Toepspraak Wim Boersma, fractievoorzitter ChristenUnie, op 9 november reactie op bestuursrapportage

dinsdag 30 november 2010 00:09

Bij de beoordeling van de stukken die ons door het College zijn voorgelegd, heeft de fractie van de ChristenUnie zich gefocust op wat in het Collegeprogramma is verwoord en in hoeverre het ingezette beleid consistent wordt doorgevoerd.

Met waardering kunnen we uitspreken dat de verwoording van het beleid in de bestuursrapportage en de begroting voor de fractie van de ChristenUnie herkend en erkend wordt. De verhouding tussen coalitieakkoord en begroting 2011 en de voorgestelde maatregelen vinden we congruent.

Hardenberg speelt in op de toekomst.

Terwijl een aantal gemeentes en provincies de plannen van de rijksoverheid afwachten alvorens tot bezuinigingsmaatregelen over te gaan, heeft Hardenberg al bij de coalitiebespreking  - waaraan nagenoeg alle partijen deelnamen -  ingestoken op planvorming met als uitgangspunt:

Niet wachten op maatregelen vanuit de Rijksoverheid en dan pas actie, maar vanuit visie en zicht op de toekomst maatregelen nemen.

Er zijn goede lijnen gekozen – zorg kwetsbare groepen staat centraal – en binnen de kaders en beschikbare budgetten zijn redelijke keuzes gemaakt.

We realiseren ons wel dat bezuinigingen om creativiteit en inventiviteit vragen. Het vraagt  buiten de plat getreden paden durven stappen, het vraagt om moed en durf. De fractie van de ChristenUnie ziet daar voor de raad, het college, maar ook voor de organisatie,  een grote uitdaging.

De fractie van de ChristenUnie roept de partijen in de raad en het college op om in het geval dat de maatregelen / bezuinigingen vanuit de rijksoverheid blijken mee te vallen –  vast te houden aan het bezuinigsplan en de begroting – en op basis van de meevallers ruimte te creëren voor nieuw beleid cq nieuwe investeringen.

De fractie vraagt is af: Vanwaar het optimisme op de terreinen als:

• De Voorveghter
  • De grondpolitiek
  • Efficiency korting

Ten aanzien van de Voorveghter geven we aan:

• Dat geen of onvoldoende rekening is gehouden met een teruglopende kaartverkoop, eensdeels veroorzaakt doordat burgers minder te besteden hebben of andere keuzes maken in het bestedingspatroon en anderzijds de verhoging van de prijzen ten gevolge van de BTW stijging van 6 naar 19 %

In de oriënterende ronde hebben we de portefeuillehouder horen zeggen dat het bedrag van 50.000 euro dat gevraagd wordt voor de pilot zomertheater, bestemd is ter voorfinanciering van het aantrekken van diverse producties.

Voorfinanciering houdt in dat dit bedrag uit de kaartverkoop kan worden terugverdiend.

Vandaar dat de fractie van de ChristenUnie een motie voorlegt met de volgende inhoud..

Draagt het College op

Het terugverdiende bedrag  - ten hoogste 50.000 euro – na de zomer van 2011 terug te laten vloeien naar de algemene middelen.

Ten aanzien van het thema grondpolitiek:

• In 2010 wordt uitgegaan van 2 ha – de verwachting wordt uitgesproken voor 2011 weer uit te komen op 6 ha om door te groeien naar 10 ha.
  • We zijn van mening dat door het College de risico’s in de update voldoende zijn ingeschat en hopen dat deze niet zullen tegenvallen.

Efficiency korting

• Wat geeft ons de garantie dat het in 2011 wel gaat lukken de doelstellingen te halen.?

