Bijdrage Cynthia Ortega aan wetgevingsoverleg wetsvoorstel Wijziging Gemeentewet
Bijdrage van ChristenUnie Tweede Kamerlid Cynthia Ortega-Martijn als lid van de vaste commissie voor Binnenlandse Zaken aan een wetgevingsoverleg met minister Spies van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Onderwerp: Het wetsvoorstel Wijziging van de Gemeentewet en enige andere wetten in verband met het afschaffen van de bevoegdheid van gemeentebesturen om deelgemeenten in te stellen
Kamerstuk: 33 017
Datum: 2 juli 2012
Mevrouw Ortega-Martijn (ChristenUnie): Voorzitter. Sinds het aantreden van het inmiddels demissionaire kabinet heeft mijn fractie allerlei maatregelen, voornemens en plannen voorbij zien komen die betrekking hebben op bestuurlijk Nederland. Vaak miste mijn fractie een degelijke onderbouwing gestoeld op een heldere en beargumenteerde visie. Ook bij dit wetsvoorstel over het afschaffen van de keuzemogelijkheid van gemeenten om deelgemeenten in te stellen, missen we die overtuigingskracht. Wezenlijke vragen over het nut en de noodzaak van het voorstel blijven namelijk allemaal onbeantwoord. Vandaag zal ik namens mijn fractie wederom een poging doen om deze vragen beantwoord te krijgen.
In de nota naar aanleiding van het verslag pareert het kabinet de vragen van onder andere mijn fractie opzichtig door in algemeenheden te blijven hangen. Ik herhaal hier de vraag of de minister met specifieke voorbeelden kan komen van het feit dat deelgemeenten de afgelopen jaren trekken van een afzonderlijke bestuurslaag zijn gaan vertonen. Op welke manier is dit onwenselijk gebleken? Graag krijg ik hierop een klip-en-klaar antwoord. Hetzelfde geldt voor de vraag van mijn fractie of en in hoeverre de deelgemeenten hebben bijgedragen aan een goede dienstverlening en het verkleinen van de afstand tussen burger en overheid. De minister ontwijkt deze vraag door simpelweg te stellen dat dergelijke argumenten geen legitimatie kunnen vormen voor het behouden van een extra bestuurslaag. Graag krijg ik toch gewoon een antwoord op deze vraag. Door de vraag te ontwijken, gaat de minister voorbij aan een cruciaal punt van de ChristenUnie: wat is het nut en de noodzaak van dit wetsvoorstel? Wil de minister alsnog ingaan op deze vraag en met steekhoudende argumenten komen? Dit is echt de kernvraag van mijn fractie. Waarom komt de minister met dit wetsvoorstel? Functioneren deelgemeenten en stadsdelen niet goed? Zo ja, op welke wijze? Waarom moet dit wetsvoorstel voor de verkiezingen behandeld worden? Waarom ontnemen we gemeenten de keuzevrijheid terwijl er maar twee gemeenten gebruikmaken van deze mogelijkheid?
Dan kom ik op de consequenties van dit wetsvoorstel. De minister erkent schoorvoetend dat de gemeenteraden in Amsterdam en Rotterdam meer werk zullen krijgen door dit wetsvoorstel en dat dit nog erger zal worden als het aantal raadsleden zal worden verminderd. Voor Rotterdam en Amsterdam geldt dat zij nog meer op hoofdlijnen zullen moeten gaan werken. Eigenlijk zegt de minister: het werk blijft hetzelfde, maar we beknibbelen op de democratische controle; hoe je het invult, mag je zelf uitzoeken, want het is niet aan de regering om een visie te hebben op toekomstig binnengemeentelijk bestuur in Amsterdam en Rotterdam. Elders stelt de minister dat zij geen indicatie kan geven van de eventuele extra kosten die gemeenten te verwerken krijgen, maar dat dit ook niet relevant geacht wordt. Dat is tekenend voor de handelwijze van dit kabinet. De Wet werken naar vermogen is daar ook een mooi voorbeeld van. Allerlei verantwoordelijkheden en ingrijpende wijzigingen worden doorgevoerd ten nadele van gemeenten. Vervolgens verschuilt de regering zich achter het wettelijk kader. Het zou de minister sieren als zij dit onverkort zou toegeven.
