Samen met Ommen?

loupemaandag 19 december 2016

In het collegeprogramma “behoedzaam vooruit” dat in april 2014 door de fracties van CDA, CU en PvdA werd ondertekend valt te lezen: “De voor- en nadelen van een bestuurlijke fusie met Ommen en de haalbaarheid daarvan worden binnen twee jaar onderzocht.” Voordat het onderzoek wordt opgestart hebben we de gemeenteraad van Ommen gevraagd om samen het onderzoek te laten uitvoeren en op basis van de uitkomsten met elkaar in gesprek te gaan. Maar……… de gemeenteraad van Ommen heeft donderdag 15 december unaniem uitgesproken niet over een fusie te willen praten.

In hoofdstuk 1 van ons verkiezingsprogramma 2014 , dat door onze leden is vastgesteld, lezen we het volgende:

“We zijn voorstander om de reeds gerealiseerde ambtelijke fusie en bestuurlijke samenwerking met Ommen om te zetten in een fusie van de twee gemeenten tot een nieuwe krachtige gemeente. Een gemeente met ca. 77.000 inwoners en een omvang van 490 km2.

Bij de standpuntbepaling hebben we gekeken naar:

• de kwaliteit van de dienstverlening;
  • de kracht van het bestuur;
  • de efficiëntie;
  • de regionale economie in NO-Overijssel;
  • het bezuinigingsmodel.”

U kent ons als een fractie die zich aan haar woord houdt. We willen waarmaken wat we in ons verkiezingsprogramma hebben beloofd. Vandaar dat we ons dinsdag 24 mei in de gemeenteraad van Hardenberg sterk hebben gemaakt voor uitvoering van dit onderzoek. De door ons ingediende motie is door de raad breed aangenomen.

De fractie van de ChristenUnie zal in januari zich beraden op de vraag of en zo ja hoe uitvoering gegeven kan worden aan de motie. In de volgende nieuwsbrief zullen we daar verslag van doen.

Reacties op 'Samen met Ommen?'