 11-07-2007 11-07-2007 13:55 - CU-jongeren vragen Plasterk om onderzoek
- 10-07-2007 10-07-2007 21:04 - Week 28 - Joëlline
- 09-07-2007 09-07-2007 19:00 - Vergadering Algemeen Bestuur
- 06-07-2007 06-07-2007 20:37 - Week 27 - Pieter
- 06-07-2007 06-07-2007 13:42 - 'Niet elk kind redt het op een normale basisschool'
- 02-07-2007 02-07-2007 19:30 - Vergadering Politieke Werkgroep Ruimte & Mobiliteit
- 02-07-2007 02-07-2007 19:30 - Vergadering Politieke Werkgroep Onderwijs
- 02-07-2007 02-07-2007 19:21 - Interview Bas Lont
- 02-07-2007 02-07-2007 15:35 - Israël en christelijke politiek
- 02-07-2007 02-07-2007 15:27 - 'Pak de slurpende auto fiscaal fermer aan'
- 02-07-2007 02-07-2007 10:30 - Rogier Havelaar bij Radio 1-journaal over Europese grondwet
Reacties op ''Niet elk kind redt het op een normale basisschool''
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.