De rol van Rozenburg en Hoek van Holland is al nadrukkelijk aan de orde gekomen in de schriftelijke ronde. Ook hier is de beantwoording van de minister weinig overtuigend. Zij zegt de eigenheid van deze twee voorbeelden te willen respecteren. In het geval van Rozenburg erkent de minister dat de omvorming tot een deelgemeente nadrukkelijk aan de orde is geweest. Nu zegt de minister dat deze bijzondere positie ook prima tot zijn recht komt in de vorm van een bestuurscommissie, maar dat het aan Rotterdam zelf is om dit nader in te vullen. De minister geeft zelf aan dat er een wezenlijk verschil is tussen een deelgemeente en een bestuurscommissie. Een bestuurscommissie is namelijk echt een uitgeklede bestuursvorm, maar dat is blijkbaar voldoende voor Rozenburg, volgens de minister tenminste. Wil de minister nu eens gewoon zeggen wat er gaat gebeuren met Rozenburg en Hoek van Holland? Voorziet zij dat zij kunnen opgaan in een bestuurscommissie of is het tijd om iets anders te bedenken als dit wetsvoorstel wordt aangenomen, wat mijn fractie echt niet hoopt? Moeten zij misschien weer zelfstandige gemeenten worden?
Mijn fractie betreurt het dat de minister niet wil aangeven wat voor consequenties dit wetsvoorstel heeft voor de kwaliteit van het werk door de raad en of dit de afstand tussen de burger en de overheid vergroot. Daar de minister aangeeft dat de gemeente na afschaffing van de deelraden nog altijd een heel pallet aan mogelijkheden heeft om het gemeentelijke bestuur naar eigen inzicht in te richten, vraag ik de minister wat er overblijft van haar voornaamste argumenten voor dit wetsvoorstel, namelijk het verminderen van de bestuurlijke drukte?
Ik kom nu op de mogelijkheid tot het instellen van een territoriale bestuurscommissie. Dit soort commissies verschilt op twee cruciale punten van de deelgemeenten. Er kan namelijk geen sprake zijn van een overdracht van een aanzienlijk deel van de belangen van de gemeente. Bovendien mogen deze commissies geen bevoegdheden overdragen die door strafbepaling of bestuursdwang gehandhaafd kunnen worden. Hoe wordt er ten eerste getoetst of er sprake is van een aanzienlijke overdracht? Ziet de minister ten tweede mogelijkheden om dit verbod op een aanzienlijke overdracht voor territoriale bestuurscolleges weg te nemen? Graag krijg ik een klip-en-klaar antwoord op deze vragen. Ik ben zeer benieuwd naar de antwoorden van de minister. De schriftelijke beantwoording heeft mijn fractie namelijk niet kunnen behagen. Mijn fractie ontkomt er bijna niet aan, te denken dat wij hier alweer te maken hebben met een sterk staaltje van symboolpolitiek.
Tot slot. De burgers zijn inmiddels gewend aan deelgemeenten en aan stadsdelen. Wat betekent het eigenlijk voor de burgers als wij alles weer moeten omzetten? Ik als rasechte Rotterdammer zit echt niet te wachten op het afschaffen van de deelgemeenten en met mij ook andere inwoners.
Voor meer informatie: www.tweedekamer.nl.
- Labels
- Bijdragen
- Cynthia Ortega
Archief > 2012 > juli
- 23-07-2012 23-07-2012 10:40 - 'Kleine school moet langer openblijven'
- 17-07-2012 17-07-2012 00:00 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Cynthia Ortega inzake Wijziging Rijkswet op het Nederlanderschap
- 17-07-2012 17-07-2012 00:00 - Inbreng schriftelijk overleg Joël Voordewind inzake Raad Algemene Zaken d.d. 24 juli 2012
- 13-07-2012 13-07-2012 00:00 - Inbreng Carola Schouten inz. bevindingen DNB effect verhoogde opbrengst bankenbelasting kredietverl.
