Bijdrage Ed Anker debat vermogensbeheer onderwijsinstellingen
De heer Anker (ChristenUnie): Voorzitter. Ik heb altijd geleerd dat je soms niet voorzichtig genoeg kunt zijn, maar nu de commissie-Don de conclusie trekt dat sommige schoolbesturen overmatig voorzichtig zijn, moeten we daar misschien toch maar een beetje op terugkomen. In ieder geval geldt voor financieel beheer dat overmatige voorzichtigheid de doelmatigheid en de doeltreffendheid aantast. Dat kan gevolgen hebben voor het primaire proces van het onderwijs, en dat is een slechte zaak. Voor de ChristenUnie is het wel een belangrijk uitgangspunt dat wij vertrouwen houden in het schoolbestuur. Want we kunnen misschien wel zeggen: nou, het is niet altijd goed besteed omdat het nog op de bank staat. We hebben gelukkig ook niet nu een rapport waarin we het hebben over honderden scholen waar enorme tekorten zijn. Nee, er is uitermate conservatief omgegaan met dat geld, maar er zijn in elk geval niet al te grote risico's genomen. Maar, dat is op zich ook alweer een probleem. Met de invoering van de lumpsumfinanciering hebben we een belangrijke stap gezet om het onderwijs meer bestedingsvrijheid te geven. Scholen ervaren hierbij ook de verantwoordelijkheid om te laten zien hoe de prestaties in een financieel beheer zijn. Die openheid mogen we ook eisen, die mogen we ook verwachten. Ik spreek mijn waardering uit voor het werk van de commissie onder leiding van professor Don om meer inzicht te geven in het financieel beheer van de onderwijsinstellingen. En wat dat betreft ben ik heel benieuwd naar het effect alleen al van dit rapport, want dat dit zo goed gefundeerd aan de kaak gesteld wordt, kan al een interventie op zich zijn. Een breed gedeelde conclusie is dat het financiële beheer bij onderwijsinstellingen verbeteringen nodig heeft, bijvoorbeeld in kennis en kunde bij de besturen. De ChristenUnie vindt het goed dat transparantie en verantwoording over niet-ingezette middelen voor het onderwijs plaatsvindt. Anderzijds waarschuwt de ChristenUnie ervoor om te hard van stapel te lopen met eisen aan financieel beheer. Uit de reacties uit het veld blijkt dat de wil om te verbeteren er is, dat zou zo'n eerste gevolg kunnen zijn van alleen al het verschijnen van dit rapport. Zowel de PO-Raad als de VO-raad heeft toegezegd actief aan de slag te gaan met de bevindingen in het rapport. Het vo gaat aan het werk met risicoanalyses en het opstellen van investeringsplannen. Dat lijkt mij de eerste stap; iedere school moet zich bewust zijn van de eigen vermogenspositie. Vervolgens is het aan de schoolbesturen en medezeggenschapsraden om hun conclusies te trekken. De inspectie gaat scherper en ook extra controleren, waarbij de kapitalisatiefactor als nieuw kengetal wordt gehanteerd. De ChristenUnie wil wel waken voor een te strikte interpretatie en zelfs handhaving van deze kapitalisatiefactor. Er zijn voldoende scholen die boven deze grens zitten, maar wel kwalitatief goed onderwijs leveren. Hoe leidend zijn deze kwantitatieve grenzen? Ik heb ook vragen bij het vaststellen van deze signaleringsgrenzen: deze worden herijkt op basis van uitkomsten van onderzoek. Dat geeft voor de komende tijd in ieder geval onduidelijkheid voor schoolbesturen, omdat zij aan een norm moeten voldoen die nog niet is vastgesteld. Hoe kunnen hier dan al met zekerheid vervolgacties aan worden verboden? En waarom wordt op basis van de huidige praktijk een norm gesteld? Mede daarom zet ik mijn vraagtekens bij afspraken die tussen inspectie en instellingen gemaakt zullen moeten worden over het alsnog besteden van middelen. Is dat nu juist niet een stap te snel? We willen toch niet in de situatie komen dat scholen dan maar geld gaan uitgeven, omdat ze het nu eenmaal moeten uitgeven? En wat heeft de inspectie te zeggen over het vervolg op de analyse? Met andere woorden, een schoolbestuur mag toch nog steeds zelf bepalen wanneer en welke investeringen er worden gedaan? Hoe zit het met de verschillen in financiële bedrijfsvoering van scholen? De ChristenUnie vindt monitoren door de inspectie gerechtvaardigd, maar voelt niets voor een stem van de inspectie in investeringsplannen of in financiële planning. Graag een reactie daarop.
Vanuit het po bereikte ons het signaal dat hierbij te weinig rekening wordt gehouden met de verplichting geld te reserveren voor meerjarige en toekomstige investeringen. De nieuwe boekhoudregels schrijven voor om zaken als meubels en methoden op de balans op te nemen. Hierdoor is op papier het balanstotaal toegenomen. Hoe zit het nu precies met dit vermogen op de balans? Bovendien hebben scholen dit vermogen ook om na een zekere periode bijvoorbeeld meubels te vervangen. Op welke manier kan de inspectie een oordeel geven over afschrijving voor langetermijnaankopen?