We hebben twijfel:

• Over nut en noodzaak van de tijdelijke verlaging van afvalstoffenheffingen, mede gezien de sterke stijging in de jaren daarna willen we vandaag met u in gesprek gaan.
  • We stellen voor de reserves in te zetten om de noodzakelijke verhogingen meer geleidelijk en  over een reeks van jaren te laten verlopen

Ten aanzien van de Investeringenlijst merken we op

• Het blijft de fractie bevreemden dat er nadat het coalitieakkoord gesloten is drie zaken aan de lijst zijn toegevoegd
  • Dat wordt afgeweken van de doelstelling om 5 miljoen beschikbaar te houden voor investeringen in de periode 2014 – 20118

In een motie dragen we het College op voor het einde van deze raadsperiode, dus uiterlijk in 2014, een bedrag van 5 miljoen euro beschikbaar te hebben voor investeringen  in de periode 2014 -2018.

• Ten aanzien van het RWZI – terrein merken we het volgende op.

We beschikken over een schrijven van de voormalige gemeente Avereest van 22 december 2000. Voor de goede verstaander – slechts 9 dagen voor dat de gemeentelijke herindeling - waarin wordt gerefereerd aan een brief van 3 oktober 2000 van waterschap Velt en Vecht. Het waterschap verzoekt de gemeente plannen te ontwikkelen voor het vrijkomende terrein.

Mede op verzoek van omwonenden zijn plannen ontwikkeld die door omstandigheden niet zijn gerealiseerd. We stellen voor deze zaak na zoveel jaar, vanuit het oogpunt van behoorlijk bestuur, op te lossen.

• Ten aanzien van het Sociaal Domein Dedemsvaart merken we op dat aan het gevraagde budget geen duidelijk plan ten grondslag ligt. De fractie van de ChristenUnie verzoekt het College met een plan te komen alvorens tot besteding van het investeringsbedrag wordt overgegaan.
  • Na bestudering van de notitie: “uitwerking beleidsplan Marketingcommunicatie”  kunnen we ons ondanks eerder geuite  bezwaren vinden in de motie die we samen met het CDA op dit punt hebben ingediend

We vragen aandacht voor

• Alcoholpreventie en we zullen de inspanningen nauwlettend en met interesse volgen, en hopen dat de inspanningen zullen leiden tot een verantwoord alcohol gebruik onder alle groepen van onze gemeente
  • Duurzaamheid – we zien de notitie “openbare verlichting” tegemoet en dragen in een motie die samen het CDA is ingediend het College op in 2011 minimaal een pilot op te zetten met zeer zuinige verlichting.
  • De inzet van jongeren met behoud van uitkering.

De fractie van de ChristenUnie spreekt het respect uit voor een kleine groep Hardenbergers die zich belangeloos inzet om de inwoners van onze gemeente bekend te maken met de millenniumdoelen, diverse groepen die een goed doel in het buitenland nastreven te ondersteunen, en Hardenberg op de kaart te zetten als millenniumgemeente.

We onderschrijven de ingediende motie en het amendement en hopen dat de gestelde doelen voor 2015 behaald kunnen worden.

In het Collegeprogramma dat 20 april het daglicht zag, staat te lezen:

Met minder geld, kunnen we maatschappelijke vraagstukken betere aanpakken, we gaan de samenleving  stimuleren eigen verantwoordelijkheid te blijven nemen en zo uiteindelijk doelen beter te bereiken. Kortom: Meer met Minder

We vinden het belangrijk dat iedereen kan meedoen, maar moeten constateren dat het niet voor iedereen mogelijk is. We hebben de hulpverlening aanbodgericht ingericht en benutten de kracht van mensen niet te volle.

De fractie van de ChristenUnie dient derhalve een motie in waar het

Het College opdraagt te onderzoeken of het principe van

• Een vraaggerichte ipv een aanbodgerichte benadering waarbij,
  • daadkrachtige inwoners en bedrijven medeverantwoordelijk kunnen zijn voor kwetsbare mensen.
  • in de Hardenbergse situatie kan worden ingebouwd, met gebruikmaking van wat op dit gebied al in de gemeente gebeurt.

Laten we ons inspannen om zoveel mogelijk mensen mee te laten doen in en aan onze samenleving om samen te leven in onze mooie gemeente

In dat werk mogen we ons gesteund weten door het besef dat velen ons wijsheid toewensen.

Wij weten ook dat er mensen in Hardenberg zijn die om kracht en Gods zegen voor de raad, het College en de ambtenaren van onze gemeente bidden.

Archief > 2010 > november