- 12-07-2012 12-07-2012 00:00 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Esmé Wiegman inzake Wijziging van de Wet cliëntenrechten zorg
- 12-07-2012 12-07-2012 00:00 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Esmé Wiegman inz. Wijziging van de Wet marktordening gezondheidszorg
- 12-07-2012 12-07-2012 00:00 - Inbreng schriftelijk overleg Esmé Wiegman inzake Aanpassing subsidiekader patiëntenorganisaties
- 09-07-2012 09-07-2012 07:00 - Kamermeerderheid dient wet in voor verhoging alcoholleeftijd naar 18 jaar
- 05-07-2012 05-07-2012 09:56 - ChristenUnie succesvolste Kamerfractie
- 05-07-2012 05-07-2012 00:00 - Bijdrage Arie Slob aan voortgezet algemeen overleg NAVO Top (AO d.d. 15/05)
- 05-07-2012 05-07-2012 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het voortgezet algemeen overleg Asiel en terugkeer (AO d.d. 20/06)
- 05-07-2012 05-07-2012 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het voortgezet algemeen overleg Stroomlijning en asiel minderjarigen
- 05-07-2012 05-07-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het voortgezet schriftelijk overleg Zuidas
- 05-07-2012 05-07-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het voortgezet algemeen overleg MIRT (AO d.d. 28/06)
- 05-07-2012 05-07-2012 00:00 - Bijdrage Cynthia Ortega aan het voortgezet algemeen overleg BES-eilanden (AO d.d. 28/06)
- 05-07-2012 05-07-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan een voortgezet algemeen overleg Grondstoffen en afval (AO d.d. 7/6)
- 05-07-2012 05-07-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het voortgezet algemeen overleg Europsyche (AO d.d. 27/06)
- 05-07-2012 05-07-2012 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het voortgezet algemeen overleg Voortgang vervanging F16 (AO d.d. 5/7)
- 05-07-2012 05-07-2012 00:00 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Cynthia Ortega inzake intrekking Wet overleg minderhedenbeleid
- 05-07-2012 05-07-2012 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het voortgezet algemeen overleg Vastgoed Defensie (AO d.d. 26/06)
- 05-07-2012 05-07-2012 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het algemeen overleg Positie gewetensbezwaarde (trouw)ambtenaar
- 04-07-2012 04-07-2012 18:51 - Arie Slob presenteert vakantiepocket met visie op Nederland
- 04-07-2012 04-07-2012 16:25 - Portretten van kiezers: Advocaat Wilfred Veldstra
- 04-07-2012 04-07-2012 00:00 - Bijdrage Cynthia Ortega aan plenair debat Herzieningswet toegelaten instellingen volkshuisvesting
- 04-07-2012 04-07-2012 00:00 - Bijdrage Arie Slob aan het plenair debat over de Voorjaarsnota 2012
- 04-07-2012 04-07-2012 00:00 - Inbreng Joël Voordewind inz. Wijziging Vreemdelingenwet 2000 ivm herschikken gronden asielverlening
- 04-07-2012 04-07-2012 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het algemeen overleg Parlementaire betrokkenheid bij EFSF/ESM-besluiten
- 04-07-2012 04-07-2012 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het algemeen overleg Toetsingskader pensioenen
- 04-07-2012 04-07-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het algemeen overleg Water
- 04-07-2012 04-07-2012 00:00 - Inbreng verslag Cynthia Ortega mbt het niet indexeren basiskinderbijslagbedrag Alg. Kinderbijslagwet
- 04-07-2012 04-07-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het algemeen overleg Toekomst AWBZ
- 03-07-2012 03-07-2012 00:00 - Bijdrage Cynthia Ortega aan plenair debat Wet beperking ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid vang.
- 03-07-2012 03-07-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan plenair debat ivm Wijziging van de Crisis- en herstelwet
- 03-07-2012 03-07-2012 00:00 - Mondelinge vragen Cynthia Ortega inzake het bericht "Mensen met schulden niet serieus genomen"
- 03-07-2012 03-07-2012 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Stroomlijning en asiel minderjarigen
- 02-07-2012 02-07-2012 00:00 - Bijdrage Cynthia Ortega aan wetgevingsoverleg Wijziging Waterschapswet invoeren verkiezing
- 02-07-2012 02-07-2012 00:00 - Bijdrage Cynthia Ortega aan het wetgevingsoverleg Wet aanpassing uitkeringsduur Appa
- 02-07-2012 02-07-2012 00:00 - Bijdrage Cynthia Ortega aan wetgevingsoverleg wetsvoorstel Wijziging Gemeentewet
- 02-07-2012 02-07-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman wetgevingsoverleg voorstel wet nadere wijziging Wet verbod pelsdierhouderij