De lumpsumbekostiging in het po wordt geëvalueerd en in het voorjaar spreken we daar verder over. De commissie heeft ook de aanbeveling gedaan om het gebruik van doelsubsidies te beperken. In het algemeen springen de verantwoordingsdruk en de hoge accountantskosten van scholen in het oog; dat is iets waar we het bij de begroting natuurlijk ook wel over hebben gehad, het blijkt nog steeds een actueel thema.
De commissie heeft ook aanbevolen om instellingen tijdig te informeren over de hoogte van de bekostiging, de VO-raad meldt dat dit nog als knelpunt wordt ervaren. Informatie over reguliere ophoging van personele bekostiging wordt pas duidelijk in augustus, met terugwerkende kracht tot 1 januari. Kan het kabinet een reactie op deze aanbeveling van de commissie geven? Ziet het kabinet mogelijkheden om instellingen eerder te informeren?
Archief > 2010 > januari
- 30-01-2010 30-01-2010 20:20 - Politieke leiders feliciteren ChristenUnie met jubileum (video's)
- 30-01-2010 30-01-2010 16:00 - Speech van Arie Slob voor Jubileumfeest: 10 jaar ChristenUnie
- 28-01-2010 28-01-2010 18:00 - Bijdrage Esmé Wiegman plenair debat smeltende gletjers
- 28-01-2010 28-01-2010 16:27 - Klimaatbeleid niet alleen baseren op wetenschap
- 28-01-2010 28-01-2010 14:00 - Bijdrage Ed Anker debat vermogensbeheer onderwijsinstellingen
- 28-01-2010 28-01-2010 10:00 - Bijdrage Esmé Wiegman AO Zorgverzekeringswet
- 27-01-2010 27-01-2010 16:00 - Bijdrage Cynthia Ortega-Martijn algemeen overleg 'aanpak wijken'
- 27-01-2010 27-01-2010 10:00 - bijdrage Ed Anker debat Glijdende schaal
- 26-01-2010 26-01-2010 19:00 - Bijdrage Joël Voordewind algemeen overleg Afghanistan conferentie
- 26-01-2010 26-01-2010 15:43 - Wiegman: meer duidelijkheid over noodzaak CO2-opslag Barendrecht
- 26-01-2010 26-01-2010 15:00 - ChristenUnie regelt gehoorbescherming discotheken
- 22-01-2010 22-01-2010 16:54 - Ledenraadpleging ANWB gaat niet boven democratie
- 21-01-2010 21-01-2010 17:30 - Bijdrage Esmé Wiegman AO sociaal-economische aspecten van ggo's
- 21-01-2010 21-01-2010 15:00 - Bijdrage Joël Voordewind algemeen overleg Raad Butienlandse Zaken
- 21-01-2010 21-01-2010 14:30 - Bijdrage Cynthia Ortega-Martijn debat Evaluatie startersregeling WW
- 20-01-2010 20-01-2010 15:30 - Bijdrage Ed Anker debat modernisering gevangeniswezen
- 20-01-2010 20-01-2010 15:30 - Bijdrage Esmé Wiegman AO Duurzaam voedsel
- 19-01-2010 19-01-2010 14:52 - Twintig-weken-echo heeft stijging abortussen tot gevolg
- 18-01-2010 18-01-2010 20:59 - ChristenUnie vraagt ‘onconventionele acties voor Haïti’
- 14-01-2010 14-01-2010 18:30 - Bijdrage Ed Anker debat wijziging Rijkswet Nederlanderschap
- 14-01-2010 14-01-2010 16:35 - 'Suggestie weggenomen dat kabinet rapport Davids niet ter harte neemt'
- 14-01-2010 14-01-2010 16:00 - Bijdrage Ernst Cramer algemeen overleg Q-koorts
- 14-01-2010 14-01-2010 15:36 - Import kweekvis nauwelijks duurzaam
- 14-01-2010 14-01-2010 15:30 - Bijdrage Ed Anker debat wet kinderopvang (onderwijsachterstandenbeleid)
- 13-01-2010 13-01-2010 21:15 - Bijdrage Arie Slob spoeddebat over de reactie op het rapport Davids
- 13-01-2010 13-01-2010 10:45 - Bijdrage Esmé Wiegman wijz. Gaswet en Elektriciteitswet 1998
- 13-01-2010 13-01-2010 10:40 - Onduidelijkheid rondom CO2-opslag Barendrecht
- 13-01-2010 13-01-2010 10:15 - Bijdrage Esmé Wiegman plenair debat energie en gasopslag
- 13-01-2010 13-01-2010 10:00 - 'Rapport Davids bevat lessen om te leren'
- 13-01-2010 13-01-2010 10:00 - Bijdrage Ed Anker debat Vreemdelingenbewaring
- 12-01-2010 12-01-2010 17:30 - Bijdrage Esmé Wiegman AO Informele Energie- en Milieuraad
- 08-01-2010 08-01-2010 11:00 - Slob: bedrijfsleven moet ethische keuzes nú maken
- 05-01-2010 05-01-2010 09:00 - Slob: regeringsverantwoordelijkheid vraagt commitment van coalitiepartners