Politiek Café: Voltooid leven

politiek-cafédinsdag 02 mei 2017 19:30

Op dinsdagavond 2 mei organiseert het bestuur van PerspectieF een politiek café over het thema 'voltooid leven'. Wees welkom vanaf 20:00 in café KAdE (Eemplein 75, 3812 Amersfoort).

Sprekers
Petra de Jong, bestuurslid coöperatie De Laatste Wil
Maarten Verkerk, hoogleraar christelijke filosofie / schreef mee aan rapport commissie Schnabel

Met een bijdrage van
Carla Dik-Faber, kamerlid ChristenUnie

Programma
De avond start met een introductie op het onderwerp. Niet alleen de politiek is in beweging (Wat staat er in het wetsvoorstel van D66? Wat schreef (inmiddels demissionair) minister Schippers in de kamerbrief over het thema 'voltooid leven'?), maar ook het onderzoek over voltooid leven. Els van Wijngaarden is gepromoveerd op dit thema aan de universiteit van de humanistiek. Zij definieert voltooid leven als een kluwen van onvermogen en onwil om relaties aan te gaan en verbinding te zoeken. Er is dus sprake van een ervaring van verlies van verbinding. In haar boek over dit onderwerp schetst ze vijf thema's, die als een rode draad door de verhalen van de door haar geïnterviewde mensen heenlopen.

Na een korte inventarisatie van de vragen in de zaal, start een vraaggesprek met de sprekers. Het gesprek en niet zozeer het debat staat centraal. Na dit gesprek is er volop gelegenheid om vragen te stellen aan beide sprekers.

Aan het einde van de avond sluiten we af met een politieke duiding van Carla Dik-Faber, kamerlid voor de ChristenUnie met een reflectie op het politiek café.

Registratie
Opgeven voor het politiek café kan door een e-mail te sturen naar Dico Baars, bestuurslid politiek (e-mail).