Scholen mogen eigen kwaliteit beoordelen

maandag 24 december 2001 17:44

DEN HAAG - Scholen worden zelf verantwoordelijk voor het beoordelen van de kwaliteit van hun onderwijs. De Onderwijsinspectie controleert aan de hand van dit eigen onderzoek of de resultaten van de instelling in orde zijn. Een meerderheid in de Tweede Kamer steunde gisteren dit voorstel van de ChristenUnie. Ook minister Hermans ging akkoord.

De christelijke partijen CDA, ChristenUnie en SGP hadden eerder aangegeven problemen te hebben met het wetsvoorstel Onderwijstoezicht van Hermans (onderwijs). Daarin krijgt de inspectie de nieuwe bevoegdheid om de resultaten van onderwijsinstellingen op aspecten van kwaliteit te beoordelen. Dit is tot nu toe niet het geval. Het wetsvoorstel ging volgens de fracties in tegen de grondwettelijk vastgelegde vrijheid van onderwijs.

ChristenUnie-kamerlid Slob kwam gisteren met een compromis, dat behalve van CDA en SGP ook steun kreeg van de VVD en GroenLinks. In zijn voorstel beoordelen scholen zelf hun eigen kwaliteit. De inspectie bepaalt in eerste instantie of deze evaluatie de toets der kritiek kan doorstaan. Daarnaast mag de inspectie toetsen of de gegevens volledig en betrouwbaar zijn. ,,De inspectie blijft eindverantwoordelijk voor het toezicht op de kwaliteit van het onderwijs'', luidde het amendement van Slob. Hij kwam daarmee terug van een eerder plan van zijn hand waarin de inspectie bijna buitenspel werd gezet.

PvdA-kamerlid Dijksma reageerde kritisch. Volgens de sociaal-democrate moet een inspectie onafhankelijk van de evaluatie van de school onderzoek kunnen doen naar de kwaliteit. Ook gaf zij aan dat veel scholen hun eigen resultaten niet eens evalueren. D66 reageerde eveneens kritisch. Volgens Slob zal een inspectie nauwelijks hoeven in te grijpen als een school de kwaliteitsbeoordeling zorgvuldig uitvoert en verbeteringen zo nodig aanbrengt. Met een zo min mogelijke bemoeienis van de inspectie wordt in zijn optiek de vrijheid van onderwijs het beste gewaarborgd. Hermans gaf aan geen moeite te hebben met het amendement. Hij benadrukte wel dat de inspectie onafhankelijk de kwaliteit van een school mag beoordelen.

De liberaal Hermans rondt met zijn Wet op het onderwijstoezicht een belangrijk onderdeel van zijn beleid af. Hij wil scholen meer vrijheid geven, maar vindt wel dat de Onderwijsinspectie dan scherp op de resultaten mag controleren. Die worden openbaar. Behalve de christelijke partijen waren de overige fracties al in beginsel voor dit wetsvoorstel. CDA, ChristenUnie en SGP zullen nu ook het gewijzigde wetsvoorstel steunen.

Bron: Trouw

Van onze redactie politiek

Arie Slob

Reacties op 'Scholen mogen eigen kwaliteit beoordelen'